További Net cikkek
Amíg a World of Warcrafthoz (WoW) és a Second Life-hoz (SL) hasonló játékokban és életszimulátorokban néhány tízezer csipás szemű netjunkie bolyongott csupán, senkinek eszébe nem jutott volna kívülről nyomást gyakorolni a komolytalan időelverésként számon tartott virtuális világokra.
Mostanra viszont, hogy milliók vallják második, sőt első otthonuknak a WoW-ot, az SL-t, az Everquestet vagy a koreai Lineage-t, és kisebb országok éves nemzeti jövedelmével felérő összegek cserélnek gazdát odabent, közgazdászok, jogászok és adószakértők jelentek meg a kapuk előtt, hogy megállapítsák, nem kellene-e ezt az egész virtuáliát rendesen megrendszabályozni és közgazdaságilag is gatyába rázni - például megadóztatni. Nem is annyira a kispályás egyszeri felhasználókról van szó, hanem az olyan ingatlanmogulokról, mint a kínai származású, Németországban élő Anshe Chung, aki mostanra egymillió dolláros jövedelmet harácsolt össze a Second Life-ban, és adózni persze egy fillért nem adózott utána.
APEH ante portas
Karakter a koreai Lineage-ben. Megadóztatják?
Egy a virtuális világokról rendezett, múlt hétvégi szimpóziumon, a New York-i State of Play/Terra Nova konferencián Miller újra elmondta, hogy a kongresszus és az IRS (az amerikai APEH) foglalkozik a kérdéssel. "Ránk hárul, hogy meghatározzuk a feltételeket és a vitát, hogy kedvező formában alakíthassuk ki a virtuális világokra és a virtuális gazdaságokra vonatkozó adózási elveket", mondta Miller New Yorkban a Cnet beszámolója szerint. A közgazdász szerint ugyanakkor a kongresszus gazdasági bizottsága nem tervezi a játékosok megadóztatását.
Millernél sötétebb képet festett a helyzetről a szimpózium egy másik előadója, Bryan Camp, a Texasi Műszaki Egyetem (Texas Tech) adóügyekkel foglalkozó tanára. Szerinte a vonatkozó, 1913-ból származó amerikai törvény egyértelműen kimondja, hogy "bármely forrásból" származó jövedelem adóköteles - így annak a Kyle MacDonaldnek, aki nemrég egy gemkapcsot cserélt lépésről lépésre lakóházra, adóznia kellene szerzeményei után. "Csak óvatosan kérjenek bármit - figyelmeztette Camp a beszélgetés résztvevőit - mert az adó mindig ott settenkedik a sarkon."
Talán mégsem kéne
Az Index székháza a Second Life-ban. Megadóztatják?
"A polgári jog képtelen szabályozni, hogyan lépnek kapcsolatba egymással a játékosok"- mondta a Cnet szerint Josh Fairfield, az Indianai Egyetem jogi tanszékének professzora a State of Play résztvevőinek. "A játékosok által kialakított szabályok igenis meggátolják őket abban, hogy rosszat cselekedjenek, és valószínűleg ez az összes irányítás, amire szükségük van" - mondta Fairfield, aki olyan nagyságok társaságában vett részt a szimpóziumon, mint az online univerzumok gazdasági elemzésével híressé vált Edward Castronova, a Synthetic Worlds (Szintetikus világok) című kötet szerzője, vagy a Wired újságírója, Julian Dibbell, aki a Play Money (Játékpénz) címmel írt könyvet a virtuális gazdaságokról.
Mint a jachtklub
Greg Latowska, a Rutgers jogi tanszékének professzora szerint az online univerzumokban a kormányzás külső vagy belső módszerekkel történhet. "A virtuális világok végső kormányzó hatalma az állam" - mondta Latowska. "A jog nem különbözteti meg a virtuális világokat [a valóstól]. Az állam nem egyezik bele abba, hogy autonóm régiókként kezelje a virtuális világokat."
A külső irányítás azonban vitákhoz vezet a kormányzat és a játékosok, illetve a fejlesztők között. A jogász azt állítja, hogy például a virtuális világokban zajló valós pénzmozgásról folytatott vita ahhoz hasonlít, mint amikor egy jachtklub tagjai arról veszekednek, viseljenek-e zakót a vacsorához. Vagyis belügy, amelyet nem a jog, hanem a belső szokások alapján rendeznek. Latowska szerint ez jól is van így; a jognak nem kellene beleszólnia a virtuális közösségek életébe. Az online univerzumokban kialakuló jogrendszer leginkább a sportok vagy a magáncégek belső szabályrendszreihez lesz majd hasonló, állítja a Rutgers professzora.