Havonta 276 millió webes keresés eredményei között tűnnek fel veszélyes oldalakra, potenciális vírusfertőzéshez vezető linkek - derült ki az elismert biztonságtechnikai cég, a McAfee felméréséből. A keresési eredmények átlagosan 4 százaléka mutat veszélyes oldalakra, míg a szponzorált linkek, vagyis az adott keresőkifejezéshez kapcsolódó reklámok esetében ez az arány 7 százalék. Tavaly 8,5 és 3 százalék volt ez az adat, vagyis a reklámokat jobban szűrik a keresőmotorok mint tavaly, de a normál kereséseknél romlott az arány.
A felmérés az öt legnépszerűbb keresőmotor (Google, Yahoo, AOL, MSN és Ask.com - ők öten uralják a keresőpiac 93 százalékát) eredményeit analizálta 2300 népszerű keresőkifejezésre adott első 50 találat alapján. (A kereséseket a Google Zeitgeist és a Yahoo Buzz statisztikái alapján célozták éppen népszerű témákra.) A találatokat aztán a McAfee SiteAdvisor adatbázisában található veszélyes oldalak listájával vetették össze.
Javul az AOL
A legbiztonságosabb keresőnek némi meglepetésre a tavaly még a legrosszabb eredményt produkáló AOL bizonyult 2,9 százalékos eredménnyel, míg a legveszélyesebb eredményeket a Yahoo adta, 5,4 százalékos aránnyal. A szponzorált linkeknél nem lehet egyértelműen legjobbat és legrosszabbat hirdetni, mivel az AOL és az Ask.com is a Google hirdetési szolgáltatásával dolgozik; igaz utóbbi ehhez a saját hirdetéseit is hozzákeveri, előbbi pedig külön szűrőn futtatja még át a Google-től származó linkeket.
A fájlcsere a legveszélyesebb téma
A legveszélyesebb keresőszavak a zenével és hitech témákkal kapcsolatosak - főleg azok, amelyek egyszerre mindkettőhöz köthetők, például a fájlcserélő hálózatokkal kapcsolatos kifejezések, ahol az átlagos arány 19 százalék. A negatív csúcstartó a "BearShare" kifejezés, amire 45 százalékos volt a veszélyes oldalakra mutató találatok aránya. A digitális zene kétszer olyan veszélyes, mint az online pornó: a felnőtt tartalmakra vonatkozó keresések mindössze 9 százalékos arányt mutattak fel (igaz, ez az arány tavaly óta közel megduplázódott).