Olivér
4 °C
8 °C

Jenn, a virtuális asszisztens

2008.03.16. 11:53
A repülőjegy-vásárlások, járatokra vonatkozó információszerzés egyre inkább a légitársaságok honlapján történnek. Viszont sokszor érezzük magunkat elveszettnek egy-egy oldal útvesztőiben. Ilyenkor nyújtanak komoly segítséget a virtuális asszisztensek.

A folyamat egyben azt is jelenti, hogy a légitársaságok mind inkább függenek honlapjaiktól. Megfordítva: a weboldalak immáron nem csak kötelező, promóciós jellegű, de semmitmondó tartalmak, hanem kényelmünket növelő szolgáltatásokat nyújtanak. A foglalások, vásárlások mellett más – mellékes, de nagyon fontos – célokat szintén kielégítenek: hotelárakról, kirándulásokról és különböző kedvezményekről is bőséges információval szolgálnak. Mindezek együtt kicsit kaotikusnak tűnhetnek, de azért találták ki a honlap guide-okat, virtuális asszisztenseket, hogy ne vesszünk el a labirintusban.

A kétoldalú szóbeli kommunikáció felé

Az Alaska Air és leányvállalata, a Horizon Air oldalán fiatal barnahajú hölgy, a mosolygós Jenn bármikor rendelkezésünkre áll. A begépelt kérdésekre szóban és írásban egyaránt válaszol, és megjeleníti a kapcsolódó oldal(aka)t.

A beszélgető fejet a Next IT Corporation (Spokane, Washington állam) fejlesztette. A cég célja az ember-számítógép interakció leegyszerűsítése, amelyet természetes nyelven folytatott kommunikációval szándékoznak elérni. Rendszereik ilyen módon szűrik meg az információt, és tesznek fel a beszélgetőtárs szándékát egyértelműsítő kérdéseket. Ágensük egyelőre csak begépelt kérdésekre képes szóban válaszolni, viszont beszédtechnológiai kutatásaikkal a minél hamarabbi teljes (kétoldalú, a felhasználó és az adatbázis, egészen pontosan az adatbázis „arca” közötti) szóbeli kommunikációt szeretnék megvalósítani. (Más cégek, például – sok egyéb fejlesztés mellett – a Microsoft, szintén ezen dolgoznak.)

Jenn személyisége

„Mivel nem mindig tudjuk pontosan, mi után kutakodunk, és a keresőmotorok csak néhány begépelt kulcsszót értenek meg, a honlapokon történő keresgélés általában nem túl felemelő élmény” – magyarázza Fred A. Brown, a Next IT alapítója.

Jenn természetesen nem ül babérjain, hanem szorgalmasan tanul minden egyes interakcióból, így felhalmozott tapasztalataiból. Fokozatosan fejlődik – például (sok kifejezetten idegesítő bőbeszédű kollégájával ellentétben) azt is tudja, mikor maradjon csendben.

Munkába állítása előtt a Next IT és az Alaska Air fókuszcsoportok bevonásával dolgozták ki, mely információkra lehet szüksége, milyen legyen a hangja, milyen (virtuális) személyiséggel rendelkezzen. Tudásbázisa mellett van múltja, jelene és jövője, tehát az olyan kérdésekre is választ ad, mint „hova jártál iskolába?”, „házas vagy?”, stb. Ezek ugyan furának tűnnek, viszont a tesztek tanulsága szerint hozzájárulnak ahhoz, hogy hitelesebbnek tűnjön a felhasználók előtt. Márpedig minél hitelesebb, annál inkább megbíznak benne, annál többet beszélgetnek vele. És nem utolsósorban: a légitársaság honlapja sokkal jobban megfelel a felhasználóbarát elvárásoknak.

Diplomatikus ágens

Az eddigi visszajelzések pozitívak. Joe Sharkey, a New York Times újságírója érdekes tapasztalatról számolt be. Az ágenst szórakoztató és komoly kérdésekkel egyaránt bombázta. Korrekt, érthető válaszokat kapott. Aztán hirtelen váltással az Alaska Air légi katasztrófáiról faggatta. Lezuhant-e valaha a légitársaság valamelyik járata. Jenn részletesen beszámolt az egyetlenről, a nyolcvannyolc emberéletet kioltó 2000-es repülőgép-szerencsétlenségről. Az újságíró néhány nappal később megismételte kérdését.

„Azt hiszem, sokkal több részlet iránt érdeklődik, mint amire válaszolni tudok” – reagált diplomatikusan Jenn. – „Az a célunk, hogy mindig biztonságos és kényelmes szolgáltatást nyújtsunk, kedvező áron.”

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?