Az AOL Instant Messenger (AIM) csevegőprogram felhasználói a múlt hét végén meglepő változást észlelhettek. Minden előrejelzés nélkül két ismeretlen "buddy" (haver) bukkant fel a kontaktlistájukon. Az ismeretlenekről gyorsan kiderült, hogy automatikus botok, amelyek reklámokkal bombázzák a felhasználókat.
"MovieFone" és ShoppingBuddy" a kevéssé lelkes AIM-felhasználóknak az amerikai moziműsorból ajánlgattak filmeket, illetve karácsonyi ajándékozási ötletekkel hozakodtak elő.
Megszállták a személyes listát
A hamis barátok különösen az USA határain kívül élő felhasználók számára nem csak idegesítőnek, de tökéletesen hasztalannak bizonyultak, ugyanis csakis amerikai mozikról és amerikai üzletekről hoztak ajánlatokat.
Normális esetben az AIM-féle haverlistát minden felhasználó maga tölti fel az ismerőseivel. A csevegőprogram az ismerősök egymás közötti valós idejű kommunikációját szolgálja.
Ehelyett a betolakodók kéretlenül dobálták az akciós ajánlatokra mutató linkeket. Ezen kívül "ShoppingBuddy" karácsonyi bevásárlási lista felvételére biztatott, és a terméket áruló üzletekből személyre szabott ajánlatok beszerzését ígérte. "MovieFone" ezzel szemben péntek estére keresett filmet, akár kérte a felhasználó, akár nem.
Törölje, aki utálja
Az AOL képviselői visszautasították az automatikus programokat ért kritikát, és arra hivatkoztak, hogy a botokat könnyedén törölni lehetett. Nem reagáltak viszont arra a felvetésre, hogy az egész akció sima spammelés volt, írta a pte hírügynökség.
Az AOL német leányvállalatánál Tobias Riepe kommunikációs igazgató azt nyilatkozta, hogy tesztfázisról van szó, amelyről csak az amerikai kollégák tudnak felvilágosítást adni. A két buddyt nem az AOL Deutschland tette fel a kontaktlistákra, biztosította a felhasználókat Riepe.
A kommunikációs igazgató arról nem volt hajlandó nyilatkozni, hogy az AOL baráti támadásáról a két buddy felbukkanása előtt értesítették-e az AOL európai leányvállalatait.