További Net cikkek
Az utóbbi negyven évben az amerikai gyerekek és fiatalok körében megháromszorozódott az elhízottak száma. A kutatók felmérése szerint ennek egyik oka a médiában keresendő, elsősorban a hirdetésekben, amelyek magas kalóriatartalmú, de csekély tápértékű élelmiszerek és italok fogyasztására csábítanak.
Mint írták, arról jóval kevesebbet lehet tudni, hogy mekkora a befolyása az internetnek a gyerekek választásaira, de nyilvánvalóan nem csekély, hiszen a 8-18 éves korosztály körében rendkívül népszerűek az online foglalatosságok.
A piaci szakemberek számára a net valóságos Kánaán, hiszen az ott megjelentetett hirdetések jóval kevesebbe kerülnek, mint a hagyományos tévés reklámok, ráadásul gyakorlatilag a törvényi szabályozás sem köti meg a kezüket.
Számos élelmiszermárka honlapján szerepelnek "advertgame"-nek, hirdetési játéknak nevezett programok, amelyeket kifejezetten reklámcélból fejlesztettek ki.
Tiffany A. Pempek és Sandra L. Cavert egyetemi kutatók egyszerű kísérletben bizonyították, hogy ezek a reklámok egyértelműen befolyásolják a gyerekeket.
Harminc szegény családból származó, 9-10 éves afroamerikai gyereket három csoportra osztottak. Az első csoport olyan online játékkal szórakozhatott, amelyben a virtuális játékos jutalma banán, narancs dzsúsz és egyéb egészséges étel és ital volt. A második csoport játékában viszont szénsavas üdítő, cukor, sütemény és chips járt a számítógépes figurának. A játék után mindkét csoport választhatott magának a fenti jutalmakból. Az egészséges változatot játszó gyerekek inkább nyúltak a banán és a többi egészséges táplálék felé, míg a második csoport inkább az egészségteleneket választotta.
A harmadik, a kontrolcsoport gyerekeit arra kérték, hogy előbb válasszanak enni- és innivalót, csak azután ültették le őket a helyes táplálkozást sugalló játék elé.
Általánosságban megállapítható volt, hogy a gyerekeknek a játék mindkét változata tetszett, és átlag 9 és fél percet töltöttek el vele. A kísérlet bizonyította, hogy noha alig tíz percre voltak kitéve az advertgame hatásának, a gyerekek azt ették és itták, amelyre a hirdetési játék ösztönözte őket, akár egészséges volt az, akár nem - foglalta össze az eredményt a tanulmány.
A szerzők egyfelől felhívták a figyelmet az egészségtelen táplálkozást propagáló online játékok nyilvánvaló veszélyeire, másfelől arra is rámutattak, hogy ezeket a játékokat hatékonyan fel lehetne használni a helyes táplálkozási minták terjesztésére.
A kutatók még arra is kitértek: hiába nyugtatnánk magunkat azzal, hogy az alacsony jövedelmű családoknak nincs is internet-hozzáférésük, a kísérletben szereplő gyerekekről is kiderült, hogy szinte naponta vagy legalábbis egy héten többször neteztek.