További Mobil cikkek
Az egyik Iridium műhold Hajnali háztetők |
Az Iridium veszte az lett, hogy korántsem található a világon annyi fehér-,gyarmatosítótudatú és ráadásul szorongó ember, amennyi a vállalat eltartásához szükséges lett volna. Az ötmilliárd dolláros költséggel felépített hatvanhat műholdból álló (eredetileg hetvenhét lett volna, mert az Iridium atommagja körül pont ennyi elektron kering) rendszer ellenben nagy örömet okozott az amatőr csillagászoknak, akik szívesen fotózták a napelemtáblákon alkonyatkor megcsillanó napfényt. (A csillagászat még kétszer megjelenik az Iridium sztoriban, részletek alább.)
Vidám csillagászok
A műholdrendszer Hulljon a férgese! |
Az Iridium fő tulajdonosa a Motorola egy évig nyomta a pénzt a veszteséges vállalatba, miközben érdeklődő befektetők tucatjai fordultak meg náluk (bővebben lásd 'Kérők, akik visszakoztak' című keretes anyagban). 2000 március 17-én az Iridium végleg becsődölt, felkerülve ezzel minden idők amerikai csődjeinek húszas listájára. A Motorolának leállította a rendszert - ennek hatására a világ rádiócsillagászai tömegesen dobták el a whiskysüveget, és tértek vissza a kutatáshoz. Az anyavállalat ezzel egy időben részletes tervet készített a hatvanhat a műhold lehozására (légködben való elégetésére).
|
Most mégis kell
Az Iridium azonban nem halt meg, hanem csak alszik.
Október 26-án egy Iridium Satellite (IS) nevű konzorcium vásárlási szándékát jelezte New York déli körzetének csődbíróságán. Az alig több mint egy hónappal később meghozott döntés értelmében az IS a műholdrendszerrel együtt megvásárolhatja az Iridium ingóságait.
Az IS-ről annyi tudható, hogy egy bizonyos Dan Colussy vezeti, aki a repülőtársaságok élén jeleskedett az elmúlt évtizedekben, köztük a Canadian Pacific Airlinesnál, illetve az Iridiumhoz hasonlóan csődben elhunyt Pan American Airwaysnél.
A történetnek tehát nincs vége.