További Net cikkek
A weben keringő pletykák szerint lemondott a redmondi cég online fejlesztésekért felelős csoportjának vezetője. A Microsoft régi vezetői garnitúrájához tartozó Blake Irving a hét végén nem kívánt nyilatkozni arról, hogy igaz-e a híresztelés. Pontosabban, a Seattle Post-Intelligencer megkeresésére azt válaszolta, hogy "tényleg nem beszélhetek erről."
A távozást világgá kürtölő Mary Jo Foley blogjában azt írja, Irving várhatóan még hónapokig a cégnél marad, mielőtt ténylegesen távozna. Irving esetleges távozása egyébként nem lenne túlságosan meglepő, hiszen az érintett részleg, a Platforms and Services Division az utóbbi időkben komoly átalakulásokon ment keresztül. Ez a részleg felelős ugyanis a korábban MSN név alatt futó, mára a Windows Live szolgáltatásokként ismert fejlesztésekért. A Live-projekt hivatott arra, hogy a Microsoftot jobb helyzetbe hozza a jelenleg a Google és a Yahoo fennhatósága alá tartozó webes alkalmazások piacán.
Webesedés
Bár a Live-projekt már egy éve elindult, nagyobb sikereket a riválisokkal szemben eddig nem tudtak elérni. A helyzet azonban komoly, hiszen a Microsoftnál is pontosan látják, hogy a jövő szoftvereinél elengedhetetlen lesz az erős online támogatottság. Bill Gates utóda, Ray Ozzie komolyan veszi a jelenlegi technológiai trendeket, vagyis az alkalmazások "webesedését". A Microsoft új vezetője egy nevadai befektetői konferencián arról nyilatkozott, hogy jelenleg is átmeneti korszakban élünk, ahol lehetőség van új piacok megnyitására. Ozzie természetesen az erőteljes online kapcsolódással megtámogatott szoftverekről beszélt.
A Microsoft fő kitörési lehetősége lenne a szélessávú netkapcsolattal rendelkető Xbox 360 játékkonzol, valamint a mobil alkalmazások felé való ellépés. Ugyanakkor egyelőre nem látszik pontosan, hogy a Microsoft miként fogja innovációban utolérni a nagy rivális Google-t. Ozzie példaként a Playstation 2 megjelenését említette, mely arra ösztönözte a Microsoftot, hogy némi szemléletváltást követően kijöjjön az Xbox 360-nal, mely ismét komoly riválisa tudott lenni a Sony konzoljátékának. A Microsoft vezetője szerint ugyancsak profitáltak a Linux megjelenéséből. A szoftvercég szerverekkel foglalkozó részlege ugyanis a Linux-megoldások térnyerésével kényszerült arra, hogy újfajta megoldásokkal rukkoljon elő.
A kitörési pontok a Microsoft számára nem annyira a webes szolgáltatások piaca, mint inkább a webes alkalmazások, a Vista révén elérhetővé váló platformközi technológiák lehetnek (pl. ASP.NET AJAX keretrendszer és Windows Presentation Foundation nevű grafikus alrendszer).
Nem fejlődik
Egyelőre úgy tűnik, hogy ezeken a frontokon könnyebb dolga volt a Microsoftnak. Hiszen például az online keresőpiacon a Live megjelenése ellenére sem tudta növelni részesedését. A Google még mindig képes növelni online keresője népszerűségét és bevételeit is. Tavaly például 10,5 milliárd dollár bevételük volt az online hirdetésekből, a 24,5 milliárdos amerikai piacon. A UBS adatai szerint a Yahoo a második 5,6 milliárdos eredménnyel, míg a Microsoft mindössze 1,6 milliárd dollár bevételt tudott felmutatni tavaly.
A UBS elemzője, Benjamin Schachter szerint a Microsoft egyelőre nem fejlődik. "A stratégia, amit választottak, nem működik." Az elemző szerint mivel csak minden negyedik eladott Windows operációs rendszerre jut egy értékesített Office irodai alkalmazáscsomag, a Microsoft megfontolhatná, hogy ne dobjon-e piacra, egy ingyenes, ám hirdetésekkel megtámogatott Office-verziót. Ha a Microsoft erre az útra lép, semmi mást nem tenne, mint lemásolná a Google üzleti modelljét. Kérdés persze, hogy az amúgy fizetős megoldásokra épülő óriásvállalat meddig lenne hajlandó elmenni ezen az úton. Nyilván az ingyenes, ám hirdetésekkel megtámogatott Vista light operációs rendszer már túl sok lenne Ozzie-éknak.