További Net cikkek
Ha jóhiszeműek akarunk lenni, persze megkérdezhetnénk, hogy - a többi felhasználóhoz hasonlóan - miért ne lehetne Jenna Jamesonnak is helye a MySpace-n? Csakhogy míg egy MySpace-felhasználónak átlagosan 68 ismerőse van, addig a pornószínésznőnek több mint 400 ezer. Így jogosan merül fel a gyanú, hogy a pornóipar az ilyen esetekben egyszerűen reklámcéllal használja a MySpace-es profiloldalakat.
Ki is próbáltuk, erről van-e szó. Személyesen nem ismerjük Jenna Jamesont, ám bejelöltük ismerősünknek, és vártunk, hogy elutasítsa a megkeresésünket. Néhány órával később megérkezett a meglepő válasz: Jenna Jameson ismer minket.
1. kép: ismerősnek jelöljük Jennát, 2. kép: Jenna pedig visszaigazol
Jenna profiloldala még a visszafogottabbak közé tartozik: ruhás képek, a MySpace-felhasználókat köszöntő kis videó, elvétve találunk csak egy-egy linket, mely a pornószínésznő hivatalos oldalára mutat. A kapcsolatépítő szájtok alaptulajdonsága, hogy ismerőseink ismerőseit is láthatjuk. A pornószínésznők pedig ismerik egymást, így akár néhány óra leforgása alatt a komplett Porn Valley a "barátunk" lehet.
Jenna ismerőse például Yasmin Taylor is. Az ausztrál pornószínésznő a MySpace-en a becenév rubrikába egészen véletlenül hivatalos honlapját írta be, így egyetlen kattintással máris a weboldalon vagyunk, ahol azt is megtudhatjuk, hogy Yasmin nem csak pornózik, de blogot vezet két forgatás között.
A MySpace-en nem csak pornószínésznők, de kifejezetten az ipar is képviselteti magát. Az Adult Video News vagy az Erotica LA nevű profiloldal egyértelműen a pornótartalmak (magazinok, események, pornószínésznők profiloldalai, linkek) népszerűsítésére jött létre. Ezeken az oldalakon átlagosan két klikkelésnyire vagyunk az explicit felnőtt tartalmaktól.
75 millió adatlap szűrése
A közösségépítő szájtok általában nehezen tudják megoldani a rosszindulatú vagy épp a felhasználási feltételeket sértő tartalmak megtalálása és kiszűrése. A MySpace esetében több mint 75 millió profiloldalt és kapcsolódó tartalmat kellene rendszeresen megvizsgálni ahhoz, hogy a szűrés hatékony legyen. Ez persze nem csak a kiskorú felhasználók védelme miatt fontos: a MySpace egyelőre nem hoz túl sok pénzt a Murdoch-birodalomnak, s ennek nyilván köze van ahhoz, hogy nehezen tudják megnyerni a nagy hirdetők bizalmát.
A kétkedés érthető, hiszen melyik nagyobb cég szeretne hirdetésével olyan oldalon megjelenni, mely a pornóról szól. A Wall Street Journal értesülései szerint a MySpace-nél próbálnak változtatni a helyzeten, és új tartalomszűrési technológiákkal kísérleteznek. Persze ha ki is szűri ki MySpace-ről a pornótartalmakat, a tinédzserektől semmivel sem lesz távolabb a felnőtt tartalom a virtuális térben.
A magyar kapcsolatépítők is ellenőriznek
A magyar közösségépítő oldalakon egyelőre nem kísérleteznek tartalomszűrő szoftverekkel. Úgy tudjuk, az iWiW-nél elsősorban az olvasói visszajelzések kapcsán szűrik a tartalmat, amennyiben szükséges. A Barátikör.com-nál a profilok szűrőn mennek át. "Minden egyes új feliratkozást és képcserét ellenőrzünk" - mondja a szájt magyarországi projektvezetője, Keller József. A kereskedelmi, szemérem- vagy jogsértő tartalmakat a Barátikör.com-nál folyamatosan figyelik, de persze a felhasználók is jelzik, ha gyanús tartalom bukkan fel a közösségépítő szájton.