További Jog cikkek
Spamet mindenki kap, mindenki utálja, és mégis tehetetlenek vagyunk ellene. Vagy mégsem? Dr. Ádám Szilveszter, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szakértője útba igazított bennünket a spammel kapcsolatos jogi dzsungelben.
Technikailag a levélszemét elleni küzdelem mindig is macska-egér harc lesz, ahol a spammerek folyton új trükköket találnak ki, a spamszűrők fejlesztői meg próbálnak lépést tartani velük. Egy email fejléce hamisítható, lehet mindenféle proxy szerverek mögé bújni, meg zombigépről küldeni - vagyis jó eséllyel reménytelen vállalkozás kinyomozni, hogy konkrétan ki is adta fel az adott spamet. Egyszerűbb a hirdetett terméknél vagy szolgáltatásnál lecsapni, hiszen azt nem célszerű elrejteni a vásárlók elől.
Jogi esetek
A magyar jog nem ismeri azt a fogalmat, hogy spam, legalábbis abban az értelemben nem, ahogy a köznyelv - ami spamnek nevez nagyjából minden olyan levelet, amit az ember nem szeretne megkapni. A törvény a kéretlen elektronikus hirdetéseket szabályozza, azokat viszont elég szigorúan: az EU-s szabványokhoz igazodó magyar spamtörvény sokkal keményebb például az amerikainál. Spamnek akkor minősül egy hirdetés, ha az közvetlenül találja meg a felhasználót, annak beleegyezése nélkül. Ebben az a trükk, hogy a beleegyezés kérése is spam, hiszen az is egy direkt megkeresés engedély nélkül (az amerikai szabályozás éppen fordított: ott addig lehet küldeni a spamet, amíg a címzett azt nem mondja, hogy nem kéri). Ez pedig alaposan leszűkíti a legális emailes hirdetési lehetőségek körét, nagyjából olyan esetekre, ahol a címzett magától iratkozik fel reklámhírlevélre. És az sem mindegy, hogyan: név, lakcím, születési hely és idő megadását írják elő a szabályok.
A kivételek
Az emailes spamhez hasonlóan idegesítő a telefonos, és a webes spam (fórumhozzászolásokban, vagy blogkommentekben), ezekre azonban nem vonatkozik a törvény. A telefonos hirdetésekre azért nem, mert a telefonbeszélgetések tartalmának jellemzően nem marad nyoma, így elég macerás lenne bizonyítani, hogy az hirdetés volt vagy sem, a blogok és fórumok esetében pedig nem él a direkt megkeresés elve, hiszen ott nem a spammer zargat minket, hanem mi megyünk a spam elébe. Szabadon lehet kéretlen reklámokkal bombázni cégeket is, a törvény csak a magánszemélyeket védi.
Hogy mit hirdet a levélszemét, az a spamtörvény, és az azt betartató NHH szempontjából teljesen lényegtelen (illetve ha valami illegális dolog van benne, az már a rendőrségre tartozik), lehet bármilyen termék, szolgáltatás, akár nonprofit szervezet, népszavazásra buzdító felhívás, vagy politikai témájú üzenet. Bár az internetszolgáltató köteles kiadni a feladó ip-címéhez tartozó előfizetőt, a hirdetés tartalma felől hatékonyabb a megközelítés. Az NHH-hoz évente befutó ezer körüli spambejelentésnek nagyjából a felénél sikerül azonosítani a spammert. Először általában csak figyelmeztetést küldenek, visszaesőknél 50 és 500 ezer forint között mozog a bírság. Akinek nem akarózdik befizetnie, attól az APEH hajtja be a pénzt a maga megszokott, lassú, de biztos módján.
Megfoghatatlan a warez
Az angol nyelvű spameknél már jó ideje az illegális gyógyszerek, hamis termékek és hasonlók hirdetése a trend, illetve az, hogy a spam nem is hirdet semmit, csak vírusos oldalakra csábít. A magyar spampiac még nem tart itt, nálunk még inkább legális üzleteket próbálnak emailes hirdetésben felfuttatni. Egészen a legutóbbi időkig jellemző volt, hogy a spamben hirdető cégek egyszerűen belekalkulálták a marketingköltségbe a büntetést, de ez mostanában már visszaszorulni látszik. Valószínűleg mostanra derült ki, hogy mégsem annyira hatásosak a spamkampányok, mint elsőre tűntek.
Jönnek viszont fel spamtémaként az illegális letöltéseket pénzért kínáló oldalak. A warezoldalak mögött nem áll egy egyértelműen megfogható cég, csak egy weboldal, ami bármilyen szerveren lehet, és az üzemeltetők bármikor új címre menekíthetik, ha szorulna a hurok körülöttük. Ma a magyar spamek nagyjából fele ilyen oldalakat hirdet, és nem is nagyon tudják elkapni őket.
A spamek tartalma valószínűleg egyre inkább az ilyen, illegális és nehezen megfogható szolgáltatások felé fog elmenni a jövőben Magyarországon is; egy legális üzletnek ma már több negatív reklámot és költséget jelent a spamkampány, mint amennyi hasznot hoz. Az viszont nem valószínű, hogy a magyar spameket is zombihálózatok terjesztenék majd: kicsi piac vagyunk, nincs szükség óriási apparátusra, akár egyetlen pécéről meg lehet szórni a magyar netet kéretlen emailekkel. És ahogy most kinéz a dolog, a spammerektől sosem fogunk megszabadulni, míg egy (vagy akár egymillió) email elküldésének költsége a nullához közelít, és akár csak pár ember akad, akik bedőlnek a spameknek.