Iván
9 °C
22 °C

Több a mobil, mint a magyar

2007.05.25. 16:01
2007 áprilisában, tizenhárom évvel a GSM szolgáltatás hazai beindulása után a mobiltelefon-előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát – közölte pénteken a Nemzeti Hírközlési Hatóság pénteken. Idén áprilisban a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma 10 millió 108 ezerre nőtt, így hazánkban száz lakosra már 100,4 előfizetés jut.

Magyarországon a 900 MHz-es GSM szolgáltatás 1994 tavaszán indult be, miután 1993-ban a Pannon és a T-Mobile (akkor Westel 900) elnyerte a 15 évre szóló koncessziót. A két szolgáltató ügyfélszáma 1999-ben érte el az 1 milliót, azaz ekkor 100 magyarországi lakosra mintegy 10 mobiltelefon jutott. 1999-ben a magyarországi mobilosok összesen 1,6 milliárd percnyi hívást kezdeményeztek a mobilhálózatokból, míg 2006-ban ez a forgalom már meghaladta a 11,8 milliárd percet.

2000-ben az immár háromszereplős piacon az ügyfélszám közel a duplájára nőtt és december végén a felhasználók száma már meghaladta a 3 milliót. A piac a következő években is gyorsan bővült: 2003 végén a 3 szolgáltató ügyfeleinek száma már meghaladta a 7,9 milliót, egy évvel később pedig a 8,7 milliót. 2004 őszén a Nemzeti Hírközlési Hatóság pályázatán mindhárom szolgáltató elnyerte a 3G-s (3. generációs, UMTS) szolgáltatás nyújtásához szükséges frekvenciahasználati engedélyt és 2005 őszén, 2006 elején el is indultak az új szolgáltatások.

A piac gyors bővülése tovább folytatódott, 2005 végén az ügyfélszám 9,3 millió feletti volt és ez volt az első év, amikor a mobilhálózatokból indított hangforgalom meghaladta a vezetékes hálózatokból indítottat. 2006 végén a 3 szolgáltatónak összesen 9,966 millió ügyfele volt. Idén áprilisban ez a szám már 10,108 millió volt, ezzel az előfizetések száma először lépte túl a lakosság lélekszámát.

Áprilisban a Pannon erősödött

Áprilisban az előfizetői szám – azaz a hónap utolsó napján hívás fogadására alkalmas SIM kártyák száma – alapján a Vodafone piaci részesedése a márciusi 21,51 százalékról 21,37 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 44,52 százalékról 44,39 százalékra csökkent. A Pannon részesedése az egy hónappal korábbi 33,97 százalékról 34,23 százalékra nőtt.

A forgalmazásban résztvevő ügyfelek száma alapján az év negyedik hónapjában a Pannon piaci része a márciusi 33,57 százalékról 33,74 százalékra nőtt. Ugyanekkor a T-Mobile piaci részesedése 44,85 százalékról 44,75 százalékra, a Vodafone részesedése pedig 21,58 százalékról 21,51 százalékra csökkent.