További Hardver cikkek
Megtörtént. Minden igyekezetünk ellenére úgy adódott, hogy alaposabban leteszteltük az Xbox 360-at. Pedig higgyék el, nem akartuk, de kaptunk egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Így a korábbi, minden szempontból felületes bécsi cikket most egy leheletnyivel használhatóbb, kritikusabb verzió követi.
Alapos, de felületes
Nem néztünk át minden egyes pixelt, hogy kiderítsük, miben más az új játékgépre írt szoftver, mint pc-s társa. Nem közelítettünk hő- és zajszintmérővel sem a szürke házhoz, sőt még csak azzal sem próbálkoztunk, hogy folyékony nitrogén segítségével tízszeresére növeljük a processzor órajelét. Csak leültünk a játékgép elé, és igyekeztünk megjegyezni, hogy milyen érzés játszani.
Magyarországon természetesen nem kapható a játékgép, legalábbis hivatalosan nem, de a Stormregion játékfejlesztőnek már van néhány Xbox 360-asa, kiegészítve az összes megjelent szoftverrel. Ellátogattunk hát a társaság irodaházába, az ujjainkkal körkörös gyakorlatokat végeztünk, bemelegítettük az alkarunkat, és megittunk egy forró csokit, hogy semmi se zökkentsen ki a játékból. Aztán elindítottuk a gépet.
Zajos kazán
Az első benyomásunk az volt, hogy az új Xbox kimondottan hangos, egy erősebb pc csap ekkora zajt. De amíg egy számítógépnél megbocsátható a hangerő (nem bocsátható meg), addig egy játékgépnél már kész szentségtörés. A Microsoft szerint az Xbox 360 helye a nappaliban van. A nappaliban viszont csupa olyan dolgot tárol az ember, ami legalábbis csendes: kanapékat, székeket, tévét, és házimozit, ezek közül kirí az Xbox ventillátorainak zümmögése. Ráadásul forrósodik is rendesen, a hátul távozó levegővel simán felfűthetünk egy kisebb szobát. Ez viszont hülyeség, gázzal olcsóbb melegíteni.
Az irányító viszont remekül megtervezett darab. Könnyű, kézre áll, nem csúszkál, a drótnélküliség pedig a Microsoft legnagyobb ajándéka a világnak. Persze nem ők találták ki, talán éppen azért szeretjük feltétel nélkül, ráadásul 7-8 méter távolságból is használható.
A menü kellemesen letisztult, átlátható, használható, kit érdekel? Gyorsan betettünk a Need for Speed Most Wantedet, és vártuk a kívánt hatást.
Nem fokozzuk, mert...
Kár is tovább fokozni: nem láttunk semmi különbséget a pc-s verzióhoz képest. Sem jobb, sem rosszabb nála. Talán az autók hátsó ablakán tükröződő táj szebb egy kicsit, és mintha az avaros útról a kamerába csapódó falevelek is élethűebbek lennének, ugyanakkor érzésre kevésbé pörgős a játékmenet. Persze nem szaggat a játék, de az elsuhanó táj kevésbé suhan, inkább csak úgy kocog.
Dühödten kaptuk ki a Need for Speedet, és lelkesen raktuk be a Quake 4-et. Itt már egyenesen csalódtunk. Túl azon, hogy egyszemélyes közvélemény-kutatásunk eredménye szerint egér nélkül nem lehet fps-t játszani, a játék grafikája is lehangoló volt: érzésre olyan képet láttunk, mint pc-n, közepes minőségben. Nem múlt el nyomtalanul az a bohó októberi délután, amikor mindent felállítottunk a maximumra középkategóriás szerkesztőségi gépünkön, és perceken keresztül gyönyörködtünk a Quake 4 állóképeiben. Xbox 360-on jóval pörgősebb volt a játékmenet, a grafika viszont kevésbé volt magával ragadó.
Megpróbáltatások
Kipróbáltunk még számtalan programot, NBA 2006, FIFA 2006, miegymás, ezeket nem hasonlítottuk pc-s társaikhoz, egyszerűen megállapítottuk magunkban, hogy szép-szép, de semmi különös. Valamivel érdekesebb volt a Perfect Dark Zero grafikája, főleg, hogy a főszereplőnek valódi, mozgó, részletes árnyéka volt, de itt sem vettünk észre semmi olyasmit, amiről három sornál hosszabban írnánk.
Többen bíztattak, hogy próbáljuk ki a Kameót, mert ezen már jobban megmutatkozik, hogy mire képes a gép, de ettől sem esett le az állunk. Attól viszont igen, hogy a sportjátékok időnként beszaggattak. Amikor a küzdelem kezdetén a kamera beúszott az arénába, többször rángott a kép.
Végül betöltöttük a Call of Duty 2-t. Ennek a demóverzióját próbálgattunk Bécsben, kevéssé lelkesen. Játék közben itt sem láttunk nagy különbséget, pár apróság azonban megragadó volt. Például a gyakorlópályán ácsorgó kiképzőtiszt arca; ilyen gusztustalan bőrszövetet még sosem láttunk monitoron, az Xbox 360-on látható bibircsókok, szarkalábak, sebhelyek hiányoznak a pc-s verzióból. Persze számítógépen is minősíthetetlenül varangyképe van Comissar Letlevnek, itt azonban valamivel gyomorforgatóbb az összhatás. A pocsolyában csillogó napfény is izgalmasabb, és megmutat valamit a hardver képességeiből.
Majd jövőre
Ezek a játékok csak arra jók, hogy legyen mivel használni az Xboxot, másra nem. Ahogy az a Stormregion vezetőjével készült interjúból is kiderül, egy évig nem tudjuk meg, mire képes a hardver, leghamarabb 2006 karácsonyára készülnek el az optimalizált szoftverek.
Addig csak azoknak érdemes megvenni az új Xboxot, akik otthon Microsoft-oltárt rendezgetnek, táncoló Bill Gates-bábuval, és reggelenként odakészített pálinkával. Jövő télig ugyanis kihasználatlan marad az erős hardver, ráadásul egy év alatt jelentős áresésre lehet számítani. Az Xbox 360 a holnap játékgépe, minden értelemben.