További Hardver cikkek
Az elektronika gyártásáért és telepítéséért felelős Kapsch TrafficCom a tőzsdére lépést tervezi, ami ritkaságnak számít az újgazdaságban tapasztalható általános gyengeség közepette.
Mikrohullámú kapuk
A döntést sok osztrák építőipari vállalkozás is ünnepli. Végtére is a rendszer komoly infrastruktúrát igényel, számtalan mikrohullámú kapuval, amelyek az útpálya felett a forgalmat figyelik.
Kari Kapsch, a bécsi székhelyű családi kézben lévő vállalkozás igazgatósági elnöke visszautasította azt a vádat, hogy a technológia kiöregedettnek számítana. "A rendszer már nemzetközi szinten is bizonyított, és fiatalabb még a Siemens által kínált változatnál is" - nyilatkozta a sajtótájékoztatón.
Ez utóbbi azonban ebben a formában nem igaz. A Kapsch rádióhullámú útdíjas rendszere alapjaiban az osztrák közlekedési minisztérium egyik szakértője által 1991-ben felállított specifikációkon alapul. Akkor a Tauernautobahn-AG kapta a kísérleti nyúl szerepét, és megbízták a kiírással. De ott mind a mai napig nincs automatikus útdíjfizető rendszer. Néhány vállalat csődje és bukása után végül a Kapsch tudott működőképes berendezést felállítani. A tesztüzemet az olasz Autostrada folytatta le.
Más cégek is tesztelnek
Ezalatt az Alcatel és a Siemens is megkezdte az elektronikus útdíjfizető rendszer fejlesztését. Többet közt infravörös jeladók használatát tesztelték, de ez végül nem bizonyult működőképesnek minden időjárási körülmény közepette. A Siemes végül teljesen egy műholdas alapú GPS-rendszerre állt át, ahol a járműben az egység elektronikus térképen követi az útvonalat, és beépített mobiltelefonon adja le a központba a tartózkodási helyet.
Ezzel szemben a Kapsch csak az autópályára felhajtás és lehajtás során regisztrálja a járműveket. Lézerszkenner tapogatja le a tengelyszámot és a teherautó formáját, felismerve ezzel a járműszerelvény méretét és felépítését.
Levonják a sofőr számlájáról
A számolt kilométerek alapján aztán azonnal kiszámolják az esedékes díjat, és levonják a tulajdonos bankszámlájáról. Ha valaki megkísérli becsapni a rendszert, például a fedélzeti egység kikapcsolásával, hogy megspórolja a kilométerenként esedékes 30 centes útdíjat, az út mentén elhelyezett kamerák automatikusan leolvassák a rendszámot és jelentik a központnak. Így a büntetőcédula a számlával együtt automatikusan érkezik.
Ennek ellenére néhány problémára fel kell készüljön az osztrák állami autópályaüzemeltető vállalat, az ASFINAG, amely 747 millió eurót fizet az Autostrada-nak a rendszer kiépítéséért. Az a gépkocsivezető például, aki a dugóban órákra elakad egy mikrohullámú kapu alatt, jókora adag sugárzásnak teheti ki magát. Kérdéses, hogyan viselkedik ilyenkor egy szívritmus-szabályzó.
A kabriósok szembe kapják
Hasonló kérdések merülnek fel egy kabrió lézeres letapogatása során, amikor a sugár a vezető szemébe juthat. A cégek már most nekiláthatnak jó ügyvédeket keresni. Sok kamionos meg fogja kísérelni, hogy mellékutakra térjen át.
Az ASFINAG évente 600 millió eurós bevételre számít, mely összeget a pénzügyminisztérium máris epekedve várja. Már több mint tíz éve követelik osztrák politikusok, hogy vezessenek be az ország autópályáin egy útdíjbeszedő-rendszert.