További Mobil cikkek
A 2004 és 2006 novemberi adatok összehasonlításából kiderült, hogy a multimédiás funkciók elutasítása a múlté. Az elmúlt két évben a mobilinnováció elérte, vagy legalább elindította a fejlődés útján az átlagos Index-olvasót is. Minden valamire való apuka mms-ben értesíti nejét a gyerek kitörött fogáról, majd mobilweben keres fogorvost. Vagy ne szaladjunk ennyire előre?
A fejlődés megindult, de azért a válaszadók nagy többségét még mindig hidegen hagyja a mobiltelefon és az internet párosítása. Háromnegyedük mondta, hogy sosem emailezik, kétharmaduk a webet sem használja mobiltelefonjáról, és a közel tizenötezerből csupán 120-an vannak, akik kevesebbet ülnek számítógép előtt, amióta lehet a telefonnal netezni. Minket viszont most nem az érdekel, aki nem használja a mobilját ilyesmire, hanem arra vagyunk kíváncsiak, hogy aki igen, az hogyan és mennyit.
A két évvel ezelőtti adatokhoz képest csökkent a mobilinternet elutasítottsága, most a válaszadó közel tizenötezer Index-olvasó 36 százaléka, vagyis 5234 ember mondta, hogy használja a wapot, negyede a mobilwebet és ötöde a telefonos emailezés lehetőségét. A telefonost a hagyományos internetezéshez viszonyítva pedig az derült ki, nyolc százalék azoknak az aránya, akik viszonylag rendszeresen (az összes használat minimum tíz százalékában) böngésznek és emaileznek mobilról.
Olvasóink harmada tartja fontosnak, hogy mindig online legyen, ilyenkor legtöbben, a válaszadók 14,7 százaléka munka és tanulás céljából csatlakozik a hálóra. Közel ugyanennyien információt keresnek, vagy újságot olvasnak telefonjukon, esetleg bankszámlaegyenlegüket ellenőrzik. Kevésbé népszerű a mobilos letöltés, az online játék vagy a vásárlás. A blogolás szinte elhanyagolható: összesen 54-en vallottak gyakori mobilwebes naplóírásról.
A gyakori mobilinternetezők között szignifikánsan több a férfi, mint a nő: a férfiak 9, a nők 5,5 százaléka sorolható ide. Böngészni a nők jobban szeretnek a telefonról, mint emailezni; az összes nő 7 százaléka internetezik rendszeresen. A mobilos emailhasználat mindhárom szolgáltatónál hasonló, azonban a gyakori böngészés leginkább a T-mobile előfizetőkre jellemző.
Ha ezeket az arányszámokat a mobilkommunikációs trendeket vizsgáló M:metrics novemberi reprezentatív felméréséhez hasonlítjuk, az derül ki, hogy az Index-olvasó a legfejlettebb mobilinternetező országoknál is fejlettebb. Míg az Index-olvasók 11-12 százaléka olvas híreket és keres információkat mobilján, addig például a németek csupán 3,7 százaléka.
Ez azért lehetséges, mert felmérésünk - bár sokakat megmozgatott - a nemzetközi adatokkal ellentétben egyáltalán nem reprezentatív; olvasóink sokkal fiatalabbak, sokkal jómódúbbak, és sokkal nagyobb arányban férfiak mint a magyarok, vagy akár a magyar internetezők átlaga.
Háromszor drágább, mint lehetne
Elég könnyű magyarázatot találni arra, hogy miért interneteznek kevesen mobilról. Leggyengébb érvünk, hogy a mobilok kijelzője túlságosan kicsiny a weboldalak megjelenítéséhez. Az új okostelefonok esetében ez egyáltalán nem igaz, és egy laptopba 3G vagy hsdpa adatkártyát tolva azon is internetezünk, nagy kijelzőn.
Sokkal erősebb érv, hogy a szolgáltatás fene drága, egy gigabájt letöltéséért körülbelül tízezer forintot kell kifizetni, miközben adsl-elérésen ugyanennyi letöltést 3-4 ezer forintért is megkapunk. Igaz, helyhez kötve. Ugyanilyen eltántorító lehet a mobilszolgáltatók wapos portáljainak kínálata, hiszen nem az információkeresésre és más hasznos szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt, hanem a multimédiára, a szórakoztatásra, illetve hogy ezekért minél többet fizessünk.