
További Net cikkek
Hétfőn szinte titokban, két nappal a hivatalos bemutató előtt váratlanul életre kelt a Bing, a Microsoft Google-gyilkosnak kikiáltott keresője. A korábban Kumo munkanéven futó, és a kumo.com-on most is elérhető Bing már Magyarországon, magyar nyelven is működik, igaz, egyelőre csak korlátozott üzemmódban: a magyar verzióból egyelőre hiányzik a funkciók nagy része, így a videokereső, a térkép, a hírek és a vásárlás. Hasonlóan jár, aki a Bing cseh, lengyel, szlovák vagy orosz szájtra látogat (bár az oroszon videókra már lehet keresni), de a német Bingen például már az összes funkció működik, a nyelv átállításával magyarul is. Mindez a kedd délelőtti állapotokat tükrözi, elképzelhető, hogy hamarosan minden nyelven és minden országból egyformán működik majd a kereső.

Se Kumo, se Live
A százmillió dolláros reklámkampánnyal útnak indított Bing megjelenése egyúttal a Microsoft eddigi keresője, az MSN Live Search (később csak Live) végét is jelenti: a live.com, amely a keresőversenyben hosszú ideje a harmadik helyre szorult a Google és a Yahoo mögött, már a bing.com-ra mutat – nyilvánvaló, hogy a Microsoft teljesen új branddel próbál előretörni a keresőpiacon, szakítva a nem túl sikeres MSN-es örökséggel.
Maga a név nem túl eredeti, van ilyen nevű üdítőital, kenyér és cseresznye, volt ilyen játékgyártó és Jóbarát is, bizonyos Chandler. Ráadásul a bing.com-ot az elmúlt néhány évben nagy kedvvel adták-vedték egymás között a techcégek, feltűnt már ezen a doménen forradalmi mobilhívásjelző készülék (2004), titokzatos Eric Hahn-projekt (2006), és egy a csigaposta és az email előnyeit ötvözni szándékozó szolgáltatás (2007). A Bing.hu-n még tavaly is doménkereskedő szájt működött, további részletek a keretesben.
Az ember, aki nem gazdagodott meg a Bingen
„Ők is okosan csinálták, meg én is" – emlékszik vissza Tápai István, aki 34 éves, Szegeden él, három gyereket nevel, éppen munkanélküli, és nagyon megörült, amikor egy Jeffrey nevű úr Amerikából tavaly októberben felhívta, hogy megvegye tőle a bing.hu doménnevet. „Ezer dolláros összeget mondtam neki, azt egy kicsit sokallta" – emlékszik vissza az amatőr doménbróker, aki most az olip.hu-n árulja még eladó darabjait, amelyek között olyan csiszolatlan gyémántok rejtőznek, mint a meguntamvarium.hu, a molip.hu és az ovp.hu. „Nagy értéke nem volt" a bing.hu doménnek, „csodálkoztam is" – mondja most Tápai, aki szerint kifejezetten jó áron adott túl a bing.hu-n, mivel a hasonlókért itthon ritkán adnak többet 20-30 ezer forintnál. Tápai a pontos összeget a szerződés titoktartási záradéka miatt nem árulhatja el, de „karácsonyra piszkosul jól jött a pénz", annak ellenére, hogy amikor eladta a bing.hu-t, a dollár a forinthoz képest épp mélyrepülésben volt. A domén adminisztrációs okokból nem a Microsofthoz, hanem egy francia brókerhez, az IP Twinshez került, majd onnan a redmondi céghez. Tápai azt mondja, ha tudta volna, hogy a Microsoft érdeklődik a bing.hu iránt, lehet, hogy többet kért volna érte, de az is lehet, hogy jelképes összegért bérbe adta volna az amerikai cégnek.
Koleszár Péter doménszakértő, a domainabc.hu főszerkesztője szerint egy-egy ilyen akcióra a multik gyakran 100 000 dollár körüli összeget is rászánnak. Az üzlet általában közvetítők útján zajlik, akik annak függvényében kapnak jutalékot, hogy hány tartományt sikerül megszerezniük. Ezek a cégek nagyon vigyáznak, nehogy elárulják, kinek dolgoznak, mert ha kiderül, hogy pénzes multi áll a háttérben, megdrágulnak a domének, mondta Koleszár.
HELYREIGAZÍTÁS ÉS BOCSÁNATKÉRÉS
Ebbe a keretes anyagba eredetileg egy félreértés folytán nem annak a Tápai Istvánnak a képe került, akiről a cikk szól, hanem Dr. Tápai Istváné, aki nem azonos a másik Tápai Istvánnal, tehát azzal, akinek képét eltávolítottuk. Mindkét Tápai Istvántól elnézést kérünk.
A név nem minden
Kétségtelen, hogy a Bing magyarul sokkal jobban cseng, mint a Google, például rendesen lehet ragozni, képezni, sőt ki is lehet ejteni. Kinézetre a szájt közelebb áll a széplelkű irodai alkalmazottakhoz, mint a geek kisebbséghez: a Microsoft a itt is ragaszkodik az XP-ben már jól bevált tájképhez, ami ezúttal nem zöldellő dombokat meg kék eget, hanem zöldellő dombokat meg kék tavat ábrázol, de ezek persze csak a külsőségek. Maga a keresés természetesen működik, hogy mennyire precízen, azt egyelőre nem könnyű megmondani.

