Vásárolj, fiam, jedi lesz belőled

Star-Wars-Battlefront-II

Helló Játékos!

Ez volt filmszerű bevezető, kerülj beljebb! Előkészíteni bankkártya érdemes. Nagyon örülünk, hogy te megvásároltad terméket, és készülődni epikus történeted végigjátszásra. Mi tudjuk, te vagy nekünk célcsoport. Star Wars rajongó, biztos kereső. Neked is, nekünk is.

Ez itt főmenü. Vásárolj.

Üdvözlünk a játékban. Ezek itt kezdő karakterek. Itt minden szürke még. Vásárolj.

Ezek fegyverek, de nem tied. Vásárolni kell.

Szeretnél különleges képességeket? Jedi erő, hatalom birtoklás? Vásárolj, kérlek. 3 doboz, olcsó.

Régen rossz, ha így érzi magát az ember egy videojátékban, és a Star Wars Battlefront 2 pont ilyen hangulattal indult. Durván túltolták a mikrotranzakciós biciklit, és már premier utáni első napokban olyan népharagot húztak vele magukra, hogy rögtön a megjelenés után ki is kapcsolták az egész virtuális vásárlás funkciót a játékban.

Most épp nem lehet valódi pénzért fegyverekkel és képességekkel tápolni a hőseinket, de, ettől még ne felejtsük el: végig komolyan gondolták a tervezés és a fejlesztés alatt, hogy ez lesz az üzleti modell az egyébként teljes árban kínált játék mögött. Konkrétan nagyobb felületet kapott a főmenüben a vásárláshoz kapcsolódó gomb, mint az új játék indítása.

*apropó játék! Este élőben is streameltünk a Battlefront 2-ből az Index Techrovat Facebookján!*

Na, de ennyit a fanyalgásról

A Battlefront 2 brutálisan, lenyűgözően gyönyörűszép. A szóló küldetéseket átugorva, rögtön beugrottam a többjátékos módba. Rohamosztogos bőrébe bújtam egy gyönyörű, dzsungel-tematikájú pályán, és csak álltam a kezdőkörben, és forgolódtam a karakteremmel néhány másodpercet. Léptem kettőt, aztán megint leálltam nézelődni. Sűrű növényzet takart el az ellenféltől, miközben napsugarak játszottak a fák leveleivel. A dombos-sziklás táj előbb romokban, aztán egy hatalmas várban folytatódott. Kis állatkák is rohangáltak fel-alá az indákkal benőtt sziklák között. Fogalmam sincs mi a nevük, de biztos láttam őket valamelyik Csillagok háborújában. És, nem voltam egyedül. Az első napokban tényleg rendszeres látvány volt az egy helyben állva jobbra-balra nézelődő csapattárs, persze mindig csak a saját oldalon. Az ellenfél kérdés nélkül tüzelt, ők már biztos eleget nézelődtek. Vagy lecsavartak minden beállítást, hogy fusson a játék a gépükön, és fogalmuk sincs róla, milyen csodákról maradnak le.

Nagyon könnyű elveszni a legapróbb részletekig kidolgozott pályákban. Látszik, hogy amit a frencsájz kötöttségei miatt megspóroltak kreatív ötleteken, azt mind beleölték a minél hitelesebb részletekbe.

Ha viszont a játék egészét nézzük, már nehezebb lelkesedni.

A többjátékos pályák viszonylag nagyok, kb. mint a közepes méretű térképek egy tetszőleges Battlefield-játékból, de játék közben szakaszokban halad előre az akció, mindig csak egy-egy kisebb szelet az aktuális játéktér. Ez tök jó, mert folyamatos és azonnali az akció, de ne számítson senki Plantside vagy Playerunknown's Battlegrounds méretű bejárható térre, ahol szabadon szaladgálhatunk egy AT-AT-val, vagy repkedhetünk egy X-wing pilótafülkéjében. Vannak azért járművek a játékban, mutatóba, de mindegyik csak gyalogos léptékben mérve is rövid távon használható, úgyhogy ez a rész elég komoly csalódás. Epikusabb járműves csatákra számítottam egy Star Wars-játéktól. Ezek a funkciók biztos az első, fizetős kiegészítőre várnak. (kacsint) Ráadásul a gépek egyedül irányíthatók, pedig, annyira adná magát egy csapatszállító, vagy egy 2-3 fős ostromgép.

Van amúgy dzsungeles, sivatagos, űrállomásos meg havas pálya - nyugodtan ki merem jelenteni, hogy hitelesen kipipáltak minden ikonikus emléket a filmekből. Mindegyik helyszín olyan érzés, mintha közvetlenül valamelyik filmjelenet előtt vagy után történne az akció. Ugyanez vonatkozik a választható karakterekre is: mindenki pont úgy néz ki, mintha valamelyik filmből copy-paste-elték volna a játékba, és választhatunk külső kameranézetet, ami vicc egy tisztességes FPS-nél, hiszen elég komoly helyzeti előny, hogy a fejünk felett átnézve fedezékből belátjuk az egész terepet, de cserébe gyönyörködhetünk a gyönyörű és részletgazdag karakterünkben. 

fBkreCF

Gyilkolj fiam, jedi lesz belőled!

