Hogyan válasszunk hasznos alkalmazást a kisgyereknek?
Ahogy egyre több kijelző költözik a tanterembe és persze otthonainkba, egyre több kérdés merül fel a szülőkben, hogy mivel engedjék játszani gyerekeiket. Vérre menő viták alakulnak ki szülők és nem szülők között, hogy szabad-e egyáltalán tabletet vagy mobiltelefont adni a gyerek kezébe, és ha már az igen mellett döntöttünk, mikor tegyük meg ezt. Pro és kontra érvek százait olvashatták azok, akik kicsit is elmélyedtek a témában; a két szélsőség a tizenéves koráig számítógépet sem láthat típusú szülő és a bébiszitternek tökéletes a tablet típusú szülő. A többség azonban remélhetőleg valahol középen áll és kellő odafigyeléssel és körültekintéssel adja a gyerek kezébe a tabletet.
És ha már a gyerek kezében van a tablet, sokan megpróbálják a lehetetlen, hogy legalább tanuljon a gyerek játék közben. Erre valók az úgynevezett készségfejlesztő játékok. Mert nem akarják, hogy a gyerek semmire sem jó ugrándozós vagy lövöldözős játékkal játsszon, hanem tanuljon legalább valamit, ha már a kezébe vette az a tabletet.
Van egy jó és egy rossz hírünk. A jó, hogy a szülők ezen igényét a játékfejlesztők is felismerték és ontják magukból a készségfejlesztőnek (angolul educational) minősített játékokat. Ezekből a leírások szerint a gyerek nyelveket tanul, megtanul számolni, olvasni, robotot és űrhajót építeni, megismeri az állatokat, időjárást és még programozás világába is bevezetik őket.
A rossz hírünk, hogy a készségfejlesztőnek nevezett játékok többsége csak ígéri ezeket, valójában semmi nem támasztja alá, hogy a gyerek bármit is megtanul ezeket használva. Egy tavaly publikált tanulmány szerint az alkalmazásoknak csak nagyon kicsiny része felel meg annak a követelménynek, hogy készségfejlesztőnek lehessen nevezni. Két amerikai kutató, Lisa Guernsey és Michael Levine öt évet töltött azzal, hogy a média és technológia gyerekekre mért hatását vizsgálja. Felállítottak egy csapatot, amely tüzetesen megvizsgált 184 olyan alkalmazást, amelyek valamilyen díjat nyertek, vagy egyszerűen a legnépszerűbbek voltak az alkalmazásboltok letöltési listáin. Arra jutottak, hogy alig néhányra fogható rá, hogy tényleg tanítja valamire a gyerekeket. Egy listát is összeállítottak a szerintük legjobb alkalmazásokból (ezeket felsoroljuk itt, mert néhányat közülük mi is ismerünk és jónak tartunk: az olvasást fejlesztő Learn with Homer, a kreativitásra építő Toontastic, a matematikai Motion Math és a szórakoztató ismeretterjesztő Toca Boca sorozat).
A páros tanácsként azt mondja a bizonytalankodó szülőknek, hogy három fontos dologra figyeljenek az alkalmazások kiválasztásánál: kik a fejlesztők, mik a játék megfogalmazott készségfejlesztő céljai és tesztelték-e ezeket a célokat? Jó, jó, de honnan tudjuk, hogy kik a megbízható fejlesztők? Hiszen az alkalmazásboltokban több ezer gyerekeknek szóló appból lehet válogatni?
Azért van segítség
A szülők válláról óriási terheket vesznek le azok a szolgáltatások, amelyek arra specializálódtak, hogy játékokat, filmeket ajánljanak a gyerekeknek. Ezek legtöbbje nonprofit szervezet, amely mögött a témában járatos szakemberek állnak. A legismertebb talán a Common Sense Media, amely böngészőben és alkalmazásként is elérhető. Széleskörű értékelési rendszer alapján ajánl mindenféle tartalmat a gyerekeknek. Az alkalmazásban például megadható a gyerek életkora és ez alapján jönnek a film-, játék- és alkalmazástippek. Itt még nem találkoztam olyan ajánlattal, amelyet nem tartottam volna megfelelőnek saját gyerekeimnek. A Fundamentally Children hasonló szolgáltatást nyújt, annyi különbséggel, hogy itt mindenféle szempontok alapján szűrhetjük a gyerekeknek szóló alkalmazásokat. Megkereshetjük például, milyen kreativitást fejlesztő ingyenes játékokat ajánl ötéveseknek.
