További Hardver cikkek
A Stormregion az egyik legnagyobb hazai játékfejlesztő, a cég nemzetközi kiadóvállalatokkal áll szerződésben. Az összes valamirevaló IT-céghez hasonlóan a Stormregion is egy garázsból küzdötte fel magát, egészen egy Dohány utcai irodaház harmadik emeletére. Első kultjátékuk, az öt éve elkészült, malac-nyúl konfliktusra kihegyezett S.W.I.N.E. volt, a tankos tematikájú Codename: Panzerst már a német CDV adta ki, és elsöprő sikert hozott a német piacon. Azóta főként a Panzers-sorozat újabb és újabb darabjain dolgoznak. Szerémy Tamás fejlesztési igazgató az irodaház legdíszesebb szobájában fogadott minket.
Pont egy éve beszélgettünk ebben az irodában, az Xbox 360 tesztje után. Akkor már sejteni lehetett, hogy ennyit kell várni a PlayStation 3-ra?
Azt tudtuk, hogy a Sony késni fog, de arra számítottunk, hogy legkésőbb nyárra a boltokba kerül a konzol. Aztán őszre tolták a premiert, majd kiderült, hogy Európába csak 2007 márciusában érkezik meg a PS3.
A másodlagos piac…
Nem igaz. A PS3-nak az európai a legfontosabb piac. Ezen a kontinensen kell megnyernie a konzolháborút. Japánban arányaiban sok játékgépet vásárolnak, de kevesen vannak. Amerika nagy, de az már a Microsoft birodalma, kemény dió. Európában egyszerűbb a Sony helyzete, ráadásul vásárlóból is van elég.
Miért csúsztak ennyit?
Ment a vita a következő generációs adattárolók körül. Van a hd dvd meg a blu-ray, a Sony ez utóbbit támogatja. Aztán sokáig úgy tűnt, hogy a két szabványból egy lesz, hogy megállapodnak a felek. Ertelemszerűen addig nem lehetett legyártani az olvasókat, amíg azt sem tudták, mit kell majd olvasniuk. Aztán mégsem sikerült egyezségre jutni, kiderült, hogy kellenek azok a blu-ray diódák. De akkor már késő volt, nem lehetett eleget gyártani belőle. Tovább nehezíti a dolgot, hogy a márciusi európai startra is halmozni kell a készleteket, fél év késés után nem léphetnek piacra egy aprócska adaggal, úgyhogy nincs elég gép a japán meg az amerikai vásárlóknak sem.
Elég rosszul hangzik…
Ennél is rosszabb. A Sony azt se tudja, melyik kezét harapja le: ha nem ad elég diódát a partnereknek az asztali lejátszókhoz, akkor elveszti az adattároló-háborút, mert a hd dvd lesz a dvd utódja. Ha a PS3-hoz nem gyárt eleget, akkor meg a konzol marad alul az Xbox 360-hoz képest.
Melyik a fontosabb a Sonynak, az adattárolók háborúja, vagy a konzoloké?
Az biztos, hogy a Sony nyereségének a nagy része a konzolokból jön, azok nélkül csak egyike lenne a távol-keleti tévégyártóknak, nem a japán óriás.
Mekkora kiesést jelent a Sonynak a késlekedés?
Óriásit. A karácsonyi időszak a legfontosabb az eladások szempontjából, ebből kettőt is átadott a cég a Microsoftnak. A tavalyi még nem volt olyan vészes, mert akkor Xbox 360-ból sem volt elég, nem tudtak eleget legyártani belőle. Most viszont hiába van a boltokban a PS3, valójában nincs ott. Félmillió konzol, ennyit tudtak legyártani, ennyi van, ezt meg is vették, miközben a redmondi konkurens ontja az Xbox 360-akat.
A Microsoft állítólag már tízmillió eladott konzolnál tart.
Na persze, ennyit ad át a Microsoft a kereskedőknek, de közel sincs ennyi a felhasználóknál, legfeljebb nyolcmillióról lehet szó. Azért a kritikus tömeget elérhetik év végéig.
Az mi?
Amikor már annyit vásároltak egy bizonyos konzolból, hogy mindenki arra kezd el fejleszteni, az a kritikus tömeg. Ha azt látja egy kiadó, hogy Xbox 360-ból 2007 elejére eladtak 15 milliót, PS3-ból meg alig egymilliót, akkor azt mondja a fejlesztőknek, hogy inkább az előbbire készítsenek játékokat. Ott van például az X360-as Gears of War: kétmilliót adtak el a nyitóhéten, négyszer annyit, mint amennyi PS3-at legyártottak. Ha te fejlesztő lennél, melyikre készítenél játékokat?
Ilyen lemaradás mellett miért fejlesztene bárki is PS3-ra?
