További Szemlemorzsa cikkek
A legmeglepőbb találkozásunk mindenképpen a Gamechurch standja volt, amiről egészen sokáig nem tudtuk eldönteni, hogy mennyi benne a vicc és mennyi a komoly. Elvégre a kereszténység KDNP-s értelmezésén szocializálódva mennyire lehet komolyan venni azt, hogy ha Jézus ma élne, biztosan klánvezér lenne a World of Warcraftban, a videojáték pedig nem bűn, de még csak nem is probléma, a probléma az, hogy túlkomplikáljuk Jézus üzenetét. És mivel Jézus mindenkit szeret, így a játékosokat is, a Gamechurch ingyen sört oszt nekik, gémerszlengben írt Bibliákat, és "Itt az ideje hogy imádkozzatok noobok, Jézus is játszik" feliratú matricákat, mindezt egy hatalmas, headsetes, kontrollert tartó Jézus-kép előtt. (A noob kifejezés itt egyébként nem a bibliai Núbiára utal, hanem közkedvelt gémer-sértés, kb annyit tesz, kezdő, zöldfülű, gyík). Végül arra jutottunk, biztos komoly, mert viccnek túl durva lenne. Ezt a templom helyszínen tartózkodó képviselői is megerősítették. Szavaik súlyát külön kiemelte az elképesztően menő egyenpólójuk, ami a Jelenések könyve egyedei olvasatát illusztrálta azzal, ahogy Jézus éppen egy óriásrobottal verekszik.
Pár kanyarral odébb piros fehér zászló és stilizált sas jelezte, hogy a lengyel gazdasági minisztérium is külön standot tart fenn a világ legnagyobb videojátékos eseményén. Mint kiderült, a Witcher és a Painkiller sikere ráébresztette a lengyel kormányt, vagy legalábbis az illetékes minisztériumot, hogy a játékfejlesztést támogatni talán még annál is jobb ötlet, mint táncválasztó-párválasztó mulatságokat rendezni közpénzből.
Az E3-as lengyel stand személyzete hatvan kisebb-nagyobb játékfejlesztőnek segített kiadót és üzletet találni. Hogy milyen sikerrel, azt nem árulták el, de azt igen, hogy a lengyel videojáték-piac éves forgalmát 400 millió dollárra becsülik, ami egészen meglepő összeg, Magyarországon tuti kivetettek volna már rá valami jó kis különadót.
Az E3 minden évben túlnyúlik kicsit az LA Convention Centeren, a környező felhőkarcolók oldalát és a parkolókat is kihasználva hirdetési felületként. Idén utóbbiakban nem a Pac-Man-mintásra festett buszok, vagy a World of Tanksot hirdető harckocsi volt a legnagyobb szám. Hanem egy konkrét űrhajó, a Dragon, ami a világ első kereskedelmi űrjárműveként látogatta meg a nemzetközi űrállomást tavaly ősszel. Az űrkapszulát a gazdája, a SpaceX vitte ki a show-ra, aminek ugyan az égvilágon semmi köze nincs a játékokhoz, viszont nagy erőkkel toboroznak szupermagas szinten képzett, lehetetlent nem ismerő, kreatív programozókat, azokat pedig a játékiparban lehet leginkább megtalálni. Programozás szintjén nem olyan nagy a különbség aközött, hogy egy videojáték ellenfeleinek mesterséges intelligenciáját okosítja az ember, vagy egy űrjármű kommunikációs szoftverét, de utóbbi egyértelműen sokkal menőbb.
Űrjárművekből igazán nincs hiány az idei E3-on, a NASA is saját standot állított fel (sőt, a nulladik napi Sony-sajtókonferencia közvetlen szomszédjában, a California Science Centerben van kiállítva az Endeavour űrsikló, így az űrkutatás jelenje mellett a múltja is képviseltette magát).
Az amerikai űrhivatal a Curiosity Mars-járóval próbálta überelni a Dragont, de mivel csak virtuálisan, egy iOS/Android-app formájában hozták ki a show-ra, határozottan alulmaradtak a SpaceX-szel szemben. És még csak nem is toboroztak, csak az űrügynökség image-ét fényezték a játékosok körében, akik csak pislogtak, hogy oké, űrhajó, meg Mars-járó, szép-szép, kicsit gagyi a grafika, a fizikai modellezés viszont egész élethű, de hogy lehet lőni vele?
Bár a közhiedelem szerint játékfejlesztő csak úgy lesz az emberből, az ilyesmit nem tanítják iskolában, a valóságban ez már jó ideje túlhaladott, már-már középkori gondolat – tudtuk meg az E3 College Game Competition tucatnyi mini standból álló minikiállításán.
Amerikában ma több mint 400 egyetemen létezik játékfejlesztéssel kapcsolatos képzés vagy legalább felvehető óra, az ide járó diákok éves nagy versenyének döntőjét tartják most. A legjobb ötben ott van a diákjai és tanárai között eddig 87 Nobel-díjast felsorakoztatott University of Chicago, a mormon egyház által fenntartott, szinte kizárólag mormon diákokat oktató Brigham Young University, és titkos favoritunk, a sörmárkára emlékeztető nevű University of Wisconsin Stout. Nem lehet véletlen, hogy a standjaik között egymás sarkát taposták a nagy játékfejlesztők és kiadók friss tehetségekre és ötletekre vadászó képviselői.