További Hardver cikkek
Tekintse meg az A380-at. |
Kilencemeletes gép
Boeing 747 |
A repülőgép azonban nem csak a szállítható utasok számában, hanem azok elhelyezésében is egyedülálló szolgáltatást nyújt. Az A380-on a megrendelő igényeitől függően bár, tornaterem, vámmentes bolt, étterem és fürdővel ellátott szobák is kialakíthatók. Sőt, mindezt nem a szállítható utasok számának rovására képesek elérni, hanem egész egyszerűen azért, mert óriási a repülő. A szintek között mozgólépcsőkkel és liftekkel közlekedhetnek majd a bágyadt utasok.
Kevesebbet fogyaszt, mint a kocsink
A gyártás felpörgése után havonta négy gépet szerelnek majd össze a francia Toulouseban, az első gépet 2006-ban szállítják a Singapure Airlinesnak. Az Airbus összességében közel tízmilliárd eurót költött a gép kifejlesztésére, számításaik szerint a 251-edik legyártott A-380-as már hasznot hoz a társaságnak. Jelenleg 129 gépre van megrendelésük.
A tervezők ígérete szerint a gép egy személyre leosztva kevesebbet fogyaszt majd, mint egy gépkocsi, ami nem lehetetlen. Ha egy átlagos Boeing 737-es teljes üzemanyagkészletét elosztjuk a gép maximális hatótávolságával, majd az utasok számával, megkapjuk, hogy utasonként alig három-négy liter kerozint fogyaszt a gép száz kilométeren, tehát jóval kevesebbet, mint egy kisautó. Ráadásul a 737-es nem mai gép, tehát az Airbus A380 esetében még kedvezőbb értékekkel számolhatunk.
Jól fogyaszt százon
Nézze meg a Boeing 7E7-et. |
A középkategóriás, tehát 220-290 utas szállítására alkalmas gépek 2007-ben repülhetnek először és a Boeing ígérete szerint húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak majd, mint a jelenlegi társaik, hála a szerkezeti újításoknak, az új General Electric és Rolls Royce hajtóműveknek valamint a szintetikus anyagoknak. Ebből az átlagember annyit érzékelhet, hogy kevesebbet kell majd fizetnie a repülőjegyért, ám ha valami ördögi kapitalista terv részeként a légitársaságok mégis lenyelnék a különbözetet, a környezettel vigasztalódhat a csalódott utazó.
Cabrio
Concorde |
Ami pedig már valóban a felesleges, ám mégis jóleső ínyencség kategóriájába esik, az a elektronikusan szimulált égbolt. Így az utas repülés közben úgy érezheti, mintha nem is lenne tető, ami persze nem feltétlenül a legmegnyugtatóbb gondolat tízezer méteres magasságban, viszont a képek tanúsága szerint felettébb látványos lehet.
Elég csúnya
Tekintse meg a Cruisert. |
A Sonic Cruiserrel 15 ezer kilométeres út során két-három órával rövidülhet az utazási idő a hagyományos, óránként kilencszáz kilométeres sebességgel haladó gépekhez képest. Bár egyelőre a Boeing még csak vizsgalja a gép megépítésének lehetőségét, az már most biztosnak látszik, hogy ha elkészül, akkor dupla hajtómű fogja repíteni, ám ezeknek a szerkezeteknek kisebbeknek kell lenniük a most használatosoknál, valamint lényegesen nagyobb tolóerőt kell biztosítaniuk. A legnagyobb hajtóműgyártók, a Rolls-Royce, a General Electric és a Pratt & Whitney mindenesetre máris bejelentették elkötelezettségüket a repülő kifejlesztése mellett.
Gyors és olcsó
Nézze meg a Nexstet. |
A cél a francia-angol gép utazási sebességét megközelítő repülő építése, ám a japánok szeretnék elkerülni a hatvanas években tervezett Concorde-dal járó anyagi buktát. Ennek az egyik záloga lehet, hogy a Nexst a Concorde száz utasával szemben kétszázötven utast tudna szállítani, jóval alacsonyabb üzemanyagfogyasztás és zajszint mellett. A Nexst egyik legfontosabb újítása, hogy képes lecsökkenteni a hangrobbanásból fakadó óriási zajt, ami miatt a Concorde egyébként nem is repülhetett szuperszonikus sebességgel szárazföld felett.
Rosszul repül, de ügyesen zuhan
A repülőgép első tesztjét két évvel ezelőtt hajtották végre. A terv szerint gyorsítórakétáknak kellett volna feljuttatniuk a 11 méteres repülőmodellt 18 kilométeres magasságba, ahol azok elválltak volna egymástól. A gépnek ezután nem lett volna más dolga, mint hogy zuhanórepülésbe kezdjen a hangsebesség két és félszeresével. A terv részben sikerült, hiszen a gép lezuhant, valójában azonban még a rakétával együtt, pillanatokkal a kilövés után. A kísérlet tehát nem szolgált sok hasznos információval, a mérnökök csalódottan összeszedték a roncsokat és visszavonultak a tervezőirodákba rajzolgatni. Két éven belül várható az önálló hajtóművel felszerelt modell tesztrepülése.
A NASA is készített tanulmányokat hasonló repülőgépre. A tervek alapján a gép a hangsebesség 2,5-szeresével, tehát még a Concorde-nál is gyorsabban repült volna, ráadásul hatékonyabban, mint a Nexst, ám mindez olyan hangosan, hogy a tervezőmérnökök végül jobbnak látták jegelni a terveket.