További Net cikkek
Várhatóan olyan népszerű műsorokat is feltesznek a Fox weboldalára, mint az "amerikai Megasztár", vagyis az American Idol vagy a Simpson család epizódjai. Nem csak a Fox fordul az internet felé: az NBC még tavaly év végén állapodott meg az Apple-lel arról, hogy az iTuneson keresztül pénzért letölthetővé teszi műsorait.
Az ABC a hét elején jelezte, hogy olyan népszerű sorozatait mint a Született feleségek vagy a Lost szintén elérhetővé teszi a weben. A sorozatok epizódjait a tévépremier másnapján lehet majd ingyenesen letölteni - egyelőre kísérleti jelleggel - májusban és júniusban. Az ingyenességnek ára van: a stream videókat ugyanis olyan hirdetésekkel fogják teletűzdelni, melyeket a netező kénytelen lesz végignézni, ha látni akarja az epizódot.
Sorozatfüggés a monitor előtt
Szintén a Disney-ABC csoport jelentette be, hogy április 17-én elindítják az első online szappanopera csatornát. A Soapnetic weboldalon az éppen futó sorozatok mellett klasszikusokat is nézhetnek a sorozatfüggők - akkor, amikor éppen szélessávú net közelében vannak.
Hogy a Disney mennyire nem viccel, kiderül abból is, hogy legfrissebb bejelentésük szerint még ebben az évben elindul a Disney Channel and Jetix rajzfilmjeit sugárzó online videószolgáltatás is. Persze az ingyenesség fejében a beépülő hirdetések innen sem maradnak el. A két csatorna főbb műsorai mellett állítólag extra részeket is láthatnak majd a gyerekek, ha szusszanni akarnak két ATOM-epizód között.
Természetsen az interneten közzétett műsoroktól a nagy amerikai tévécsatornák nem csak azt várják, hogy ezzel valamelyest visszaszoruljon az illegális tévéfilm-letöltés, hanem extra hirdetési bevételekben is reménykednek. Erre szükség is van, mert nem mindenki optimista a hagyományos tévés hirdetések jövőjét illetően.
A gonosz digitális videófelvevők
A Forrester Research márciusi kutatása szerint az amerikai hirdetők 78 százaléka érzi azt, hogy az elmúlt két évben csökkent a tévés hirdetések hatékonysága. "Az elkövetkezendő három évben már 30 millió amerikai háztartásban lesz digitális videófelvevő készülék, így a hirdetők is kénytelenek lesznek újragondolni médiamixüket" - nyilatkozta Josh Bernoff. A Forrester munkatársa még ennél is tud keményebben fogalmazni: "A televíziós csatornák továbbra is olyan kutatásokat fognak publikálni, melyek arról szólnak, hogy a tévés hirdetések hatásosabbak mint valaha, de a hirdetők ezt már nem veszik be és alternatív megoldásokat fognak keresni hogy növeljék bevételeiket."
Az Amerikai Hirdetők Szervezete (ANA) úgy számol, hogy a hirdetők 80 százaléka többet fog költeni a neten, 68 százalékuk pedig a keresőmotorok felé fog elmozdulni. Ezt valószínűsíti a Niesen Media Research felmérése is, mely szerint tavaly az amerikai reklámköltések a legdinamikusabban az interneten nőttek (23,3%), míg a kábeltévék ettől lényegesen elmaradtak (11%).
Gólhelyzet, mobilon?
És akkor még nem beszéltünk a "harmadik képernyőről", vagyis a mobil tévézésről. Bár egyes piaci előrejelzések szerint néhány éven belül akár a mobiltulajdonosok 10 százaléka is rászokhat a mobiltévézésre, e média jövője nagyban függhet a szolgáltatás és a megfelelő készülék árfekvésének alakulásától, és az egyes országok szabályzásától is.
Bár a mobiltévézés esélyei jelenleg a távol-keleti piacon kecsegtetőbbek, azért Európa sem marad ki a nagy kísérletből. Az igazi főpróba minden valószínűség szerint a németországi futball-világbajnokság lesz: mind a tizenkét helyszínen követhetik majd a focirajongók a meccseket - a telefonjuk kijelzőjén.