Mert a Sony jó kapcsolatot épített ki a kiadókkal. A Microsoftnak sokkal nehezebb volt az első Xboxnál, hiszen korábban még nem bizonyított a cég. Éppen ezért a tipikus microsoftos módszerhez folyamodtak: felvásárolták a fejlesztőket, aztán elkezdték ontani a jobbnál jobb játékokat Xboxra. A Sony már bizonyított, ha gyengén is indul a konzol, mindenki tudja, hogy elég sokat eladnak majd belőle.
Ti készítetek játékot a konzolra?
Igen, hivatalos fejlesztők vagyunk, az első, Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is megjelenő játékunk 2008-ban lesz kész. Ez egy a Panzers világában játszódó taktikai akciójáték lesz.
Az előző generációk háborúját a Sony nyerte, szinte vetélytárs nélkül: a PS2-ből százmillió ment el, az Xboxból meg a Nintendo GameCube-ból csak 20-20 millió. Közelebb kerülhet a Microsoft a Sonyhoz?
Annyira, hogy akár le is győzheti, de még az optimista becslések szerint is csak annyi PS3 megy majd el, mint Xbox 360.
Mi szól a PS3 mellett? Túl azon, hogy drágább, mint a Microsoft játékgépe, a szoftverek is elég gyengék.
Igen, úgy néznek ki, mint egy éve az Xbox 360-as játékok. Azok a gép teljesítményének a harmadát kötötték le, ma már sokkal jobb a helyzet. Nem szeretek dobálózni a számokkal, de az Xbox 360 esetében már 75-80 százaléknál tarthatunk, úgyhogy el lehet képzelni, mekkora a különbség.
Akkor miért vegyek PS3-at? Drágább, a játékok bénábbak, kevesebben, fejlesztenek rá…
Ha most akarnál vásárolni, lebeszélnélek róla. De ez a harc nem most dől el, hat-hét éves termékciklusról beszélhetünk. Jövő karácsonykor már a PS3-on is úgy néznek majd ki a játékok, mint Xbox 360-on, lesz rá egy csomó jó cím, ráadásul ott a beépített bluray-olvasó, úgyhogy hiába drága, ár-érték arányban erős a konzol.
És mit csinál a két lövészárok között a Nintendo Wii?
Örül. Nemrég láttam egy felmérést. Ebből kiderült, hogy a vásárlók 8 százaléka venne mindkét hardcore konzolból, viszont 46 százalékuk tervezi, hogy megveszi a Nintendo Wii-t az Xbox 360 vagy a PS3 mellé. Ezek alapján már összejön a Nintendónak a Sony meg a Microsoft darabszáma, és akkor még nem is beszéltünk azokról, akik csak a Wii-t vennék meg.
Xbox 360, Nintendo Wii, PlayStation 3
Több fejlesztővel is beszéltem, mindenki szidta a PS3 processzorát, a Cellt. Ti mit gondoltok róla?
A programozóknak készített hardver még nincs itt, csak a dokumentumokat láttuk, de máris sírunk. Az Xbox 360 processzora sem egyszerű eset, de az még hasonlít egy pc-s cpu-ra. A Cell viszont teljesen más, az alapoktól kell újrakezdenünk, elképesztő meló lesz erre optimalizálni a játékokat. A konzolok tervezése egyébként remekül megmutatja a két cég filozófiája közti különbséget. A Microsoft szoftvergyártó, az Xbox kialakítása olyan, hogy könnyű legyen vele dolgozni, Redmondban tudják, hogyan könnyítsék meg a fejlesztők dolgát. A Sony ezzel szemben azt mondja, hogy csak kínlódjon a fejlesztő, a lényeg, hogy a felhasználó erős hardvert kapjon.
Azt kap? Úgy értem, erősebb a PS3, mint az X360?
Nehéz kérdés, mert fogalmunk sincs arról, mire képes a PS3. De hiába erősebb a Cell, mint a Xenon, ha a grafikus mag nem bírja a tempót, akkor nem lesz szebb a játék. Persze a Cell nyolc magjából az egyikkel kiszámoltathatjuk még pluszban a pí értékét az 574-ik tizedesjegyig, de attól még nem lesz élethűbb a robbanás. Az biztos, hogy a két gép legalább 15 százalékkal gyorsabb, mint egy ma is kapható felsőkategóriás játékgép, három év múlva meg nagyjából a középmezőny szintjét hozzák.
Akkor most mi lesz? Elbukik a Sony?
Bukni biztosan nem fog, de elveszíti az előnyét. Különben is, minden a fejlesztőkön múlik. Három év múlva ugyanannyiba kerül mindkét gép, nagyjából ugyanazt a minőséget nyújtják majd. Akinek a Halo 4 kell, az Xboxot vesz, akinek meg a Genji 5, az meg a PS3-at.