Elsőre természetesen mindenki magára keres, úgyhogy lássuk: az indexes anarkit a Google harmadikra, a Bing hatodikra találja meg; engem viszont a Google csak a huszadik környékén, míg a Bing az első tízben. A keresőalgoritmusok nyilván nem azonosak, de a találati listák sok esetben meglepően hasonlítanak egymásra, ami azt mutatja, hogy ha nem is Google-gyilkos a Bing, el lehetne vele boldogulni, ha Mountain View-ban véletlenül kihúznák a dugót a konnektorból.
Másodikra természetesen mindenki az anal fistingre keres, ebben nem mutatható ki látványos különbség a Bing és a Google között, a képes bizonyítékoktól ezúttal eltekintenénk. Jó hír, hogy a Bing képtalálatai között ugyanúgy lehet szűkíteni méret, szín és tartalom szerint, mint a Google-ben, de itt a tartalom alapján precízebben lehet szűrni, az arc mellett például van „Fej és vállak", illetve „Egyéb" kategória is, ami az anal fisting esetében különösen hasznos.
Eminem benne van
A videokeresést itthonról egyelőre csak kerülő úton, tehát például a bing.de-n keresztül lehet kipróbálni, de úgy is elég meggyőző: Eminemre keresve – aki legutóbb az MTV-gálán keveredett műbalhéba Sacha Baron Cohennel – sorban jönnek a myspace-es és youtube-os klipek, amelyeket tovább lehet szűrni hosszúság, képernyőméret, felbontás és forrás szerint. (Az, hogy a Bingben microsoftos szív dobog, abból azért látszik, hogy a videoforrások között az MSN az első, és a YouTube, ami a Google-é, csak az utolsó.) A kisméretű preview-videók viszont egérrátételre azonnal elindulnak, amit a YouTube nem tud.

Egyértelmű Google-hatásra utal ugyanakkor a További lehetőségek közé sorolt xRank, amely a Trendshez hasonlóan megmutatja, kire mikor hányan kerestek, és az eredményt grafikonon ábrázolja. Eminemre például az utóbbi időben nagyon sokan kerestek, legalábbis Németországban.
A Bingen ezen kívül lehet hírek között is keresni ( a magyar szájton még nem), de a találatok nem a Google News-féle, tematikusan rendezett bokrokban, hanem egyszerű lista formájában jelennek meg. A Shopping menüpont alatt a Ciao! from Bing nevű, felhasználói véleményekkel feldúsított ekereskedelmi portál jelenik meg – a Nyugat-Európában népszerű Ciaot tavaly vette meg a Microsoft félmilliárd dollár körüli összegért.
És van térkép is a Bingen, bár a magyar szájton még nincs rá link, a német verzió viszont csak német utcanevekre hajlandó keresni, így látszik ugyan a Teréz körút a térképen, rákeresni sajnos nem lehet, és így persze az útvonaltervező sem működik. Magadán részletes térképe meg ugyanúgy nincs rajta, mint a Google Mapsen, viszont itt nincs domborzati és műholdas nézet, ott meg van.
Hogy megöli-e a Bing a Google-t? Egyelőre esélye sincs rá, mert a Google a Maps, a Gmail, a YouTube, a naponta újító Labs és persze a hirdetési rendszer lévén hatalmas előnyben van a Microsofthoz képest, amely mintha most fedezte volna fel azt, amit a Google az elmúlt öt évben. Ahhoz, hogy a Google belehaljon a Bingbe, nagyon sokat kell még ütni rajta.
