Az Index információi szerint a Tesco tárgyalásokat kezdett a hazai mobiltávközlési cégekkel a hálózatukon alapuló, ám a Tesco saját neve alatt indítandó telefonszolgáltatásról. Danks Emese, a Tesco kommunikációs igazgatója az Index megkeresésére semmilyen módon nem kívánta kommentálni értesülésünket. Információink szerint egyelőre kérdéses, sikerül-e olyan konstrukciót kidolgozni, amely mindkét fél számára előnyös, a szolgáltatók egy része szerint ilyen egyelőre a magyar piacon nem látszik kirajzolódni, ám mások szerint mindez csak szándék kérdése.
Mi az a virtuális mobilszolgáltatás?
Az úgynevezett MNVO (Mobile Virtual Network Operators), azaz virtuális mobilszolgáltatás lényege, hogy egy - jellemzően főprofilként nem is a távközlésben érdekelt -- cég úgy indítja el saját szolgáltatását, hogy annak infrastrukturális hátterét egy a piacon már jelenlevő hivatalos szolgáltató biztosítja. A klasszikus, az ilyen típusú szolgáltatás mellett szóló érvek szerint az MVNO könnyebben és hatékonyabban megszólíthat meghatározott fogyasztói rétegeket (világszerte több MVNO a fiatalokat célozta meg, például az egyik úttörő, az Angliában 1999-ben indult Virgin, de az USA-ban például akad a kifejezetten a spanyolajkúakra koncentráló, Oroszországban pedig inkább területi alapon működő cég is), és segít lekötni a hivatalos szolgáltató esetleges felesleges kapacitását. Az MVNO számára pedig természetesen a kialkudott nagykereskedelmi ár és a fogyasztóknak kínált tarifák közötti különbség mellett nyereség lehet a szolgáltatások bővítése, a márka újabb terméken való feltűnése is.
Speciális díjcsomagok
A virtuális szolgáltatók között akad, amelyik kizárólag előfizetéses, illetve kizárólag kártyás konstrukciókat kínál, és természetesen vannak, akik mindkettőt. Jellemző, hogy a virtuális szolgáltató egyetlen speciális tarifacsomaggal áll elő, a célba vett szűkebb felhasználói csoport igényeihez igazodva. A virtuális szolgáltatást nyújtó cégek sokszor kizárólag sim-kártyát biztosítanak (megállapodás kérdése lehet, hogy ez például a partner szolgáltató hálózatára kódolt telefonokkal használható-e), költeniük pedig csak a marketing és ügyfélszolgálati tevékenységre kell. A kártyás, előre fizetett rendszer kizárólagos alkalmazása esetén a számlázási rendszer kiépítése is megspórolható. Van példa ugyanakkor a Magyarországon leginkább a Tele2 révén ismert előhívó számos megoldásra is, azaz az ügyfél adott hívások előtt (meghatározott napszakban, vagy bizonyos körzetekbe irányuló hívás esetén) egy kódot üt be, így csökkenti az adott hívás árát.
A virtuális szolgáltatás sikeréhez általában az egyik kulcsmomentum, hogy a potenciális szolgáltató saját kereskedelmi területén nagyszámú ügyféllel tartson kapcsolatot, azaz legyen honnan merítenie. Minél kisebb így egy ország, annál kisebb a szóba jöhető cégek száma, gondolhatnánk - bár erre az igazságra már cáfolatként is értelmezhető, hogy az MVNO-kkal foglalkozó holland tanácsadócég, a Takashi Mobile adatai szerint például Kanadában csak öt, Belgiumban 29 hasonló cég működik. Európában mindenesetre az utóbbi években, illetve az idén indult a hasonló szolgáltatások többsége, a virtuális szolgáltatók között olyan nagyágyúk akadnak, mint az easyJet vagy a Tchibo, mely kávészaküzlete hálózatára alapozva lépett a német piacra.
A Tesco Angliában már lépett
A Tesco - mely egyébként Angliában éppen két éve, 2003 szeptemberében indította el az O2 hálózatán saját szolgáltatását, és állítása szerint azóta félmillió ügyfelet szerzett - Magyarországon a legnagyobb hipermarket-hálózatot üzemelteti. A vállalat hazai 11 éves magyarországi működése során eddig 48 hipermarketet nyitott, s mára közel kétmillió vásárlót szolgál ki minden héten, ez év végéig további 6 új áruház megnyitását tervezik. Az áruházlánc 2004. második negyedévétől saját benzinkutakkal (jelenleg 17-et üzemeltet), és a CIB Bankkal közös Pénzügyi Partner szolgáltatásokkal egészítette ki tevékenységi körét. A Tesco ugyanakkor az idén bevezette az áruházaiban a Wizz Air repülőjegyeinek kedvezményes értékesítését is.
A szolgáltatók is hallgatnak
Az Index kérdésére a T-Mobile és a Vodafone sem kívánt arról nyilatkozni, folytatnak-e jelenleg tárgyalásokat potenciális hazai virtuális szolgáltatóval. A Pannon GSM kommunikációs igazgatója, Somlyai Dóra lapunknak úgy fogalmazott: "Természetesen folytattunk tárgyalásokat már eddig is virtuális mobilszolgáltatókkal, de egyelőre nem látszik kirajzolódni egy minden szereplőnek előnyös üzleti modell. Nem látjuk azt, hogy a virtuális szolgáltató bármi értéket termelne az előfizetők számára". Tény: mindhárom hazai gsm-cég anyavállalatának vannak más országokban virtuális szolgáltatókkal partneri szerződései, így a tapasztalatok házon belül mindenütt adottak.
Nem kötelező, de lehet
Míg a vezetékes telefóniában a Magyar Telekom számára a Nemzeti Hírközlési Hatóság által előírt kötelezettség a nagykereskedelmi árak képzése, ilyen előírás Magyarországon a mobilszolgáltatókra nem létezik. Márton György, az NHH szóvivője lapunknak hangsúlyozta: ez nem azt jelenti, hogy itthon nincs lehetőség virtuális szolgáltatás elindítására, de ez jelenleg kizárólag két fél üzleti megállapodására alapul. Az NHH-hoz ugyanakkor eddig nem is érkezett olyan jelzés, hogy lenne ilyen igény Magyarországon.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!