Telefonnál vékonyabb tévét nézhetünk majd 4K-ban
További Szemlemorzsa cikkek
LG – tévékánaán és okosmosógép
Las Vegas, Mandalay Bay Hotel, reggel 8 óra. Álmos még a társaság, de nemcsak az időpont, hanem Skott Ahn LG-elnök felvezető beszéde is egy gimnáziumi nulladik órát idéz. Internet of things, platformok, konnektivitás, ökoszisztéma, okos otthonok és okos autók – az újságírók nem győznek a kávésbögréjükbe kapaszkodni. De sebaj, már mindannyian tudják a Nagy Titkot: ha ezek a varázsszavak nem hangzanak el egy konferencián, akkor megnyílik a talaj, és az egész épület a kénköves pokolba süllyed. Ez csak voodoo. Szerencsére a konkrétumok már kézzelfoghatóbbak: OLED-tévék, okos háztartási gépek, intelligens hangrendszerek és egy rosszul őrzött meglepetés.
Skott Ahnt Tim Alessi termékfejlesztési igazgató váltja a színpadon: szeretettel köszönt mindenkit a korai időpontban, amikor Vegasban inkább ágyba bújnak, mint felkelnek. A tévézés jövőjéről mesél: mint megtudjuk, ez az OLED, amiből éppúgy gyártanak csúcskészülékeket, mint megfizethető, egyszerűbb modelleket. Logikus: hogy máshogy juthatnának el több millió háztartásba? Márpedig ez a cél; az LG a kezdetektől fogva az OLED evangelistája volt, és most sem ússzuk meg a technikai háttér ismertetését. Az, hogy minden pixel külön be- és kikapcsolható, sosem látott kontrasztarányú képet eredményez, ráadásul tökéletes betekintési szöggel, utánozhatatlan képminőséggel. Hja, ha 600 millió dollárt költöttem volna kutatás-fejlesztésre, én se merném azt mondani, hogy srácok, ez még picit fakó.
Az LG hét új OLED-tévét is a piacra dob idén, ezek között egyenes és hajlított képernyős modellek is lesznek. Megalomániások előnyben: az új tévék 55, 65 és 77 hüvelykes méretben is kaphatók lesznek. A kulcsszó, mint minden tévégyártónál, itt is az UltraHD, leánykori nevén 4K: a szuperfelbontású tévékből az LG idén 5 milliót akar eladni az Egyesült Államokban.
Az LG új 4K modelljei között vannak hagyományos LCD-tévék is, szóval nem csak az OLED-re koncentrálnak. A vásárlást mindenesetre ne kapkodják el, mert az LG standján kiállítottak egy kísérleti, 8K felbontású tévét is, szóval kellemetlen lenne impulzusvásárlóként lecsapni arra a zizis, vacak 4K-ra.
„És mégis, mit fogunk ezen nézni?” – kérdezhetik. A színpadon Greg Peters, a Netflix munkatársa; igen, többek között ők fogják tolni a nagy felbontású tartalmat. Picit furán veszi ki magát, hogy Peters nem konkrét címeket említ, hanem a HDR-t (High Dynamic Range) isteníti – ennek alapján szuperlátványos mozgóképekre számíthatunk. „És aki A tizedes meg a többieket akarja újranézni, az hugyozzon a konnektorba?” – kérdezhetik, de hát honnan tudjam, mi vagyok én, tartalomszolgáltató?
A kivetítőn a Musicflow, az intelligens zenelejátszó rendszer jön. Hogy ez mire jó? Hát például arra, hogy a rendszer érzékeli a zsebünkben hordott okostelefont, és ha az a zeneforrás, mindig abban a szobában fog szólni a zene, ahová éppen megyünk. Már ha van ott is egy Musicflow-hangszóró, mert egyébként nem. De miért mászkálna valaki zenehallgatás közben? Nyilván azért, hogy betegyen egy mosást.
