Időzített bomba
A Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet aktivistái Gibraltárnál épp egy nappal korábban tartottak nagyszabású tiltakozó akciót a nem biztonságos tartályhajók használata miatt: a környezetvédők a Vemamagna nevű tanker fedélzetén feszítettek ki egy "olajveszély" feliratú transzparenst. A szervezet ezzel arra kívánt figyelmeztetni, hogy az egyfalú tartályhajók folyamatos veszélyt jelentenek az óceánokra, és a veszélyes anyagok szállítása a Prestige közelmúltbeli katasztrófája óta sem változott lényegesen. Juan Lopez de Uralde, a szervezet munkatársa egyenesen "időzített bombának" nevezte Algeciras kikötőjét.
A Gibraltári-szorosban a világ tengeri hajóforgalmának 10 százaléka áthalad. Évente körülbelül 5000 tartályhajó fordul meg itt, melyek összesen mintegy 20 millió tonna kőolajat és kőolajszármazékot szállítanak a szoroson keresztül. A Prestige balesete után az Európai Bizottság elhatározta, hogy szigorúbb biztonsági rendszabályokat vezet be, és 65 hajót az idei év közepétől kitilt az európai vizekről. A Greenpeace adatai alapján a nemzetközi vizeken jelenleg 3437 darab 20 évesnél idősebb, egyfalú - azaz a Prestige-hez hasonló - tanker hajózik.
Prestige
Mint ismert, a Prestige olajtanker, amely 77 ezer tonna üzemanyagot szállított, november 19-én tört ketté és süllyedt el, több száz kilométeres olajfoltot hagyva a spanyol és francia partok mentén. A két ország atlanti partvidékének egy szakaszán tavaly november óta tart a küzdelem egy hatalmas kiterjedésű olajfolttal, amely a szerencsétlenül járt és kettétört Prestige-ből, egy egyterű tartályhajóból ömlött a tengerbe. Cristobal Montoro spanyol pénzügyminiszter az ország történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófájaként jellemezte a történteket.
A baleset több ezer tengeri madár életébe került. Különösképpen megszenvedték az ökológiai katasztrófát a lummák, a búvármadarak, a kormoránok és a szulák.