További Net cikkek
A Pew Internet tavaly nyári felmérése szerint az amerikai internetezők 39 százaléka olvas, és közel 10 százaléka ír is blogokat. Az Index-olvasók körében ezek a számok jóval magasabbnak bizonyultak.
Kérdőívünket 7689 Index-olvasó töltötte ki 2007. augusztus 27-én. Mintánk nem reprezentálja az ország szociodemográfiai eloszlását. Válaszadóink az átlagosnál jóval iskolázottabbak: 61 százalékuk felsőfokú, 36 százalékuk középfokú végzettségű; sokkal több közöttük a férfi (76 százalék) mint a nő; 85 százalékuk életkora 19-40 év között van; 51 százalékuk főállású alkalmazott, 22 százalékuk tanuló vagy hallgató, 12 százalékuk szellemi szabadfoglalkozású, 11 százalékuk vállalkozó vagy tulajdonos. Többségük, 56 százalékuk budapesti lakos.
A kérdőívet kitöltő olvasóink az átlagnál sokkal többet interneteznek: 82 százalékuk öt évnél régebben, 86 százalékuk otthon is internetezik; 83 százalékuk otthonában szélessávú internethozzáféréssel rendelkezik. A munkahelyén 60, oktatási intézményben 10, könytárban és más nyilvános helyen 4 százalékuk fér hozzá az internethez, 80 százalékuk naponta 2 óránál többet internetezik.
Amint arra már előző felmérésünkből is fény derült, a nagyon sokat internetező Index-olvasók körében a nyomtatott sajtó olvasása és a televíziónézés rovására tolódik el a médiafogyasztással töltött idő mérlege. Ez a blogfelmérésből is kiderült, válaszadóink jóval több időt töltenek hírportálok és blogok, mint újságok olvasásával.
Az Index-olvasók 79 százaléka olvas, 23 százaléka kommentál, 21 százaléka készít is blogokat. Közülük a bloggerek 53 százaléka, a nem blogolók 14 százaléka kommentál blogokat. A blogolvasók 27 százaléka készít, 29 százaléka kommentál blogokat. A más blogokhoz megjegyzéseket fűző kommentelők felének saját blogja is van, a bloggerek 53 százaléka kommentel a rendszeresen olvasott blogokon.
Érdekes eredmény, hogy a blogolvasók, blogírók és blogkommentálók aránya nem függ a nemtől, a lakóhelytől vagy az iskolai végzettségtől, a különbségek mértéke ezekből a szempontokból egyik kategóriában sem haladja meg az 1-2 százalékot. Erősen függ viszont az életkortól: minél fiatalabb valaki, annál aktívabb a blogokon. A legnagyobb aktivitást a 18 év alattiak körében mértük, 87 százalékuk olvas, 35 százalékuk ír, és 28 százalékuk kommentál blogokat. Hasonlóan magas értékeket kaptunk a 19-40 éves korosztályban, de még a hatvan évesnél idősebbek több mint fele is olvas blogokat, sőt köztük is akad 5 százalék, aki blogol.
Nem meglepő módon ehhez hasonló, de fordított össszefüggést kapunk, ha az internetezéssel töltött idővel hasonlítjuk össze a blogokon kifejtett aktivitást: a napi egy óránál kevesebbet internetezők 58 százaléka olvas, 11 százaléka ír, és 5 százaléka kommentel blogokat, míg a napi hat óránál többet internetezők 88 százaléka olvas, 35 százaléka ír, és 34 százaléka kommentál blogokat.
A válaszadók neme szempontjából szignifikáns különbséget mutat a személyes vagy tematikus bontás: a nők nagyobb része olvas csak személyes, a férfiak nagyobb része olvas csak tematikus blogokat. A mindkétfélét, illetve az egyiket sem olvasók aránya nagyjából megegyezik (az alapadatoktól való csekély eltérést az magyarázza, hogy a blogot nem olvasók egy része nem adta meg a demográfiai adatait a kérdőív kitöltése során).
Hasonlóképpen, a téma szerinti bontásban a férfiak gyakrabban olvasnak politikai, közéleti, illetve szakmai, professzionális blogokat a nőknél, míg a nők személyes, magánélettel foglalkozó blogokat olvasnak gyakrabban a férfiaknál.
Olvasóink 36 százaléka naponta többször, 14 százaléka naponta egyszer, 16 százaléka hetente többször, 5 százaléka hetente egyszer, 8 százaléka még ennél is ritkábban, 21 százaléka pedig egyáltalán nem olvas blogokat. A blogokat kommentálók száma ennél jóval alacsonyabb: naponta többször 4 százalékuk, naponta egyszer 2 százalékuk, hetente többször 8 százalékuk, hetente egyszer 5 százalékuk, még ennél is ritkábban 4 százalékuk kommentál blogokat, 77 százalék egyáltalán nem szól hozzá blogbejegyzésekhez. A válaszadók 60 százaléka háromnál több blogot olvas rendszeresen.
Új blogokra az Index-olvasók közel fele (48 százalék) bukkan már ismert blogokon. Ezt követik a hírportálok (36 százalék), majd a célzott keresés (16 százalék) és a bloggyűjtő oldalak (15 százalék). A blogolvasást már nem a személyes ismerősök magánéletébe való bepillantás vágya motilválja leginkább, olvasóink mindössze 21 százaléka olvas azért blogokat, mert személyes ismerősei készítik. A legtöbben azért olvasnak blogokat, mert a blogok szórakoztatnak, szabadabb, élvezhetőbb stílusban fogalmaznak és markáns véleményeket fogalmaznak meg. A hírszolgáltatás gyorsasága, alapossága, mélysége, valamint a kommentelés lehetősége csak ezután jönnek a sorban.
A blogokkal kapcsolatos attitűdállítások értékelése azt mutatja, hogy az Index-olvasók nem tekintik a professzionális sajtó vetélytársainak a blogokat, sokkal többen vélik úgy, hogy a blogok és a profi sajtó kiegészítik egymást. A legtöbben szórakozásnak, hobbinak, önkifejezésnek tartják a blogolást, és elutasítják azt a radikális bloggerek által gyakran hangoztatott nézetet, hogy a blogok fontosabbak mint a profi sajtó. Ugyanakkor olvasóink jelentős része, 42 százaléka egyetért azzal, hogy civil újságírásról van szó, ami megváltoztatja a médiát, és többségük elutasítja azt a feltevést, hogy a releváns blogokat profi újságírók készítik.
Az eredményeket összefoglalva elmondhatjuk, hogy az Index-olvasók blogolvasási és blogírási hajlandósága nem függ a nemtől, a lakóhelytől és az iskolai végzettségtől, viszont erős (negatív) korrelációt mutat az életkorral és erős (pozitív) korrelációt az internetezéssel töltött idővel. A blogokat írók és kommentálók tábora erős átfedést mutat: a blogokon kommentálók fele készít is blogot, míg a bloggerek 53 százaléka szokott kommentálni a rendszeresen olvasott blogokon. A személyes blogokra a nők, a tematikus blogokra a férfiak kíváncsibbak, az Index-olvasók többsége három blognál többet olvas rendszeresen. A legtöbben azért olvasnak blogokat, mert a blogok szórakoztatnak, szabadabb, élvezhetőbb stílusban fogalmaznak és markáns véleményeket fogalmaznak meg. Az Index-olvasók nem tekintik a professzionális sajtó vetélytársainak a blogokat.
A blogfelmérést értékelő cikksorozatunk következő részében arról olvashatnak majd, hogy milyen másfajta közösségi tartalmakat fogyaszt és készít, valamint hogy miért és hogyan blogol az Index-olvasó.