Ez nem vicc: a hátsó falak megnyílnak, és a színpadra gördülnek az LG ultramodern háztartási gépei, Okosmosógép, Okosszárítógép és Okoshűtő. Dave VanderWaal, a cég marketingigazgatója nem győzi tapogatni őket. Nyugodtan teheti: a hűtő ujjlenyomatbiztos.
Az LG Twinwash System (tényleg ez a neve) tulajdonképpen két mosógép egyben: az alsó egység fiókként húzható elő a mosógép aljából, és egy kisebb adag szennyest pakolhatunk bele, hogy különböző mosóprogramokat indítsunk rajta. A hatásszünetet halálos csend követi; nem értik a bunkók, hogy így külön lehet mosni az asszony Victoria's Secret fehérneműit és a dögkúttakarító kezeslábast. A működési mechanizmus ismertetése a sok intelligens molekulával kezd egy mosóporreklámra emlékeztetni; jótékony kapaszkodót kínál, hogy a mosó- és szárítógépek természetesen okostelefon-kompatibilisek.
Az alélt lelkesedés hiánya annak is betudható, hogy mindenki az LG G Flex 2 bemutatására vár, ami biztos felkerül A CES 10 legrosszabbul őrzött titka toplistára. Úgy tűnik, a görbületmánia nemcsak az LG tévéin figyelhető meg, hanem a telefonon is: a Flex 2 nem is egy, hanem kapásból négy helyen hajlik.
Hát, le a kalappal: 64 bites Snapdragon 810 processzor, 5,5 hüvelykes, 1080p-s képernyő (természetesen OLED), lézeres autofókusz a kamerában, strapabíró képernyőüveg, Enhanced Selfies néven futó gesztusvezérelt szelfiapp, és villámgyors töltési sebesség. De nem is ez a legjobb, hanem az öngyógyító burkolat: a demonstrációs videón látszik, hogy a telefon burkolatán ejtett karcolás magától regenerálódik. Ezt addig nem is vagyok hajlandó elhinni, amíg saját kezűleg végig nem köszörültem flexszel a hátlapot.
SAMSUNG – Mindenből még több
Két dél-koreai cég, amik tévéket, okostelefonokat és háztartási gépeket gyártanak – vajon mi lesz a különbség a Samsung és az LG víziója között? Mindenki erre kíváncsi: a harmadik emeleti bálterem előtt már félórával a konferencia előtt akkora tömeg kígyózik, mintha ingyen okosmosógépet osztogatnának. Na jó, sokkal nagyobb.
Nyilván nem véletlenül: a Samsung mindenki másnál több tévét és okostelefont ad el, érthető a kíváncsiság. Mit csinál a Piacvezető? Hát fürdik a sikerben. Tim Baxter, az amerikai divízió vezérigazgatója büszkén újságolja, hogy az UltraHD-piac 60 százalékát ők uralják. A jelek szerint a görbetévébiznisz eléggé beüthetett, mert minden második készülékük hajlított képernyős lesz. És ez még nem minden: az idei évre négyszeres növekedést várnak a 4K tévék eladásaitól.
Ilyen babérokon kényelmes az ücsörgés, de a Samsung is tudja, hogy hiába övék a viselhetőtechnológia-piac 60 százaléka: az Apple Watch igenis komoly ellenfél lesz. Megint belecsúszunk egy kis internetofthingsezésbe is, úgy látszik, ez tényleg elkerülhetetlen; pedig mennyivel izgalmasabb a Portable SSD-T1, névjegykártyányi adattároló, egy terabájt kapacitással!
Már csak azért is, mert ez könnyebben felfogható dolog, mint a szoftveres ökoszisztéma ismertetése. A Samsung Milk zeneáruház hamarosan videoszolgáltatással is bővül – ez lesz a Milk Video. A Milk Music a Samsung okostévéin és számítógépeken is futtatható lesz, illetve a Samsung Gear virtuális szemüveghez megjelenik a Milk VR, ami virtuálistartalom-szolgáltatást biztosít a szemüvegnek, heti frissítésekkel. Teccikérteni?
