További Hardver cikkek
A Lágymányosi híd budai hídfőjénél található töltésén körülbelül ötszáz ember fordítja a fejét a kivilágított Schönherz kollégium felé. Ebből a távolságból jól kivehető az Irinyi utca és a Budafoki út sarkán álló húszemeletes épület falán a 104 szobához tartozó 208 világító fénypont. Este hétkor még az összes pont világít - tizenhárom emelet vesz részt a Mátrixban, szintenként nyolc szoba van, szobánként két ablak, minden helyiségben az ablakra húzott fehér papír és az azt megvilágító egyszerű asztali lámpa garantálja a pixeles hatást. A "villany és infókarosokkal" várjuk a töltés tetején, hogy elkezdődjön a Schönherz-kupa (vagy ahogy itt mondják, a QPA) egyik legnépszerűbb feladata, a Mátrix. A Mátrixban a kupán szereplő csapatok animációkat készítenek, amiket kollégiumuk falán, az ablakok kivilágításával és elsötétítésével játszanak le.
A szobákban álló asztali lámpákat a kollégium UTP hálózatán keresztül egy kollégiumi vezérlőegységre kötötték, a vezérlő pedig vezeték nélküli kapcsolattal kommunikál a Lágymányosi-híd töltésének aljában felállított külső vezérlővel. A korábban megszerkesztett csapatanimációkat innen játszák le a szervezők. Ez az első alkalom, hogy az animációkhoz zenét is rendeltek a lelkes programozók, a huszonöt beérkezett animáció kétharmada "hangos".
Élére állított rombusz?
Mire teljesen besötétedik, a töltésen egyre jobb a hangulat, az ötszáz műszaki egyetemista megfelelő mennyiségű sör társaságában röhög társain, akik különféle módszerekkel próbálkoznak feljutni a meredek lejtőn, egyesek fűszálakba kapaszkodva, mások gyors nekifutással. Sikertelenül.
Gongszóval kezdődik a Mátrix, a visszaszámlálás és az 'SCH QPA 2005'-felirat után azonnal felvillan az épület oldalán egy sematikus, ám gigantikus méretű pina (vagy lehet, hogy egyszerűen egy hegyére állított rombusz?), mindenesetre örömujjongásban tör ki több száz egyetemista.
Legényest jár egy pálcikaember az épületet oldalán, összeütögeti a bokáját, aztán átadja a helyét három sörösüvegnek és két szmájlinak. A kuparésztvevő csapatok forgatókönyvírói fantáziája erősen behatárolt, az animációk témája a pia, a szex és a számítógépes játékokból kölcsönzött figurákban merül ki, de a tapsorkánból ítélve nincs is szükség másra, a tömeg így is boldog és jól szórakozik. Van Super Mario, bogyókkal táplálkozó egyre nagyobb kígyó, különféle geometrikus alakzatok, hatalmas sörösüveg és rövid, ám annál tömörebb pálcikaember-pornó is.
The 1st Love
Utóbbi, a nagy sikerű 'The 1st Love' című bejátszás, amiben két pálcikafigura összetalálkozik, szerelmes lesz (felvillanó szív), majd egyikük jól látható erekciója után tűzijáték teljesíti be a románcot. A látvány hatására el is felejti az ember, hogy éppen egy böhöm nagy épületet bámul.
Minden animáció elején feltűnik a csapat neve, a taps- és hörgéshullámból ítélve az 'Ingyen ribanc' elnevezésű csapat rendkívül népszerű, többen tudni vélik, hogy lányokból áll. "Van egy hippicsapat is, láttam, hogy batikolt pólóban vannak" - üvölti egyik töltéstársunk, amikor nap és madarak után egy békejel tűnik fel a kollégium oldalán.
Kedvencünk - a romantika jegyében - az a 'Levi', aki a 'Szeretlek, Kriszti!' feliratot ekkora méretben és ennyi ember előtt az épületre programozta. Másik kedvenc a Csernozjom nevű csapat, amelyik saját szerzésű aláfestéssel, a Schönherz kollégium életéről és a kupáról szóló szöveggel, a Tankcsapda Mennyország Tourist című számának zenéjére adja elő animációját.
Vándorkupa
Gáspár Attila szervező elmondja, a Schönherz-kupát harmincnegyedszer rendezték meg az idén, ebben az évben harminc csapat indult. "A Schönherz vándorkupa 1972 óta úton van, mindig az aktuális győztes viheti haza. Az lehet az örökös tulajdonosa a kupának, aki háromszor megnyeri a vetélkedősorozatot. Mivel mindig az a csapat rendezi a kupát, amelyik előző évben győzött, csak úgy szerezheti meg örökre a kupát egy csapat, ha elsőévesként győz, másodévesként rendez, harmadévesként megint nyer, negyedévesként megint rendez, és végzősként újra győz. Ilyen azonban a harmincnégy év alatt még egyszer sem fordult elő" - magyaráz a szervező.
Vicces feladatok
A Mátrix-feladat csak egy a sok közül, ezért átlagosan kétszáz pontot kapnak a csapatok, Gáspár Attila szerint a győztes körülbelül nyolc-tízezer pontot gyűjt. Fontos feladat még a sörváltó, amikor tíz-tíz fő fejenként egy korsó sör felhajtásával versenyez, időre. Minden évben feladat a tüntetés is, idén az egészségügyi minisztérium előtt demonstráltak a csapatok, a másnaposság ellen. Volt olyan év, amikor a baktériumok elleni előítéletek leküzdése és a baktériumok felszabadítása volt a nemes cél.
Amerikából jött az óriáskijelző ötlete
2002-ben volt először óriáskijelző a Schönherzen, de a felsőbb évesek szerint akkor kudarcba fulladt a próbálkozás, nem villantak fel a lámpák, vagy ha igen, akkor mindegyik egyszerre. 2003-ban zajlott az első sikeres Mátrix, akkor tetriszt játszhattak a kupa csapatai, 2004-ben viszont kimaradt a programból az óriáskijelző.Nem a Schönherz kollégium az első épület, amit kijelzőnek használtak, az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) egyetemistái 1993-ban szereltek hangerőkijelzőt kollégiumuk kilencven méter magas épületének felső szintjére. A kijelzőt a Boston Pops zenekar közeli koncertjével hangolták össze. Az MIT kollégiumi épületét később is gyakran használták óriáskijelzőnek, még nevet is kapott a hagyomány, a Green Building (zöld épület) után greenspeaknek, zöldbeszélnek keresztelték a kollégiumi fénykijelzőt.
Európában a berlini Alexanderplatz egyik épülete volt óriáskivetítő, 2001 szeptember 21-től 2002 február 23-ig, a Chaos Computer Club huszadik évfordulójának tiszteletére. Sőt, Moszkvában, a Kalinyin proszpekten május elsején a négy épület ablakait világították ki úgy, hogy azok a CCCP feliratot jelenítették meg.