Egyelőre nem világos, hogy Viviane Reding távközlési uniós biztos javaslata mire vonatkozik, mivel az nem megoldható, hogy a külföldön fogadott hívások után ne kelljen a fogadó félnek roaming-díjat fizetni más hálózatok használatáért, ráadásul a szabályozás kiskereskedelmi árra vonatkozna, ami meglehetősen szokatlan az unióban, mondta el Marchhart Pál, a Vodefone Magyarország távközlés-politikai igazgatója pénteken Budapesten.
Drága az adatküldés
A külföldön tartózkodó előfizetőt állandóan azonosítani kell annak érdekében, hogy tudjon hívást fogadni és küldeni, és ez az azonosítás bekapcsolt telefon mellett folyamatos. Akkor is fizetni kell érte például egy magyar szolgáltatónak, ha ügyfele egyetlen hívást sem fogad és nem kezdeményez a külföldi tartózkodási ideje alatt, mondta a Vodafone szakértője.
Ráadásul a roaming hívást nem két szolgáltató bonyolítja le, és ha például egy magyar előfizető Angliából egy amerikai számot hív, akkor a magyar szolgáltató benne sincs a hívás lebonyolításában. A pre-paid, azaz az előre fizetett kártyás előfizetők esetében szükség van egy folyamatos, azonnali számlázási adatcserére is, hiszen ha az ügyfél túllépi pénzügyi keretét, akkor a szolgáltatók nem engedik, hogy hívást kezdeményezzen. Ezek az adatcserék és azonosítások pénzbe kerülnek, hiszen nemzetközi szolgáltatók és elszámoló házak végzik ezt a munkát. Marchhart Pál szerint mindemiatt nemigen megvalósítható, hogy a külföldön történő hívás fogadásáért nem kelljen fizetni.
Rosszul járnánk
A romaing export-import üzlet, hiszen a szolgáltatók perceket vesznek és adnak el. A déli országok, ahol nagy a turistaforgalom, inkább eladnak perceket, míg az északi országok inkább vásárolnak. Az uniós szabályozásnak az is buktatója, hogy csak 25 tagországra vonatkozhat, s például a kínai vagy amerikai szolgáltatókra nem. Ebből adódóan az uniós szolgáltatók majd olcsón fognak eladni perceket és drágán venni, és ez anyagilag hátrányos lesz a szolgáltatóknak.
Marchhart Pál elmondta, hogy a Vodafone Magyarország nem keres sokat a roamingon, és a számlás előfizetők a fő roamingolók, akik az ügyfelek mintegy huszonöt százalékát teszik ki.