Mielőtt mindenki elvesztené a fonalat, a cég ügyvezető igazgatója, Joe Stinziano veszi át a színpadot, és az UltraHD-ökoszisztéma egységesítéséről kezd beszélni – az UHD Alliance célja ugyanis a szabványosítás. Megtudjuk, hogy a Samsung már gőzerővel dolgozik a kvantumképpont-technológián; ebben talán az LG-től kéne tanácsot kérniük, mert nekik is ez az agylövésük, csak ők nem SUHD-nek hívták, a Samsung meg igen.
A Samsung okostévéinek a Tizen operációs rendszere adja az észt, ami egy Linux-alapú operációs rendszer, egy csomó készüléken futtatható, és a Samsung tévéin pont úgy néz ki mint az LG webOS-e. De fölösleges a rosszmájúság: a Tizen alapú okostévé Playstation Now-kompatibilis is lesz, vagyis ha kedvünk tartja, a felhőből játszhatunk vele Playstation 2- és Playstation 3-játékokat. Aki nem éri be ennyivel, lője össze QuickConnecttel a tévét és az összes okos és félhülye eszközét – elvégre a készülékek azért vannak, hogy átjárhatók legyenek, nem?
A dél-koreai polip nem éri be ennyivel: Stinziano elmondja, hogy az okostévés rendszeren belül ők maguk is nyitnának a játékok felé. Hogy ez pontosan mit jelent, arra nem tér ki – saját fejlesztések? mobiljátékok a tévé képernyőjén? –, de arra igen, hogy a hangtechnika világa felé is tapogatóznak. A Los Angeles-i kutatás-fejlesztési részlegük már gőzerővel dolgozik a WAM7500 és a WAM6500 hangsugárzókon. Úgy tűnik, a sztereónak bealkonyult: mindkét modell omnidirekcionális, vagyis egyszerre több irányba sugároz.
A színpadra lépő John Herrington, a Samsung amerikai alelnöke büszkén bejelenti, hogy a cég háztartási eszközeit hamarosan felszerelik a
aminek az az értelme, hogy könnyebben megmondhassuk, mennyire forrósodott fel az okostűzhely. És ha ettől nem élveznénk el azonnal, jó ha tudjuk, hogy a Samsung Powerbot okosporszívó hatvanszor jobban szív, mint az elődje, és van hozzá távirányító is. Oooké.
SONY – hasít a PlayStation 4
A Sony konferenciája egy piszok jó trailerrel indít – ez el is várható attól a cégtől, akiknek David Lynch és Chris Cunningham is rendezett reklámfilmet. A show-t Kazuo Hirai, a Sony vezérigazgatója kezdi. Az Interview-botrányról beszél egy keveset, és köszönetet mond azoknak, akik a vakáció alatt megnézték a filmet egy moziban vagy az interneten valamelyik tartalomszolgáltatónál.
Ha már úgyis itt tartunk, szóba kerül a Playstation Vue (view-nak kell ejteni): ez egy kábeltévészerű szolgáltatáscsomag lesz a Playstation konzolokra. Hirai olyan meggyőződéssel beszél arról, hogy magunk választhatjuk meg, mit nézünk és milyen ütemben, mintha még sose hallott volna a Betamaxról. De van új információ is, szerencsére: az, hogy még 2015 első negyedévében beindul a szolgáltatás.
A következő adag ajnározás az Alpha 7S kamerának jut, ami sosem látott dinamikatartományú képeket készíthet, még pocsék fényviszonyok mellett is. Jobban lát, mint az emberi szem; még azokat a finom részleteket is rögzíteni tudja, amik az emberi szemnek láthatatlanok – mondja Hirai. „Már csak egy olyan műszemet kéne fejleszteni hozzá, amivel ezek az árnyalatok láthatók is lesznek” – mondja csendesen a mellettem ülő holland újságíró a kollégájának, mire az majdnem a Macbookjába köpi a sörét.
