Youtubereknek fizetett a Warner Brothers a jó kritikáért
A Warner Brothers fizetett több híres youtubernek, hogy videóikban pozitívan tüntessék fel a Middle Earth: Shadow of Mordor című videojátékot. Olyan nagyágyúknak adtak pénz, mint a 46 millió feliratkozóval rendelkező PewDiePie, de ezzel még nem is lenne gond. Csakhogy elfelejtették egyértelműen feltüntetni a szponzorációt.
A pénzéért cserébe a Warner Brothers elvárt legalább egy Facebook vagy Twitter posztot, illetve egy videót, amiben nem szerepelnek a játék hibái, bugjai, illetve semmilyen negatív megnyilvánulás magával a Warner Bros.-szal kapcsolatban. Ráadásul egy intenzív felhívást is be kellett építeni a videóban, ami arra ösztönzi a nézőt, hogy látogasson el az oldal weboldalára. Ez viszont a Federal Trade Commission (FTC) szerint a vásárlók megtévesztése és befolyásolása, hiába érvelt azzal a gyártó, hogy a youtube videók "More/Több" részében oda van írva, hogy szponzorált videó.
Ez utóbbi egyébként nem volt meg minden videó lírásában, illetve értelemszerűen nem látszódik, ha valaki Facebookon vagy más médiumon keresztül nézi meg. Meg különben is, ki olvassa el a "More" részt? Az FTC ezért meg is fedte a Warner Brotherst és kötöttek egy megállapodást, hogy ezentúl nem felejtheti el a szponzoráció tényét egyértelműen (értsd, a videóban is) feltüntettetni és nem tehet úgy, mintha egy kritika önálló, befolyásolatlan véleményen alapulna.
Ugyanakkor egyelőre semmilyen pénzügyi vagy bármilyen egyéb szankcióban nem részesül a gyártó. A probléma egyébként azért fontos, mert a dolog már túllépett az etikai kereteken. Ma már a youtuberek befolyása megkérdőjelezhetetlen és sok felhasználó a youtube-on megjelent kritikákat tekinti függetlennek és mérvadónak. Vélhetően ezentúl komolyabb következménye lesz az Warner Brotherséhez hasonló rejtett szponzorációknak és fizetett kvázi PR kritikáknak.
Rovataink a Facebookon