További Net cikkek
Hatalmas, a jelenlegi játékszabályokat is újraíró változások előtt állhat a telekommunikációs szektor, olvasható a National Post című kanadai lap cikkében. A hatalmas változtató erő nem lenne más, mint a Google. A cikk szerint a kaliforniai cég mind a vezetékes, mind a vezeték nélküli piacon szeretné megvetni a lábát.
A Google ugyanis - sejteti a cikk - titokban hatalmas kábelhálózatot ácsol össze, olyat, amelyik alkalmas lehet az otthoni széles sávú internet vagy épp a mobiltelefonálás kiszolgálására is. Bár a Google határozottan tagadja, hogy ilyen céljai lennének, a cikkben megszólaló szakértők szerint céljuk mégis az lehet, hogy saját gerinchálózatukon juttassák el szolgáltatásaikat a netezőkhöz.
Halott kábelekbe életet lehelni
A merész következtetéseket abból a tényből vonták le a szakértők és maga a cikk írója is, hogy a Google évek óta nagy mennyiségben vásárolja fel világszerte a használaton kívüli optikai kábeleket. Ezek az úgynevezett árnyékkábelek jelenleg azért hevernek kihasználatlanul, mert a dotkomlufit követő időszakban senki sem számolt azzal, hogy rövid idő múlva drasztikusan megugrik az internetforgalom.
A Google állítása szerint ezekre a kábelekre azért van szüksége, hogy adatközpontjai között hatékony és stabil legyen az információáramlás. Ugyanakkor egyesek szerint már akkora mennyiségről beszélünk, amekkora lazán elegendő lenne egy versenyképes telekommunikációs cég vagy egy internetszolgáltató üzemeltetéséhez is. A gerinchálózaton elviszik a városokig a netet, majd onnan esetleg vezeték nélküli hálózaton szórják tovább a végfelhasznlókig. Ez lenne tehát a Google titkos terve. Ennyire persze nem eszik forrón a kását.
Szálljunk vissza a földre, pontosabban a föld alá
A Google tulajdonában lévő YouTube-nak ma például akkora a sávszélességigénye, mint az egész internetnek volt 2000-ben. A YouTube adatforgalma ma már - egyes becslések szerint - az internetforgalom 10 százalékát teszi ki. Ugyancsak jelentősen toltak a net forgalmán a népszerű közösségi szájtok. És ezek azok a jelenségek, amelyek néhány éve ismét arra ösztönözték a telekommunikációs cégeket, hogy nagyberuházásokba kezdjenek, nagyobb léptékben fejlesszék hálózataikat. Egyes becslések szerint az infrastrukturális beruházás összköltsége világszinten jövőre elérheti a 240 milliárd dollárt.
Egyelőre úgy tűnik tehát, hogy a cső elég vastag lesz ahhoz, hogy a megnövekedett igényeknek megfelelő adat folyjon át rajta. Már csak az a kérdés, milyen áron.
Nem a semlegesség, hanem az érdekek
A Google és egy sor másik online tartalomszolgáltató cég azt szerette volna elérni az amerikai kormányzatnál az elmúlt időszakban, hogy központilag szabályozzák a telekom cégek és internetszolgáltatók azon törekvését, hogy a nagy adatforgalmat igénylő szolgáltatásokat diszkrimiálják. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság nemrégiben tette közzé a net semlegességével kapcsolatos álláspontját, mely szerint egyelőre nem kívánnak beavatkozni a piaci folyamatokba.
Ez egyben azt jelenti, hogy a telekom cégek és a netszolgáltatók örülhetnek: megnyílt az út a kétszintű internet előtt. A sávszélesség-zabáló szolgáltatók - így például a YouTube - sorolódhatnak hátrébb, vagy fizethetnek, ha ugyanolyan elérést akarnak, mint a jóval kevesebb internetforgalmat bonyolító webszájtok.
Bár a helyzet elmérgesedni látszik, az egyik legnagyobb amerikai telekommunikciós cég, a Verizon vezérigazgatója nemrég azt mondta: "Amikor összefutok Eric Schmidttel, a Google elnökével vagy másokkal, egyetértünk abban, hogy nagyobb sávszélességre van szükség. Minél gyorsabben lehetővé tesszük ezt, annál hamarabb fognak az emberek új alkalmazásokat készíteni."
A web kétségtelenül az egyre jobb minőségű, és így egyre nagyobb adatforgalmat bonyolító mutimédia-tartalmak felé halad. Egyre több mindenre használjuk a netet. Sőt egyre gyakrabban is. Bár csak néhány napja startolt el az Apple iPhone-ja, ha a termék valóban sikeres lesz, és megmozdítja a mobil eszközöket gyártó versenytársakat is, annak az lesz a vége, hogy a közeli jövőben már a mobilokon is egyre többet fogjuk használni a netet.
A Google és versenytársai is egyre több alkalmazásukat optimalizálják mobilplatformra, és ez a tendencia a jövőben nyilván erősödni fog. Ráadásul a napokban bejelentett GrandCentral-akvizíció is azt vetíti előre, hogy a Google szándékai komolyan a mobiltelefonálás, azon belül is a VoIP (nettelefonálás) területén. A fejlődés útja tehát nagyjából látszik, a frontvonalak tiszták.
Az egyik oldalon állnak a telekom cégek és az internetszolgáltatók, amelyek bár birtokolják a hálózatokat, de nem rendelkeznek sikeres webes tömegszolgáltatásokkal. A másik oldalon állnak a sikeres webes tartalomszolgátatók, amelyek viszont kénytelenek a másik oldal által szolgáltatott hálózatokat használni.
Körülbelül ugyanannyi esélye van annak, hogy a Google átlép a másik térfélre, és saját vezetékes vagy vezeték nélküli internetszolgáltatóvá (is) válik, mint annak, hogy a Verizon a Google-nál nagyobb sikereket érjen el a webes tartalomszolgáltatás piacán.
Izgalmas éveket élünk.