Kétmillió dollárt nyert a Stanford egyetem fejlesztői csapata az önállóan tájékozódó, sofőr nélküli autók versenyén, miután az érzékelőkkel és számítógépekkel telepakolt Volkswagen Touareg R5 típusú autójuk kevesebb mint hét óra alatt megtette a kitűzött távot. Stanley névre keresztelt járművükben hét Pentium-M processzor dolgozta föl a műholdas navigációs rendszertől, radartól, négy lézeres távolságmérőtől és sztereó kameráktól begyűjtött adatokat, és folyamatosan figyelte a karosszéria dőlését, nehogy felboruljon a hatalmas gépezet.
Hadászati célok
Huszonhárom versenyzőből csak négyen teljesítették a távot időben, az ötödik csapat - Team Terramax - tizenkét óra alatt ért célba. A tavalyi mezőny legjobbja, a Carnegie Mellon egyetem piros Hummerje ezúttal nem tért le az útról és nem is gyulladt ki, és hét óra négy perces menetidővel sikerült megszereznie a második helyet a dobogón. Tíz perccel később ért be szintén Hummerrel induló Red Team Too, a Gray Insurance Company csapata pedig hét és fél óra alatt hajtott keresztül a sivatagon.
A Grand Challenge sivatagi robotverseny fődíja tavaly még csak egymillió dollár volt, és úgy látszik az összeg megduplázása már kellően motiválta a mérnököket. A Pentagon kutatási részlege, a DARPA egyébként a fődíjjal együtt kilencmillió dollárt fordított a megmérettetésre. A verseny részét képezi a Pentagon törekvésének, hogy 10 év múlva a katonai járművei harmada személyzet nélkül futhasson. Erre az amerikai védelmi tárcát kongresszusi határozat utasítja.
Titkos útvonal
Az idei verseny mezőnye a Nevada állambeli Primmből indult, és ide is tért vissza. A pálya pontos vonalát az indulás előtt néhány órával tették csak közzé, és a versenyzők csupán annyit tudhattak előre, hogy 150 mérföldet (240 kilométert) kell megtenniük legfeljebb tíz óra alatt a Mojave sivatag sziklás meredélyein.