Az alkalmazásboltoknak is van ajánlórendszerük, itt a gyerekeknek szóló kategóriákban lévő alkalmazások már átestek egy ellenőrzésen és legalább annyi biztos, hogy tényleg nincs benne erőszak, káromkodás és egyéb nem gyereknek való tartalom. Az Apple még annyit hozzátesz ehhez, hogy a játékon belüli vásárlásokat is szülői engedélyhez köti, nem fordulhat elő olyan eset, hogy a gyerek játék közben elkölti a következő évi nyaralásra szánt összeget kiegészítőkre és plusz pályákra. Az Apple Store-ban kiemelten foglalkoznak a gyerekeknek szóló alkalmazásokkal, életkorra és készsége lebontva. A Google Play nem ennyire kifinomult szerkesztői rendszerrel dolgozik, tehát egy kezdő szülőnek nehezebb a dolga. Cserébe a későbbiekben a letöltések alapján egész jó javaslatokat tesz.
A gyerekek tablethasználatánál is igaz mindaz, amit a tévénézésnél fel lehet sorolni. Ne hagyjuk egyedül a gyereket játszani, ne bébiszitterként használjuk a tabletet. Egyre több az olyan játék, amely a szülők aktív részvételét feltételezi. Az egyik leglátványosabb példa erre a Curious Playground, ahol a szülő saját rejtvényeket, memóriajátékokat tud készíteni az alkalmazással. A legegyszerűbben azonban úgy tudják bevonni a gyerekeket a digitális világba és ezzel együtt tanítani őket, ha közösen nézik meg például a várható időjárást, rendelik meg a havi bevásárlást vagy keresik meg a térképen, merre kell menni a nagyihoz. Ezek a mindennapi feladatok remek alkalmak arra, hogy a gyerekek megtanuljanak alapvető dolgokat.
Két fontos szempontot még mindenképpen érdemes megfogadni, mielőtt letöltünk egy alkalmazást a gyereknek és ennek egyszerű biztonsági okai vannak. Olyan appot ne adjunk a gyerek kezébe, amely valamilyen közösségi oldalon való jelenlétet feltételez. A hirdetők jól tudják, hogy a gyerekek könnyen elérhetők és rabjaivá válnak a közösségi oldalaknak, de ez fiatal korban nem vezet jóra. A másik a geolokációs alkalmazások használata, a gyerekek még nem tudják, hogy milyen veszélyekkel járhat, ha ország-világ előtt megosztják tartózkodási helyüket (igaz, sokszor a felnőttek sem gondolnak bele ebbe). Mindenesetre a legjobb, ha a gyerekről csak a szülő tudja, hogy merre jár és nem köti ezt idegenek orrára.
Interaktívvá válnak a könyvek
A készségfejlesztő játékoknak több, jól leírható iránya van. Az egyik jól körülhatárolható halmaz a könyvekből építkezik. Ezek azok az alkalmazások, amelyek alapvetően a mesélésre épülnek, a szülők vagy a mesélő elmeséli a gyerekeknek a történetet, akik digitálisan lapozhatnak. Némi interaktivitást is fellelhetünk, de itt még nem a játékon van a hangsúly. Ilyen alkalmazás például a kisebbeknek A telhetetlen hernyócska (My Very Hungry Caterpillar) vagy a nagyobbaknak a Micimackó, Piroska és a farkas, az Égigérő paszuly (Jack and the Beanstalk) alkalmazások, de készült ilyen szinte az összes Disney-filmből is.
Ezeknél sokkal izgalmasabb, amikor a gyerekek is alakítják a történeteket – mint a régi Kaland, játék, kockázat könyvekben, amikor a jelentek végén a főhősnek kellett eldönteni, merre haladjon tovább. A meseírós játékokban a gyerek választja ki, mit csináljanak a főszereplők, persze a megadott kereteken belül. Még olyan alkalmazás is van, mint a Noisy Neighbours, ahol a gyerek megrajzolhatja, kikkel találkozzon a főhős. A Toca Boca játékai között több ilyennel is találkozhatunk.
A kreativitást igénylő játékoknál nem felejthetjük ki a zenealkalmazásokat és a rajzolós-színezős játékokat sem. Egy részük az ismert dalokat dolgozza fel egy-egy videóval, de az igazán jókban saját zenét is szerezhetnek a gyerekek. Akár egészen kicsi korban is, ha olyan az alkalmazás. A már említett Curious Playgrounddal a kisgyerek a szülővel együtt tanulhatja meg a zene alapjait, de a gyerekek az olyan egyébként nem is nekik készült zenei játékokkal is jól szórakoznak, mint a Musyk. Ebben geometriai formák ütköztetésével lehet zenét szerezni.
