Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A magyarok fele nem netezik

2008.09.19. 07:16
Szerény mértékben nőtt azok száma, akik időnként szoktak netezni, de még mindig elmaradnak az európai átlagtól a magyar számok.

Fél év alatt 5 százalékpontot nőtt a 15-69 éves hazai lakosságon belül az internetezők aránya, így 2008 első félévében 46 százalékos az internetpenetráció – több mint 3,4 millióan kapcsolódnak legalább havi rendszerességgel a netre, a legalább hetente internetezők aránya pedig 42 százalék, írta meg az IT.café. Az internetet ennél többen próbálták már ki, ugyanakkor a lakosság közel feléről még mindig elmondható, hogy gyakorlatilag semmilyen személyes tapasztalattal nem rendelkezik az internettel, illetve az ott található tartalmakkal, szolgáltatásokkal kapcsolatban – derül ki az NRC és a TNS közös, reprezentatív kutatásából.

Bár az utóbbi években – néhány kisebb megtorpanástól eltekintve – dinamikusan nőtt az internethasználók száma, a jelenlegi 46 százalékos penetrációs szint nemzetközi viszonylatban még mindig alacsonynak mondható, és nemcsak az USA vagy a skandináv országok kiemelkedően magas mutatójához képest, hanem az EU 60 százalék körüli átlagához, és néhány szomszédos ország adatához viszonyítva is. A penetráció növekedésével ugyan fokozatosan csökken az egyes társadalmi csoportok közötti különbség az internet használatát illetően, azért az internetezők aránya még mindig magasabb a férfiak, mint a nők körében: előbbiek 50, utóbbiak 42 százaléka internetezik rendszeresen.

Még jelentősebb a különbség az egyes életkori csoportok között. Az internet még mindig fiatalos médiumnak számít, amit jelez, hogy míg a 15-24 évesek 80 százaléka rendszeresen internetezik, addig a 25-34 éveseknek már csak 60 százaléka – az 50 felettiek körében pedig az átlagosnál lényegesen alacsonyabb, mindössze 16 százalékos a penetráció.

Budapesten az internetezők aránya még mindig jelentősen meghaladja az országos szintet: a fővárosban 66 százalékos a mért penetrációs szint, ugyanakkor a kisebb városokban, illetve a községekben az átlagosnál alacsonyabb az internetezők aránya. Ráadásul 2007 második félévében a községek penetrációjában csak 2 százalékpontos növekedést figyelhettünk meg, ami tovább növelte a legkisebb településeken élők leszakadását a budapestiekhez képest.

A 15-69 éves internetezők 70 százaléka szokott otthonában internetezni, ami azt jelenti, hogy a teljes populáció 32 százaléka használja otthonról az internetet. (2007 első félévében ez az arány még 23, második félévében pedig 28 százalék volt.) Ennél valamivel többen – 36 százaléknyian – rendelkeznek otthoni internet-hozzáféréssel, de nem mindenki él a lehetőséggel. Azt, hogy az otthoni hozzáférés megléte még nem jelent automatikusan internethasználatot, jól mutatja, hogy az otthonukban hozzáféréssel rendelkezők egytizede egyáltalán nem használja az internetet. A hozzáférések számának növekedésével párhuzamosan egyébként az otthoni számítógéppel való ellátottság is nőtt: egy év alatt 43-ról 48 százalékra.