
Közös önszabályozó etikai kódexet írt alá a Pannon, a T-Mobile és a Vodafone, hogy a fiatal tizenévesek és gyermekek nehezebben uthassanak hozzá a felnőtteknek szóló tartalmakhoz. Az aláírást több mint fél éves közös munka előzte meg, és az etikai kódexben foglaltakat mindegyik szolgáltatónak 2009 január 31-ig kell teljesítenie, írta meg az Indexnek Majorosi Emese, a Pannon információs igazgatója.
Magyarországon is egyre több gyereknek van mobilja, és persze pont nekik vannak olyan készülékeik, amelyekkel különféle multimédiás szolgáltatásokat lehet igénybe venni. A mobilokon elérhető tartalmak között azonban olyanok is vannak, amelyek felnőtteknek szólnak.
Mindhárom mobilszolgáltató segíti a felnőtteknek szánt tartalomhoz való hozzáférés ellenőrzését, ami annyit jelent, hogy az előfizetői jelszót ismerő szülők letilthatják a felnőtt tartalmakhoz való hozzáférést. Emellett a szolgáltatók vállalják, hogy 2008-ban reklámkampányban hívják fel a figyelmet a prolémára.
A szolgáltatók osztályozzák a tartalmakat, hogy a 18 év alatti korcsoportnak szánt tartalmakat meg lehessen különböztatni a többitől, és a 91-es előhívó számon csak gyermekek számára nem káros, ezer forintnál nem drágább tartalmak mehetnek. Ezt egyébként törvény írja elő.
Az etikai kódex kidolgozása már tavaly megkezdődött, de a részletek véglegesítése miatt most írták alá a szolgáltatók. A kódexet a három vállalat évente felülvizsgálja, és szükség esetén módosíthatja. A mobilszolgáltatók a tartalomszolgáltatókkal karöltve már 2007-ben kidolgozták az emelt díjas szolgáltatásokra vonatkozó etikai kódexet is, melynek elsődleges célja az ilyen típusú szolgáltatásokkal kapcsolatos pontos, alapos és korrekt tájékoztatás, valamint az egységes szabályozás kialakítása.
Nemzetközi vonal
A biztonságosabb mobilhasználatot támogató magyarországi etikai kódex előzménye egyébként a 2007. februárjában, Brüsszelben aláírt Európai Keretmegállapodás, mely a vezető európai mobilszolgáltatók saját kódexe volt, a kiskorúak védelme érdekében. Az akkori keretmegállapodás aláírói között szerepelt a három hazai cég anyavállalata is, a Deutsche Telekom Group, a Telenor és a Vodafone Limited. A hét elején egy, a mobilszolgáltatókat tömörítő nemzetközi szervezet (GSMA) újabb kezdeményezést indított útjára szintén a gyermekek védelmével kapcsolatban, melyhez szintén csatlakoztak a nagy nemzetközi szolgáltatók.
