A pc visszavág

2007.04.25. 10:00
Egyre kevesebben vesznek pc-t játékra, egyre kevésbé fogynak a pc-s szoftverek, szakértők szerint mégsem halott az iparág: az új processzorok, az új grafikuskártyák és az új szoftverek elhalványítják majd a konzolok csillogását.

A számítógépes játékok újra népszerűek lesznek. Az AP hírügynökség szerint az új grafikus kártyáknak hála a pc-k megint versenyképesek lesznek a konzolokkal, így a hardcore gamerek visszatalálnak a bézsszínű, zúgó házakhoz (nem, nem az Xbox 360-hoz).

Visszavág

Az elmúlt években minden a konzolokról szólt, az Xbox 360 már másfél éve mutogatja erejét, igaz, az első játékok semmivel sem néztek ki jobban, mint pc-s megfelelőik. 2006. karácsonyára aztán egyértelművé vált a játékgépek fölénye, a Gears of Warral olyan grafika jelent meg, amilyet otthoni felhasználók addig nem nagyon láttak. Megjelent a PlayStation 3 is, a japán gép a Motorstormmal szégyenítette meg a pc-s játékosokat, de úgy tűnik, a konzolok még el sem érték a csúcsot, máris túl vannak rajta: bár a programozók szerint még messze nem használják ki az Xbox 360 és a PS3 minden erejét, a pc pillanatokon belül visszaelőzi azokat.


Crysis

Az AP szerint a DirectX 10-es grafikus kártyákkal vághat vissza a pc-s játékipar. A két konzolba ágyazott grafikus csip csak DirectX 9-es megjelenítésre képes. A szabvány „c” verziója két és fél éve jelent meg, a legelső változat viszont már több mint négyéves.

A DirectX 10 ennek megfelelően komoly előrelépést jelent, ráadásul egészen újfajta megközelítést kíván a grafikuskártyák gyártóitól is. Éppen ezért a kompatibilis termékek, a Geforce 8-as sorozat, és a hamarosan debütáló Ati R600 nagyban különböznek elődeiktől, és olyan grafika megjelenítésére lesznek alkalmasak, amire a konzolok nem.

Erősítés

De mi az a DirectX?
A DirectX-et a Microsoft készíti, és egységes fejlesztői felületet biztosít a programozók számára. Ez azért jó, mert a játékkészítőknek nem kell mindegyik hardverre külön-külön optimalizálni a kódot, a DirectX-komaptibilis játék az összes, megfelelő verziószámú grafikuskártyával kompatibilis lesz. A DirectX megjelenése előtt a programozóknak mindegyik 3D-s gyorsítóra külön meg kellett írniuk a kódot.
A pc-s iparág mellett szól az is, hogy a szoftverek még csak most kezdik el kihasználni a kétmagos processzorokban rejlő erőtartalékokat, pedig már négymagos csipek is vannak a piacon. Az iSuppli piackutató szerint 2007 végére az eladott gépek 7 százaléka lesz négymagos, 2008-ban 18 százalékra, 2009-ben 50 százalékra emelkedik ez az arány. A prognózis szerint a játékosok kedvencei, a csúcskategóriás gépek 2009-re kivétel nélkül négymagosak lesznek.

Sőt, jövőre várhatóan megjelenik az Intel Nehalem processzor, ami a legnagyobb változást jelenti a társaság processzor-architektúrájában az 1995-ös Pentium Pro óta. Integrált memóriavezérlő, DDR3-memóriák támogatása, 8 mag, 16 logikai szál egyidejű kezelése, esetenként integrált grafikusvezérlő, ez a csip egy DirectX 10-es gyorsítóval kiegészítve olyan grafikát tesz majd elérhetővé, amiről a konzoltulajdonosok nem is álmodhatnak. Pedig jövőre még csak hároméves lesz az Xbox 360, és kettő a PS3, tehát életciklusuk elején tartó gépekről beszélhetünk.

Persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy az első időkben várhatóan a Nehalem önmagában drágább lesz, mint egy Xbox 360, vagy egy PS3, de az is igaz, hogy 2008. elejére szinte mindenkinek kétmagos számítógépe lesz otthon (a játékok szempontjából fontos rétegnek legalábbis mindenképp). Emellé vásárolni egy DirectX 10-es grafikus kártyát viszont már nem lesz olyan drága, egy Geforce 8800 GTS már ma is megvásárolható 70 ezer forintért, ezzel meg már bőven hozhatja egy Xbox 360 teljesítményét egy otthoni számítógép. Egy év múlva meg már várhatóan a mostani csúcskártya, a 140 ezer forintos 8800 GTX sem kerül már majd ennyibe.

Kezdet

A rövidesen megjelenő DirectX 10-es játékok mindenesetre biztatók. A Crysis vagy az Age of Conan: Hyborian Adventures már mutatnak valamit, persze ez még csak a kezdet.

Bill Roper, a Hellgate: London készítésében is résztvevő szakember szerint a játékfejlesztők akkor is DirectX 10-re optimalizálják a szoftvereket, ha még keveseknek van az ehhez szükséges Windows Vistából, vagy grafikus kártyából. Karácsonyra viszont már elég sok látványos szoftver lesz pécére, így az AP szerint sokan döntenek majd úgy, hogy a félretett pénzből nem konzolt, hanem valamilyen DirectX 10-es grafikus kártyát vesznek majd maguknak.



  • Tippek
  • Árfolyam