Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A pilóták mozdulatait folyamatosan rögzítenék

2000.04.29. 12:55
A jövő repülőgépszerencslétlenségeinek könnyebb felderítése érdekében az amerikai szállításbiztonsági hivatal a pilótafülkék általános videomegfigyelését szorgalmazza. A pilóták természetesen fel vannak háborodva. Szerintük az ilyen módszerek használata sérti a magánszférát.
A videokamerák beépítéséről folyó vitában fordulópontot jelentett, amikor Jim Hall, a nemzeti szállításbiztonsági hivatal (National Transportation Safety Board, NTSB) elnöke egyértelműen a megfigyelőkamerák alkalmazása mellett foglalt állást.

Jim Hall
a megfigyelőkamerák alkalmazása mellett foglalt állást
Az ennek megfelelő ajánlást máris megküldték a szövetségi repülési felügyeletnek (FAA). Az NTSB ebben azt szorgalmazza, hogy 2003-tól minden új repülőgépet szereljenek fel kamerákkal. 2005-től kezdve aztán a régi gépeken is el kell végezni az átalakítást.

Az NTSB a folyamatos videomegfigyeléstől azt várja, hogy a balesetek okait egyszerűbb lesz megállapítani. Szomorú példa erre az Egypt-Air tavaly októberben elveszített gépe. A sajtóban időről időre még mindig felröppennek hírek arról, hogy a másodpilóta állítólag öngyilkosságot követett el. Ha itt kamera lehetett volna a pilóták feje felett, az egyérteémű bizonyítékot szolgáltathatott volna a katasztrófa okairól.

A kanadai partok előtt 1998-ban lezuhant Swissair gép esetét is jobban felderíthették volna, ha van videokép-rögzítés a fedélzeten - állítják a megfigyelő kamera alkalmazásának hívei. A képeket elemezve kiderülhetett volna, a pilótafülkében pontosan hol fejlődött füst, és ebből a repülésbiztonsággal kapcsolatban fontos következtetéseket vonhattak volna le a szakértők. Ugyancsak talányos a Valujet 1996-ban a Floridai Everglades mocsárvidékén lezuhant gépének esete. A fedélzeten akkor szintén ismeretlen okból keletkezett tűz.

A felháborodott pilóták a javaslatban a magánszférájuk megsértésére tett kísérletet látják. Nézetük szerint az új generációs adat- és hangrögzítő berendezések teljességgel megfelelnek a biztonsági igényeknek. De az NTSB biztonsági aggodalmait átérezve azért támogatnák újabb érzékelők beszerelését, például a magassági kormányon.

A pilóták közül néhányan az NTSB kezdeményezés bejelentése után nyíltan a kamerák bojkottjával fenyegették. A US-Airways egyik kapitánya a New York Times hasábjain a hivatal kezdeményezését a régi Szovjetunióból származó Big Brother módszernek nevezte. "Mi lesz a következő?" - kérdezte egy másik tiszt. "Be fognak talán drótozni, hogy mérhessék a szívverésemet?"

A pilóták ezen felül amiatt aggódnak, hogy egy lezuhanás után a pilótafülkében történtek utolsó néhány percét leadhatják a tévékben. " A videoszalag azonnal felbukkanna a késő esti híradókban, és ez borzasztó volna a családtagok számára" - véli ki egy másodpilóta

A kamerák támogatói eközben egy olyan törvény elfogadását szorgalmazzák, amely megtiltaná a képek nyilvános vetítését. Kérdéses, hogy a tiltásra tekintettel mennyire fogná vissza magát a szenzációéhes média. Az NBC nézői nemrégen egy 1995-ben Kolumbiában lezuhant American-Airlines gép hangszalagjaiból hallhattak néhány másodpercet. A szalagon valószínűleg a dél-amerikai ország hivatalaiból szivárgott ki, akiknek nem kell tartaniuk magukat az amerikai törvényekhez.

A videomegfigyelés bevezetése a szakértők szerint más légitársaságok gyakorlatára is befolyással lehet. A FAA már ma is különleges eszközök beépítését követeli meg a külföldi légitársaságok USA légteret használó gépeiben. Ha az NTSB át tudja vinni a kezdeményezését, akkor ugyanez lesz érvényes a videokamerákra is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?