A rajzolós játékok között nagyon sok az alapoktól tanít meg rajzolni, de vannak olyan színezők, amelyekben már-már művészi szinten lehet keverni a színeket. Az Artie's Magic Pencil egy mesébe helyezi a rajzolós-színezős feladatokat, komoly kalandokon megy keresztül a játékos, miközben rajzol, épít és mindent megtanul az alapvető formákról.
A tudományos játékok hasítanak
Egy másik jól körülhatárolható csoport a tudományos játékok köre, amelyek elvileg ismereteket terjesztenek játékos formában. Vagyis megtanítják a gyerekeket számolni, tanulhatnak állatokról, csillagokról, gépekről, időjárásról, egyszóval mindenről, ami érdekelhet egy kisgyereket. A legkisebbeknek szóló tudományos alkalmazások egy-egy meséhez kötődnek, a kedvenc főhősükkel ismerik meg például a tengeri állatokat. Ezeknek száma közel végtelen, de néhányat azért ajánlunk kezdetnek.
Kezdjük a nagyobb természettudományos szaklapok gyerekeknek szóló alkalmazásaival, amelyek tematikusan kínálnak tartalmat a gyerekeknek. A National Geographic Ultimate Dinopediája például minden dinoszauruszrajongót magával ragad, de a NatGeónak van kisebb gyerekeknek szóló alkalmazása is az állatok világáról. Az Enciklopedia Britannica a vulkánokról, lovagokról, veszélyeztetett állatokról, Egyiptomról és még számtalan témáról adott ki szórakoztató, gyerekeknek szóló alkalmazást.
A csillagászatot kedvelők kismillió alkalmazás közül válogathatnak, mint ez a Holdat felfedezős, ez az űrhajózást bemutató vagy a csillagászat rejtelmeibe bevezető Star Walk Kids. A felsorolásból kihagyhatatlan a Google Sky Map, amivel minden égitestet be tudunk azonosítani. A legkisebbeknek szóló Dr. Panda sorozat űrutazós változata is elég jó lett: a panda repül, felfedezi az űrt, megjavítja az űrhajót, kikerüli az aszteroidákat és barátságok űrlényekkel találkozik. Vannak ennél komolyabb tudományos alkalmazások is a már nagyobb gyerekeknek, mint a kémiai elemekkel és alapvető kísérletekkel megismertető alkalmazás és ennek van egy kicsiknek szóló változata a Toca-sorozatból.
Kódolni és építkezni mindenki szeret
Egyre népszerűbbek a különböző kódolós játékok is, vagyis azok az alkalmazások, amelyek a programozás alapjaira tanítják meg a gyerekeket. Vannak ezek közül egészen kicsiknek is szólók, mint a Move the Turtle, vagy a Robot School. És persze nagyobbaknak valók, mint az Apple legújabb iOS-ébe beépített Swift Playground, amely szintén játékon keresztül tanítja programozni a gyerekeket, de itt már a kódok is megjelennek.
Nem mehetünk el az egyik legnépszerűbb játék, a Minecraft mellett sem. Ez az építkezős kalandjáték más sokakat magába szippantott, teljesen nyitott, a játékos maga dönti el, hogy mihez kezd, építőanyagot gyűjt, építkezik vagy felfedezni indul. Építkezős játékot találunk kisebbeknek is, a TrainKitben például egészen összetett vasúti pályákat is építhetnek a gyerekek, hogy aztán hosszan gyönyörködjenek a rajta futó vonaton. És ha már a vonatoknál tartunk, a Lego Duplo és a Toca Boca vonatos játékai kifejezetten jók az egészen pici gyerekeknek is.
A trendek jól látszanak, egyre több fejlesztő célozza meg a gyerekeket, mert egyre több gyerek kezébe adnak tabletet a szülők. A szülök pedig egyet tehetnek, ha már úgy döntöttek, hogy beengedik a digitális játékokat a gyerekek életébe, hogy együtt töltik a tabletezésre szánt időt is és együtt fedezik fel a világot a játékokon keresztül. Legalábbis amíg még egészen pici a gyerek és nem zárja magára az ajtót kamaszkorban.
Rovataink a Facebookon