További Net cikkek
A Second Life viszonylag új szereplő a Massively Multiplayer Online (MMO) játékok piacán, melyek közös jellemzője, hogy játékosaik alternatív életet élhetnek egy általuk elképzelt szereplő bőrébe bújva, és saját civilizációt alakíthatnak ki az interneten a játék világának keretein belül.
Klikk a képre |
A játék több száz szerver által fenntartott virtuális valóságát a játékosok formálják; az Second Life tengerparti, pálmafákkal és gyönyörű naplementékkel tarkított területén földet vásárolhatnak, házakat, közlekedési eszközöket vagy ruhákat tervezhetnek és adhatnak el, ismerkedhetnek, bulizhatnak, virtuális közösségeket, tulajdonképpen saját civilizációt hozhatnak létre.
Eddig is fizettek
A játék első évében létrejött tízezer fős online társadalom működése nem sokban különbözik a fogyasztói társadalomtól, bár amit a pénzünkért kapunk, az csupán komputerizált reprezentációja a valódi tulajdonnak. Szép képek, amik valódi pénzt érnek, a játékban ugyanis minden árucikk vagy szolgáltatás igazi vagy "Linden-dollárokra" váltható. Az online birtokok egy hektárja, nagyjából 550 dollárba kerül, a játék hivatalos fizetőeszközét, a Linden-dollárt pedig egy vállalkozó és a játékosok által működtetett pénzváltóban, a gamingopenmarket.com címen válthatjuk valódi dollárokra.
A számítógépes játékok rajongói már évek óta fizetnek valódi pénzzel virtuális tárgyakért. Az Everquest vagy az Ultima Online nevű online szerepjátékok karaktereinek és varázstárgyainak jelenleg is élénk kereskedelme zajlik az Ebay-en. Azok a pénzösszegek viszont, amik a Second Life-ban egy-egy ingatlanért vagy birtokért cserélnek gazdát, nagyságrendekkel nagyobbak a korábbiaknál.
Szigetek a digitális tengeren
Az ingatlan birtoklása kézzelfoghatónak és fontosnak tűnik a játékban, egy új földterület megszerzése olyan érzés, mintha a jövő egy darabját vásárolnánk meg, nyilatkozta a CNN-nek Philip Rosedale a játékot tervező San Francisco-i Linden Labs egyik vezetője.
A játék indulásakor nem volt lehetőség arra, hogy a játékosok területeket vásároljanak maguknak, egy-egy új birtok tulajdonjogáról az döntött, hogy ki ért oda először. A Linden Labs decemberben határozott arról, hogy engedélyezi földek adásvételét, beszüntetve azt a gyakorlatot, hogy a játékosok versenyt futottak az új területekért, mivel a földek kivételével már amúgy is mindennel kereskedtek a második életet élők.
A Linden Labs tavasszal kezdett privát virtuális szigeteket forgalmazni. Egy sziget 980 dollárba kerül, havonta pedig 195 dollárt kell fizetni a fenntartásáért. Jelenleg hat szigetet lehet megvásárolni, amiket a cég a vásárlók igényeinek figyelembevételével alakít ki.
Az ingatlanok után a Lindenek - a játék felügyelői - szednek adót, és a csupán a játék valóságában létező ingatlanok után fizetett adók most már több bevételt hoznak a cégnek, mint az előfizetések.
Kemény valuta
De miért is fizetnek emberek ezer dollárt, egy nem létező földdarabért? Nos, úgy tűnik a játékban is pont azért vásárolnak földet, amiért a valóságban.
Mervin Marker, portlandi játékos a Second Life negyedik legnépszerűbb közösségét az Awekening Avatarokat vezeti, és a játékban egy kétharmad hektáros területen található tengerparti villában lakik. Marker néhány befektetőtársával vásárolt földet a játékban. Terveik szerint új játékosoknak adják majd el a megszerzett területet a bőséges haszon reményében. Marker a legtöbb játékostársához hasonlóan valódi életéről nem szívesen beszél, mivel úgy érzi, a valóság ismerté válása beszennyezné virtuális személyiségének csillogását.