További Net cikkek
Mikor éppen egy éve a Murdoch médiabirodalom közel 650 millió dollárért felvásárolta a MySpace közösségépítő szájtot, sokan arra számítottak, hogy a Google és a Yahoo is erősíteni fog a social network piacon. Nem így lett, sőt, Ruppert Murdoch a Wirednek adott interjújában azt is elárulta, hogy előttük a Google-nak is felajánlották a MySpace-t, feleannyiért.
Murdoch szerint a Google fiúk azonban kicsit arrogánsan álltak a MySpace-hez, mondván ilyen szájtot ők is tudnak csinálni, bármikor.
A Google-nak ugyan 2004 óta létezik egy hasonló szolgáltatása, az Orkut, ám ez a közösségi szájt több sebből is vérzik. Egyrészt meg sem tudta közelíteni a MySpace növekedési ütemét, másrészt a felhasználói tábor meglehetősen torzult, s ma már a felhasználók közel 70 százaléka brazíliai. Harmadsorban az Orkut meglehetősen gyakran küszködik szerverproblémákkal, s rengeteg az áladatlap is. Így számítani lehetett rá, hogy a Google egy második nekirugaszkodással megkísérli felhozni az Orkutot a MySpace riválisának, vagy egy tökéletesen új szolgáltatással lép majd be a közösségi szájtok piacára.
Ki akar itt MySpace-kereső lenni?
Egyik sem következett be. Bár a Google nemrégiben még azt hangsúlyozta, hogy cégük elkötelezett az úgynevezett webkettes szolgáltatások mellett, komoly elhatározásokról nem lehetett hallani. Egészen a legutóbbi időkig, mikor a MySpace tulajdonosa, a News Corp. maga jelentette be, hogy eladná a szájt keresőszolgáltatását valamelyik nagy cégnek. A három nagy - a Yahoo, a Microsoft és a Google - neve merült fel.
A MySpace bár igen impozáns növekedéssel és felhasználói bázissal rendelkezik, a bevételek terén mindezidáig meglehetősen gyengén szerepelt. A MySpace-es oldalakon eddig mindössze egyetlen bannerhelyet értékesítettek, ám az ebből származó bevétel elenyésző a MySpace hirdetési potenciáljához képest.
Úgy tűnik, a Murdoch által korábban arrogánsnak nevezett Google fiúkat mégiscsak az üzleti racionalitás jellemzi. A New York Times szerint a két cég az elmúlt hetekben intenzíven tárgyalt. A megbeszélések végül is megállapodással zárultak, a szerződés alján pedig 900 millió dolláros (190 milliárd forintos) összeg szerepel. A megállapodás értelmében a jövőben a MySpace felhasználói a Google keresőmotorjának segítségével kutakodhatnak a felhasználói adatlapok közt, illetve a teljes weben. Sőt, a Google értékesíti a MySpace hirdetéseit is.
A Google komoly tapasztalatokkal és sikerekkel rendelkezik a targetált szöveges hirdetési megoldások terén. Így várhatóan a banneráradat helyett a MySpace-es weboldalakon a jövőben sokkal inkább kapcsolódó szöveges hirdetésekkel találkozik a netező, mint csillogó-villogó hatalmas grafikus felületekkel. A Google vezérigazgatója, Eric E. Scmidt a New York Timesnak sietve le is nyilatkozta, hogy nem kell attól tartania a felhasználóknak, hogy ezentúl minden MySpace-oldalt elárasztanak a szöveges hirdetések.
A Google inkább elemzi, hogy mely MySpace-es oldalak hatékonyabban kereskedelmileg, s ezeken a felületeken helyezi majd el a célzott hirdetéseket. A bevételek jelentős hányada természetesen visszacsorog majd Murdoch zsebébe.
Az MTV is guglizni akar
A Google online hirdetési megoldásának sikerét mutatja még egy megállapodás. A jövőben a Google AdWords hirdetői hálózatának segítségével terjesztik majd a Viacom videoanyagait, így például az MTV zenecsatorna egyes műsorszámait is. A megállapodás értelmében a videoklipek bár ingyenesek lesznek, de csak a kapcsolódó hirdetésekkel együtt tekinthetők majd meg. A hirdetési bevételeket három részre osztják: a publikáló szájt, a Google és az MTV között.
A Google az Orkuttal a közösségépítő szájtok közt nem tudott megragadni, a Google Video pedig a YouTube-bal szemben maradt alul a videómegosztók piacán. Úgy tűnik, a stratégiai felkiáltás ma sokkal inkább úgy hangzik: állj össze sikeres tartalomszolgáltatókkal, vidd el tartalmaikat a netezőkhöz, és sikeres hirdetési megoldásokkal keress még több pénzt, mint amennyit egymagad bármikor kereshettél volna.