Az alapból választható karakterek (assault/heavy/officer/scout) mind klasszikus fegyveres harcra lettek belőve. Rohamosztagosokat, talpas, felkelő katonákat meg droidokat irányítunk először, aztán a játék közben gyűjtött pontokért választhatunk spéci karaktereket, járműveket vagy nevesített hősöket Csubakkától Yodáig. Itt jön a képbe a túltolt Pay2Win rendszer. Minden karakter egyedi képességekkel, fegyverekkel, fegyverkiegészítőkkel, mozgásanimációkkal átalakítható, amiket a játék közben gyűjtött pontokért vásárolhatunk, vagy a jutalmul kapott nyersanyagokból fejleszthetünk.

Ha ügyes csillagharcosok vagyunk, gyorsan tudunk váltani tucat rohamosztagosról igazi hősre, akik tényleg sokkal durvábbak, mint a mezei karakterek. Ha meglátunk a pályán egy Darth Vadert, piros lézerkarddal felénk rohanni, nyugodtan el is engedhetjük az egeret, mert biztosan meg fogunk halni, másodperceken belül. Szerencsére a különleges hősök száma limitálva van az adott játékban, így nem fog egyszerre 20 Yoda végigrongyolni a pályán. De azért Darth Vader is vérzik (nem szó szerint, mert nincs vér a játékban), és meg tud halni előbb-utóbb, csak kell bele a lézer rendesen.

Van tehát az ismert-gyűlölt, véletlenszerű ládás megoldás, ahol a szerencsére bízzuk, hogy mit ad a játék, vagy fejleszthetünk tudatosan is egy-egy karaktert egy adott irányba. Megkerülhetetlen része ez a játéknak, mert a tuningolható képességektől nagyságrendekkel erősebb lesz a karakterünk, mint az induló állapotában. Redditen azt is kiszámolták, hogy ha minden fejlesztést ki akarunk pipálni, az 4528 óra játékidőbe vagy 2100 dollárnyi pénzbe fog fájni (de a valódi pénz-rendszert most a népharag miatt egy időre kikapcsolták, hogy újratervezzék).

Van külön hősökre szabott játékmód, ahol csak neves karakterekkel lézerkardozhatjuk egymást miszlikbe, meg repülős mód a wannabe űrpilótáknak, de a legnépszerűbbnek a fent már körülírt Galactic Assault tűnik, ahol egy-egy ostromot kell végigvinni/kivédeni a felkelőkkel vagy a Birodalom oldalán. Van sima team deathmatch is, ahol szabadon gyilkolhatjuk egymást, ez tök jó arra, hogy gyorsan megismerjük a pályákat. Másra nem, mert borzasztóan rossz respawn-rendszert tettek bele:  3-5 fős, véletlenszerűen összerakott csapatokat véletlenszerűen rak le a pályán, és rendszeresen előfordul, hogy ahol egy másodperce még senki nem volt mögöttünk, ott hirtelen négy ellenfél lesz. Lehetünk akármilyen rutinosak, team deathmatchben gyakorlatilag folyamatosan hátbalőnek a mögöttünk újraéledő csapatok, ami hihetetlenül rossz élmény. Persze, ezt az előnyünkre is fordíthatjuk: a pálya szélére kiülve csak meg kell várni, hogy elénk rakja az ellenfeleket, háttal nekünk, és semmi más dolgunk nincs, csak lelőni őket. Elég furcsa játékokba keveredtem már így az első napokban.

Itt azért már eléggé megtörik a hangulat. Annyira tökéletesen Star Wars-szerű minden, hogy nagyon idegennek hat játék közben, ahogy össze-vissza oldalazó rohamosztagosok nyúlugrásban sprintelnek körbe-körbe a pályán, miközben, folyton azt láttuk a filmekben, hogy komótosan, lépésben haladnak és ostromolnak mindenfelé. 

Star-Wars-Battlefront-II-Gamescom

Egy szót sem írtam még a sztori-módról

Pedig nem csak többjátékos akció van a Battlefrontban, hanem végigjátszhatunk egy ~húsz küldetésből álló filmes történetet is, vagy egyedi játékokat indíthatunk, ahol hullámokban érkező támadásokat kell visszaverni a gép ellen harcolva, meg ilyenek. Na, ezekről azért nem írtam, mert este a techrovat Facebook-oldalán élőben fogom kipróbálni  ma 21.30-tól, és direkt nem indítottam el, hogy meglegyen a felfedezés öröme. Nektek is, meg nekem is. 

Szóval, a Star Wars Battlefront 2 tényleg meggyőző, egy valósághűen lemásolt Csillagok Háborúja, ami a legutolsó, szélben szálló papírdarabkáig hűen hozza a filmek látványvilágát és hangulatát. A zene is tökéletes Star Wars-zene, a hangok is stimmelnek. De mindezek mögött egy közepesen jó lövöldözős FPS, aminél vannak nagyobb, szabadabb, jobban átgondolt és kevésbé lehúzós alternatívák is. Nem ez lesz a Következő Korszakos FPS, amire mind várunk, de rajongóknak kötelező!