Rövid kitérő az autógyártás irányába: a Sony számára ez új terület, de Hirai készséggel biztosít mindenkit, hogy készségesen telepakolnának minden autót szenzorokkal. Viszont a CD-szabvány feltalálásában oroszlánrészt vállaló Sony, úgy tűnik, ma már köp a kétcsatornás hangátvitelre. A sztereó a múlt, a jövő a látványos dizájnhifié – legalábbis ezt az irányvonalat viszik a tömeghifi-gyártók. A Sony most bemutatott hangsugárzója, a Symphonic Light Speaker inkább emlékeztet egy futurisztikus petróleumlámpára, mint egy hangszóróra, de a Harman Kardon Soundstickek után tíz évvel ezen nincs miért csodálkozni.
A Sony legnagyobb sikersztorija még mindig a Playstation-üzletág. A Playstation 4-ből a karácsonyi szezonban több mint 4,1 milliót vásároltak, a világszintű összeladások már a 18,5 milliót is meghaladták. Aki látott már Sony-konferenciát, tudja, hogy ez a szokásos műsor része: a jobb kéz nem tudja, hogy a bal veregeti a saját vállát. Erre rímel, hogy az óriáskivetítőre gyorsan rápréselik az Alpha 7S-ről megjelent összes pozitív kritika kulcsmondatát, hogy szép átkötéssel bemutathassák – legalábbis a kivetítőn – az Alpha 7 Mark II-t.
A továbbfejlesztett szuper-fényképezőgép olyan profi optikai képstabilizáló rendszert kapott, ami fölöslegessé teszi a kameraállványt, mert még egy Parkinson-kóros is újraforgathatná vele Tarr Béla életművét. És akkor a 4dfocus-funkciót még nem is említettük. Aki ennyivel nem éri be, a 64 darabos tavaszi kollekcióból választhat testhez illő optikát a fényképezőgéphez.
A dél-koreai riválisokhoz képest a Sony olyan szempontból helyzeti előnyben van, hogy ők nem várnak a sült galambra, hanem maguk is állítanak elő tartalmat. Van videojátékos divíziójuk, zenekiadójuk, illetve film- és sorozatgyártással foglalkozó stúdiójuk is. Hirai a saját gyártású tévéműsorok sikerét ecseteli, amiket természetesen 4K felbontással forgattak le, és kedves fejsimogatást kap a Sony Music is – igaz, a mai lemezeladási statisztikák mellett Billboard-helyezésekkel büszkélkedni, hát, legalábbis kétes dicsőség.
Hirait Mike Fasulo, a Sony USA ügyvezető igazgatója váltja a színpadon, hogy a 4K-ról beszéljen. Ő is. Megint. De a prezentáció abszolút meggyőző: a kivetítőn mutatják, amint az egyik kamera lassan rázoomol az egyik tévére a standon. Szemből semmi különös, aztán a kamera fölemelkedik – és a tévének nincs vastagsága.
Itt már kiszalad belőlem egy hűha – a legvékonyabb pontján a tévé alig 0,2 hüvelyk vastag. „Vékonyabb, mint az Xperia telefonom” – büszkélkedik Fasulo. A tévében a Sony új 4K processzora, az X1 lapul, ami profin skálázza a képernyő felbontásához a megjeleníteni kívánt tartalmat.
Mivel a Sony összes okostelefonján Android fut, nem akkora meglepetés, hogy a cég összes, 2015-ben piacra kerülő tévéje az Android TV platfomra épül. A Google-t mindenki ismeri, és a felhasználóknak is jobb, hogy ismerős környezetben böngészhetnek a kedvenc tartalmaik között – magyarázza Fasulo. A böngészéshez ajánlott eszköz egy érintésérzékeny távirányító, a Oneflick Entertainment, de nyugodtan hívjuk csak okostapipadnak – ugyanazt jelenti.
