
További MP3 cikkek

A RIAA levélben értesítette Michael Robertson, az MP3.com vezérigazgatóját a perről. "Mivel Robertson nem volt hajlandó licencdíjakról tárgyalni velünk, nincs más választásunk, mint hogy pereljük" - állítja a szövetség. "Egyszerűen illegális ekkora zenei adatbázist létrehozni engedélyek és jogdíjak fizetése nélkül... ami a zeneipar összes résztvevője ellen irányul" - áll a levélben.
Hallgass az MP3-madra |
Az egyelőre ingyenes szolgáltatás lényege, hogy a felhasználó egyéni jelszavával bejelentkezik a My.MP3.com-ra, ahol "feltöltött" CD-gyűjteményéből válogathat magának hallgatnivalót. A feltöltés úgy történik, hogy az ember beteszi a CD-t a meghajtóba, a Beam-It szoftver felismeri azt a gépén, és elküldi a "vásárlási elismervényt" (vagyishogy tényleg megvan neki a cédé, de legalábbis a másolata, a szomszéd másolt cédéje, de ez az utolsó ajánlat) a központi szerverre, ahol MP3-ban tárolják a többezer gigabyte zenét. Az akció gyors és kényelmes, utána bárki bárhonnan hozzáférhet kedvenc lemezeihez élvezhető minőségben. Legalábbis azokhoz, amelyek megvannak a központi adatbázisban. Zámbó Jimmy globális megmérettetése eleve kudarcra volt ítélve, de elbukott Fatboy első cédéje és a Propellerheads is. |
Egyéni felhasználók számára jogilag elfogadott, hogy a tulajdonukban lévő zeneművekről biztonsági másolatot készítsenek. Az MP3.com azzal érvel, hogy szolgáltatása ezt teszi lehetővé, vagyis nincsen szó kereskedelmi másolatról, a felhasználók készítenek maguknak "távoli" háttérmásolatot. Szó szerint persze ez nem teljesen igaz, hiszen az MP3.com tömörítette be és töltötte fel a dalokat, de lényegében ugyanezt azt eredményt lehetne elérni egyéni feltöltésekkel is.
Támogatói is akadtak azonban az MP3.com ötletének szép számmal. Több előadó és kisebb kiadó vélte úgy, hogy az igény szerint sugárzott zene egy brilliáns, jövőbe mutató ötlet, aminek "előbb vagy utóbb be kellett következnie". Az MP3.com természetesen előfizetéssé szeretné tenni a közeljövőben a szolgáltatását, ami után jogdíjat fizetne a zenészeknek. Az EMI Music szakértői egyfelől egekbe magasztalták a kezdeményezést, hiszen nekük is ez lenne a céljuk, márminthogy a fogyasztók bárhol, bármikor, bármilyen eszközzel hozzáférjenek zenéikhez. Aggasztotta viszont őket, hogy az MP3.com endegélyük nélkül fogott a megvalósításhoz, amiért nyilvánvalóan szerzői jogokat sértenek.
Az amerikai kiadókat és zeneszerzőket tömörítő ASCAP a Broadcast Music-kel karöltve szed jogdíjat a védett zenék "nyilvános előadásáért". Az ASCAP digitális részlege szerint kétféle jogdíj is bejátszik az Instant Listening esetében, egy a nyilvános előadásért, egy pedig a gépi reprodukció után. A szervezet jelen pillanatban azt próbálja kideríteni az érintettek közreműködésével, mit is csinál pontosan az MP3.com. Az ASCAP szeretné úgy értékelni a tevékenységet, hogy azt lefedje a már meglévő rádiós sugárzásra befizetett jogdíj, de könnyen meglehet, hogy új szerződésre kényszerítik a céget. Mivel az Instant Listening leginkább interaktív adásnak minősíthető, kinőheti az elavult technológiákra alapozott törvényes kereteket.
A lemezkiadók okkal méltatlankodnak, az MP3.com partizánakciója - az őket védő törvények ellenére is - kihúzhatja a lábuk alól a talajt. Az MP3.com a zenészek és hallgatóságuk közti közvetlen kapcsolatot tűzte ki zászlajára, ha lehet, még hangsúlyosabban, mint eddig. A music-on-demand, azaz igény szerinti közvetítés immár teljesen kiikatatja a lemezgyártást, de még a hagyományos értelemben vett lemezek vásárlását, még MP3-formátumban is szükségtelenné teszi. Ha az MP3 megőrzi eddigi nyerő formáját a bíróságon, a világ legnagyobb zenei gyűjteménye jöhet létre.
