Aliz
3 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Olcsóbb lett az adsl a szabályozás miatt

2007.04.06. 15:31
Bevált a Nemzeti Hírközlési Hatóság által egy évvel ezelőtt bevezetett nagykereskedelmi árszabályozása. A verseny erősödött, a fogyasztói árak pedig csökkentek.

Amikor a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a 2005 első félévi kiskereskedelmi árak alapján először bevezette az adsl nagykereskedelmi árszabályozást, az adsl-elérések fogyasztói átlagára 8 675 forint volt. A napokban közzétett új árszabályozást azonban már 5010 forintos kiskereskedelmi átlagár alapján határozták meg, ami jól mutatja, hogy milyen nagy mértékben csökkent az adsl-elérések ára.

Az NHH pénteki közleménye utal arra, hogy 2006 végére Magyarországon a szélessávú (adsl és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után. Ezen belül a szabályozással érintett adsl-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott, és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.

Árrést ütöttek

A szabályozás bevezetésével az NHH-nak az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt nagykereskedelmi szolgáltató - Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom és Monortel - területén megfelelő árréssel vehessék igénybe a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes adsl ajánlatokkal jelenhessenek meg. 2006 második féléve volt az első olyan időszak, amikor már ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak adsl-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók.

Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt távközlési társaság területén általában 15-35 százalékos mértékben csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kilobit per másodperces és az 1024 kilobit per másodperces csomagok nagykereskedelmi ára is.

A módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi adsl-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is, aminek hatására ezeken a területeken is növekedésnek indult az adsl-előfizetők száma. 2006 júniusában, amikor az NHH meghozta az első ármegállapító határozatát, 485 ezer adsl-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. Tavaly év végére az adsl-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.