A színpadon Greg Peters, a Netflix munkatársa; igen, többek között ők fogják tolni a nagy felbontású tartalmat. Picit furán veszi ki magát, hogy Peters nem konkrét címeket említ, hanem a HDR-t (High Dynamic Range) isteníti – ennek alapján szuperlátványos mozgóképekre számíthatunk.
Igen, tudom, hogy sok bekezdéssel feljebb már leírtam ezeket a mondatokat, de ha ugyanaz a tartalomszolgáltató egy ugyanolyan profilú elektronikai gyártóval működik együtt, az nemcsak a deja vu-t, hanem a kopipésztet is indokolja. Annyi a változás, hogy ezúttal nem monológként, hanem párbeszédes formában adják elő az előadnivalót. Verdikt: a monológ jobb, mert ugyan szokás ilyen alákérdezős-föléfelelőset játszani, csak hát akkor is ott az érzés, hogy a Ceausescu-házaspár kivégzésében több volt a spontaneitás.
Újabb ügyes átkötést láthatunk: a Sony nemcsak 4K-kompatibilis eszközöket gyárt, és nemcsak 4K-s tartalmat biztosít hozzá, hanem a felhasználót is 4K-gyártóvá teszi. Az új 4K-s Handycam tenyérbemászó, csinos kis kézikamera, és az ezer dolláros bevezető ár kapcsán el lehet sütni a „4K for 1K” szóviccet is.
Fasulo egy parányi fehér kamerát kap elő – igen, ez egy 4K-s akciókamera, amit szerénytelenül a snowboardozó Tony Hawkkal demóznak. A közvetített kép tényleg eszméletlen; az újságírók közül valószínűleg csak nekem tűnik föl, hogy az öregecskedő gördeszkabajnok egyre jobban hasonlít Orbán Viktorra. Legalábbis a bemutatott videón, mert amikor személyesen is feltűnik a színpadon, a szőkített haja azonnal szétzúzza az illúziót. Újabb spontán beszélgetés bontakozik ki: hű, Sony, de jó kamerákat csináltok! Hű, Tony, de jó, hogy lesz egy újabb gördeszkás játékod Playstationre, kár, hogy még nem mondhatsz róla semmit! A többit el tudják képzelni.
Nagyjából ezen a ponton sikerül túllépni a konferencia eredetileg meghirdetett, 45 perces időtartamát, szóval már csak kutyafuttában kerül szóba az új digitális walkman, a karakteres nevű NW-ZX2. Pedig tavasztól Európában is kapható lesz; a Telegraph már azt is kiderítette, hogy a briteknél 949 fontot fognak kérni érte. Mármint az alapmodellért, mert ebben még nincs benne a walkmanhez ajánlott MDR027 fejhallgató (549 font), sem az USB-s fejhallgató-erősítő (719 font). Az összesen 2217 font, mai árfolyamon alig több mint 900 ezer forint. Igen, egy walkmanért. Úgy tűnik, a Sony valahol mégis komolyan gondolja ezt a hifi-dolgot. Erre utalnak a röptében megemlített nagyfelbontású audiokodekek, a Hi-Res-kompatibilis eszközök is.
Az új telefonok, mint az Xperia Z3 és a Z3B is csak futólag kerülnek szóba. Majd tessék őket megtapogatni a standokon, illetve jövő hónaptól a boltokban. A viselhető okoskütyük, a futóknak tervezet vízálló headset már csak egy-egy Powerpoint-dia erejéig tűnnek fel; az utolsó öt percben több bejelentés hangzik el, mint a konferencia első húsz percében.
A tömeg kihömpölyög; megrohamozzák a terített asztalokat és a minibárt, fotózzák a vitrineket, én pedig keresek egy mosdót, hogy szabadjára engedjek négy doboz energiaitalt. Nem merek benyitni egyik fülkébe sem, mert félek, hogy az ajtó mögött ott találnám a HDR-ről evangelizáló Greg Peterst. Inkább a piszoárba tolom a kontentet.