További Net cikkek
Kissé nehézkes
Az átváltás ugyanis közel sem olyan egyszerű, mint azt képzelnénk. Hűségnyilatkozatunk lejárta után ugyan minden további nélkül lemondhatjuk előfizetésünket, és a törvényi keretek arra is lehetőséget biztosítanak, hogy másik szolgáltatót válasszunk. Amivel azonban sokan nem számolnak, az a szolgáltatók "csendestársa", a Matáv.
Nem árt tudni, hogy a magyar távközlési cég nélkül saját területén belül nincs adsl. Lényegében teljesen mindegy, hogy melyik szolgáltatóval kötünk szerződést, hogy melyik csomagra fizetünk elő, ha az adott településen a Matáv a kommunikációs szolgáltató, akkor bizony a Matáv lesz az a cég is, amelyik biztosítja az adsl-t, és amely beszereli az ehhez szükséges modemet. Az internetszolgáltató csak a díjcsomagot adja, a technikai háttér jelentős részét azonban a Matáv biztosítja.
A gond akkor van, amikor szolgáltatót váltunk, hiszen ez közel sem történik olyan zökkenőmentesen, mint képzelnénk. Nem csak annyi történik ugyanis, hogy a Matáv központjában elfordítanak valami óriási kart, melynek végén egy műanyag cetlire felírva nevünk fityeg, vagy egyszerűen kattintanak kettőt az egérrel, és már kapjuk is az új szolgáltatást, nem. A Matáv ugyanis fogja modemünket, elviszi, aztán visszahozza.
Holtidő
Előfizetésünk felmondása után a Matáv harminc napon belül szereli ki lakásunkból a modemet. Ez azt jelenti, hogy ebben az időszakban nem tudunk internetezni, mert szolgáltatónkkal már felbontottuk a szerződést. És amíg a Matáv el nem szállítja otthonunkból a modemet, addig meg sem köthetjük az újabb szerződést.
Ha végre szabaddá válunk, és megrendeljük új csomagunkat új szolgáltatónknál, a Matáv harminc+harminc napon belül visszaszállítja kis szerencsével ugyanazt a modemet otthonunkba, melyet cirka negyed évvel korábban leszerelt. Mindeközben persze nincsen internetelérésünk, a szolgáltatóváltás 2005-höz közeledve akár három hónapig is eltarthat.
Senki sem segít
Felhívtunk pár szolgáltatót, és arról érdeklődtünk, hogy tudnának-e segíteni abban, ha átszerződnénk hozzájuk. A válaszokból kiderült, hogy az internetes csomagokat biztosító cégek tehetetlenek, és bár örülnek, hogy őket választottuk, sajnos ki kell várnunk a sorunkat.
Különösen kellemetlen ez a karácsony előtti időszakban, amikor a Matáv nagykereskedelmi akciójában negyedével csökkentette díjait. Ha ugyanis egy régi előfizető átnyergelne a kedvezményes díjcsomagok valamelyikére, jó eséllyel lemarad a kedvezményről, mert amikorra megköthetné új szerződését, már lejár az akció.
A huszonkettes
A Matáv "szélessávú portfolió teamjének" vezetője szerint a társaság a szerződés szerint jár el. Mint azt Oláh Miklóstól megtudtuk, nincs lehetőség arra, hogy az ügyfél jelezze: nem kell leszerelni a modemet, mert új előfizetést indítana egy másik szolgáltatónál. Azért nincs erre lehetőség, mert a társaság nem áll kapcsolatban az ügyféllel, csak a szolgáltatókkal, ugyanakkor ezen a rendszeren nem is kívánnak változtatni. Ezért aztán a szolgáltatás lemondásakor azt sem tudhatják, hogy ki mondja fel végleg szerződését és ki az, aki csak váltana.
Arról is érdeklődtünk, miért tart ennyi ideig a modem le-, és visszaszerelése. Oláh Miklós szerint az év végén megnövekedett megrendelések miatt elsősorban azokkal az ügyfelekkel foglalkoznak, akik első adsl-előfizetésüket rendelik meg, ezért a cserélőkre és a leszerelőkre csak később kerül sor. Mivel ebből a válaszból következik, hogy a társaságnál mégiscsak tisztában vannak azzal, hogy ki az, aki végleg lemond a szélessávról, és ki az, aki csak előfizetést cserélne, megkérdeztük azt is, hogy ezekben az esetekben miért nem hagyják egyszerűen a helyén a modemet?
A teamvezető szerint a leszerelésre azért van szükség, mert ez az előfeltétele annak, hogy szerződést köthessünk új szolgáltatónkkal. Ugyanakkor Oláh Miklós szerint folyik a munkafolyamatok racionalizálása, ám mint az szavaiból kiderült, ez inkább csak gyorsítást és nem átszervezést jelent. Mint kiderült, az sem segít a helyzeten, ha valaki saját modemet vásárol, mert az adsl szolgáltatás része a Matáv által biztosított modem, máshogy a szolgáltatás nem vehető igénybe.
Szervezkednek
Felhívtuk a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjét is, és arról érdeklődtünk, nem tartják-e aggályosnak a módszert. Mint azt Juhász Károly elmondta, vizsgálják az ügyet, amely "kétségkívül felvet bizonyos problémákat". Mint azt megtudtuk, három héttel ezelőtt érkezett az első bejelentés, pont egy olyan ügyféltől, aki az akciókat kihasználva új szerződést szeretett volna kötni. Mint azt Juhász Károly elmondta, problémás, hogy ilyen nehézkesen megy a váltás, hogy sokan a hűségidő lejárta után is képtelenek saját társaságuk kedvezőbb csomagjára átváltani, vagy egy másik cég olcsóbb előfizetését választani.
Juhász Károly elmondta, hogy már felvették a kapcsolatot a Matávval, és reményeik szerint jövő év januárjában a szolgáltatókkal együttműködve sikerül kidolgozniuk egy olyan kompromisszumos megoldást, amely sokkal jobban szolgálja az előfizetők érdekeit.