Így nem fizettem adót az interneten
További Net cikkek
Pár éve még papíron, ceruzával számolgatott és töltögetett ki vaskos papírhalmokat, akinek volt mersze hozzá, aztán jött a netről letölthető adóbevalló program (ami ugyan messze nem volt tökéletes, de működött), idén pedig eljutottunk addig, hogy elhatároztam: online oldom meg az egészet, úgy, ahogy van. Nem fogok se nyomtatni, se postára menni, se semmi, van nekünk csodálatos, ötmilliárdból fejlesztett Ügyfélkapunk, Magyarorszag.hu-nk, ha meg valami nem megy, arra ott a Google.
Vakrepülés
Első lépésben, az egységsugarú felhasználót szimulálva az apeh.hu felé vettem az irányt, a határidő lejárta előtt egy nappal. Az oldal már megy www előtag nélkül is, de ennél több fejlődést a legutóbbi adóbevallós kaland óta nem sikerült felmutatni: ugyanolyan kusza, átláthatatlan, és a végletekig nem felhasználóbarát, mint tavaly volt. Arra, hogy egy napon belül személyi jövedelemadót kellene bevallani több százezer embernek, semmi nem figyelmeztet a nyitóoldalon, és arra sem találunk utalást, hogy ha mindezt online szeretnénk elintézni, hol próbálkozzunk.
Semmi gond, átugrunk a magyarorszag.hu-ra, mert feltételezzük, hogy az egyszeri felhasználó már hallott arról, hogy itt megy az elektronikus ügyintézés. Ez az oldal már nem úgy néz ki, mintha időutaztunk volna 1993-ba, viszont az online adóbevallásról itt sem találunk egyetlen szót sem a nyitóoldalon, csak némi ösztönszerű kattintgatás után. Viszont a dolog megoldhatónak tűnik: regisztrálunk az Ügyfélkapun, aztán az Apehnél, letöltjük, kitöltjük, feltöltjük, ellenőrizzük, és egy évig megint nyugtunk lesz.
Nyitva van az Ügyfélkapu
A problémák a regisztrációnál kezdődnek. Lehet bemenni az okmányirodába (kizárt dolog, a cél az hogy fel se kelljen állnia gép elől), kérni ideiglenes regisztrációt, vagy fullextrásat, elektronikus aláírással. Aha, ez kell nekem. Megadom a kért adatokat (születési hely, idő, anyja neve – semmi olyan, amit egy kis közösségioldalas adathalászattal ne lehetne megszerezni akárkiről), aztán kezdhetem elölről, mert kiderül, hogy csak Internet Explorer alatt működik a rendszer. Újra bepötyögöm, amit kér, telepítem az digitálisaláíró modult – aztán semmi, az adatok elküldésénél inaktív az OK gomb. Végigmegyek az egész procedúrán még egyszer, ugyanez az eredmény. A hivatalos help persze semmit nem mond. Pánik indul. Gyorsan kipróbálom az ideiglenes regisztrációt, hátha azzal is lehet adót bevallani – hát nem lehet.
Ha valaki ilyen problémával fordulna hozzám, azt tanácsolnám neki, próbálja meg az egészet egy másik gépen, hátha a Windows akadt össze a böngészővel, vagy a tűzfal, nyomtatódriverfrissítő-varázslóval, ki tudja, pécéről beszélünk, minden előfordulhat.
Másik gép, Explorer, Ügyfélkapu, regisztráció, nem fogadja el az adataimat. Hát persze, mert ezekkel az adatokkal már van egy ideiglenes regisztrációm, de semmi baj, biztos lehet belőle teljeset varázsolni. Aha, lehet is, csak be kell hozzá menni az okmányirodába; amit egyre csökkenő lelkesedéssel ugyan, de elutasítok. Az adatok ellenőrzését viszont könnyű átverni: teszek egy szóközt a nevem után az adatlapon, és máris nem egyezik a regisztráció a régivel, újra játszhatok. Játszhatnék, de megint ugyanott ütközöm falba, ahol eddig, a digitális tanúsítvány nem hagyja magát. Megkérezem a Google-t, kiderül, hogy másnak is akadt már hasonló gondja, megoldatlan is maradt.
Mission Impossible
Utolsó mentsvárként felhívom az ügyfélkapu forródrótját (ezzel a „csak online” szabályt ugyan áthágom, de a „nem kelek fel a gép elől”-t nem), ahol néhány kapcsolás után egy végtelenül türelmes hangtól megtudom, hogy hiába is próbálkozom, nem fogok tudni a neten adót bevallani. Ehhez még a digitális aláírásomat igazoló mágneskártyát is meg kell szereznem, amit „bizonyos cégeknél” tehetek meg, nézzek utána az interneten, köszönömszépen, viszonthallásra. Egyébként is, a regisztráció érvényesítése 24 órát vesz igénybe, szóval mindenképpen elkéstem.
Igen, kezdhettem is volna az egész tortúrát a telefonnal, de az se lett volna hátrány, ha a folyamat alatt bárhol, hibaüzenetben, apróbetűs megjegyzésben, egy FAQ-ban, vagy akárhogy figyelmeztetnek arra, hogy hiába küzdök. Felhasználóbarátságban, felhasználóifelület-tervezésben, az egyszeri júzernek a fontos információk átadásában az Apeh meg az Ügyfélkapu pont ugyanott tart, mint a magyar adórendszer: reménytelenül túlbonyolított és átláthatatlan.
Hát így nem vallottam be idén az adómat online. Semmi gond, még van fél napom, hogy megoldjam offline.