További Mobil cikkek
Alig egy hónapja írtunk arról, hogy a Google saját vezetékes hálózatán szeretné elérni az internetezőket, mára azonban igencsak megváltozott a helyzet. A keresőóriás bejelentette, hogy több milliárd dollárért licitálna az Egyesült Államok egyik legértékesebb frekvenciájára.
Arról a 700 megahertzes sávról van szó, amelyen most analóg tévadások vannak, de 2009-ben odaát megtörténik a digitális átállás, és ezzel a frekvencia felszabadul. A jövőben a sáv nagy részén telefon-, illetve széles sávú mobilinternet-szolgáltatást lehet majd indítani.
Meglobogtatott milliárdok
A Google arra kérte az amerikai hírközlési hatóságot (FCC), hogy a pályázat feltételei között szerepeljen a hálózat nyitottsága, azaz bárki bármilyen hardverrel rácsatlakozhasson rá, és a nyertes cég biztosítson szabad hozzáférést a hálózathoz más internetszolgálatatóknak. Kérését 4,6 milliárd dolláros ajánlattal nyomatékosította, de csak félsikert ért el.
Az FCC végleges pályázati kiírása szerint a felhasználás módját nem lehet majd korlátozni, tehát a hálózatra mindenféle hardver rácsatlakozhat, vagyis az rss-olvasós ébresztőórától a mobiltelefonig bármi. A Google által áhított versenypiaci feltételek azonban nem teljesülnek, a tender győzteseinek nem lesz kötelező nagykereskedelmi áron hozzáférést adniuk a 700 MHz-es hálózathoz.
Emellett az FCC regionális blokkokban értékesíti a frekvenciát, tehát kialakulhatnak regionális szolgáltatók, de ha a Google elég mélyre nyúl a zsebébe, akkor megveheti mind a tizenkét licencet (régiónként két licencre lehet pályázni).
Közvetlen elérés
Miért akar a Google frekvenciát venni? A válasz részint a vezetékes hálózatépítésről szóló előző cikkben rejlik, mert bár a cégnek nagyon jó optikai gerinchálózata van, nagyon fontos számára, hogy közvetlenül elérje az embereket, hogy az ő kezében legyen a hozzájuk elvezető utolsó kilométer is.
A vezetékes távközlési cégek folyamatosan kekeckednek a Google-lel, és megpróbálnak több pénzt kisajtolni belőle arra hivatkozva, hogy a szolgáltatásai hatalmas adatforgalmat generálnak. Edward Whitacre, az AT&T vezére egyenesen azt állította, hogy a Google ingyen élősködik a hálózatukon, ami persze óriási baromság, mivel a Google nem ingyen kap széles sávú hozzáférést, hanem nagyon sok millió dollárért
John C. Dvorak, a MarketWatch újságírója szerint a Google elég keményen visszavághat, ha saját mobilhálózatot épít ki. Így ugyanis saját rendszerén és partnereinél ingyen teheti elérhetővé szolgáltatásait, az AT&T-vel viszont megfizettetheti a Google elérését. Az embereknek pedig a Google elérése fontosabb, mint az AT&T-hez való hűség.
A most piacra dobott frekvencián kiváló széles sávú szolgáltatást lehet nyújtani, mert 700 MHz-en nagy az adótornyok hatótávolsága, és a rádióhullámok könnyen áthatolnak a falakon. Iparági szakértők becslése szerint 700 MHz-en kétmilliárd dollárból lefedhető az egész USA, míg 1900 MHz-en négymilliárdba kerül az országos lefedettség.
Bár a keresőóriásnak nincs gyakorlata a hálózatépítésben, segíthet neki új partnere, a Sprint Nextel mobilszolgáltató, amely most építi WiMax-hálózatát, és szolgáltatását kifejezetten a Google megoldásaira építi.
Vételi zavar
Ugyanakkor a 700 MHz nem tökéletes, sok technikai problémával kell majd szembenézni. A PC Mag arról ír, hogy a tetőre helyezhető tévéantennákat mindig is nehéz volt jól beállítani, a beltéri antennák pedig túl nagyok.
Persze a Google jó helyekre rakja a pénzét, nemrég például beszállt egy femtocellákat fejlesztő cégbe. A femtocella pont úgy működik, mint egy wifi router, csak éppen a mobilszolgáltatások frekvenciáján: az adsl- vagy kábeles netelérésen érkező adatokat rádióhullámokon továbbítja a felhasználókhoz. Így a Google a vezetéken is eljuttathatja majd szolgáltatásait a lakásokig, hogy ne legyen gond az antennákkal, az adótornyokkal csak a kültéri lefedettséget kell biztosítani.
Reklámbüdzsé
A frekvencia azért is fontos a Google-nak, mert már több százmillió dollárt pumpált a mobiliparágba, például olyan készülékek prototípusait készíttette el, amelyeken az online szolgáltatásai a lehető legjobb minőségben jelennek meg. Bár a társaság vezetői egyszer sem ismerték el, hogy a cég saját készülék kifejlesztésén dolgozik, többször nyilatkoztak már a mobilipar jelentőségéről.
Eric Schmidt vezérigazgató májusban elmondta, hogy azért érdeklődnek a mobilos hirdetések iránt, mert kétszer több hasznot hoznak, mint a nem mobilos hirdetések. A mobil ugyanis személyes eszköz, tehát a rajta megjelenő hirdetések teljesen a felhasználó személyére szabhatók.
Egyetlen gond van a hirdetésekből származó bevétellel: mindenki erre feni a fogát. Bár a Google népszerű szolgáltatásai fellendíthetik a mobilszolgáltatók adatforgalmát, és megdobhatják az abból származó bevételeket, hosszú távon nem kifizetődő pusztán az adatforgalomra alapozni az üzletet.
Befalazott ügyfelek
Az igazán nagy pénzek a hirdetésekben lesznek. Az eMarketer szerint a mobilhirdetések piaca - beleértve a szöveges üzenetekben, weboldalakon és videókban megjelenő reklámokat - tavaly 1,5 milliárd dollárt ért, négy év múlva azonban már 14 milliárd dollárt költenek mobilhirdetésekre.
A tartalomgyártásban nem jeleskedő mobilszolgáltatók joggal félnek attól, hogy a Google lenyúlja előlük ezt a piacot, ezért sokuk fallal veszi körbe az ügyfeleit, azaz a riválisok kizárásával tartalomszolgáltatási monopóliumot biztosítanak maguknak. Amerikában a Verizon azért nem integrálta a Google keresőjét a készülékeibe, mert az túl nagy részesedést akart a webkeresésekből származó bevételből.
Azonban látni kell, hogy a Verizon ebben az esetben csupán a hozzáférést adja az ügyfélnek, és azt fájlalja, hogy a Google értékes és hasznos szolgáltatásaival sok pénzt akar keresni. Ilyen helyzetben viszont nem arra kellene törekednie, hogy a mobilozók nehezebben érjék el a jó szolgáltatásokat, hanem sürgősen saját szolgáltatásokat kellene fejlesztenie. Vagy ha erre nincs pénze vagy ideje, akkor könnyen elérhetővé kell tennie egy meglévő megoldást.
Nagy kérdés, ki van előnyösebb helyzetben? A szolgáltatásaival taroló Google, vagy a hálózatépítésben gyakorlott mobiltársaságok? Mindez sajnos csak akkor kiderülhet ki, ha a Google nyer a tenderen, mert ha nem, minden marad a régiben.