Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Telefonnál vékonyabb tévét nézhetünk majd 4K-ban

461059994
2015.01.06. 21:44
Hogyan lehet egyszerre mosni egy géppel az asszony fehérneműjét és a dögkúttakarító kezeslábast? Mit ér a láng, ha virtuális? Kell-e 4K tévé, ha a Netflix sem ígér konkrét tartalmakat? Többek között ezekre a kérdésekre kaptunk válaszokat az év legjelentősebb techexpója, a Las Vegas-i CES nulladik napján. A show hivatalosan kedden (magyar idő szerint csak este) kezdődik, de hétfőn a nagy távol-keleti gyártók saját sajtóbemutatót tartottak.

LG – tévékánaán és okosmosógép

Las Vegas, Mandalay Bay Hotel, reggel 8 óra. Álmos még a társaság, de nemcsak az időpont, hanem Skott Ahn LG-elnök felvezető beszéde is egy gimnáziumi nulladik órát idéz. Internet of things, platformok, konnektivitás, ökoszisztéma, okos otthonok és okos autók – az újságírók nem győznek a kávésbögréjükbe kapaszkodni. De sebaj, már mindannyian tudják a Nagy Titkot: ha ezek a varázsszavak nem hangzanak el egy konferencián, akkor megnyílik a talaj, és az egész épület a kénköves pokolba süllyed. Ez csak voodoo. Szerencsére a konkrétumok már kézzelfoghatóbbak: OLED-tévék, okos háztartási gépek, intelligens hangrendszerek és egy rosszul őrzött meglepetés.

Skott Ahnt Tim Alessi termékfejlesztési igazgató váltja a színpadon: szeretettel köszönt mindenkit a korai időpontban, amikor Vegasban inkább ágyba bújnak, mint felkelnek. A tévézés jövőjéről mesél: mint megtudjuk, ez az OLED, amiből éppúgy gyártanak csúcskészülékeket, mint megfizethető, egyszerűbb modelleket. Logikus: hogy máshogy juthatnának el több millió háztartásba? Márpedig ez a cél; az LG a kezdetektől fogva az OLED evangelistája volt, és most sem ússzuk meg a technikai háttér ismertetését. Az, hogy minden pixel külön be- és kikapcsolható, sosem látott kontrasztarányú képet eredményez, ráadásul tökéletes betekintési szöggel, utánozhatatlan képminőséggel. Hja, ha 600 millió dollárt költöttem volna kutatás-fejlesztésre, én se merném azt mondani, hogy srácok, ez még picit fakó.

Az LG hét új OLED-tévét is a piacra dob idén, ezek között egyenes és hajlított képernyős modellek is lesznek. Megalomániások előnyben: az új tévék 55, 65 és 77 hüvelykes méretben is kaphatók lesznek. A kulcsszó, mint minden tévégyártónál, itt is az UltraHD, leánykori nevén 4K: a szuperfelbontású tévékből az LG idén 5 milliót akar eladni az Egyesült Államokban.

Az LG új 4K modelljei között vannak hagyományos LCD-tévék is, szóval nem csak az OLED-re koncentrálnak. A vásárlást mindenesetre ne kapkodják el, mert az LG standján kiállítottak egy kísérleti, 8K felbontású tévét is, szóval kellemetlen lenne impulzusvásárlóként lecsapni arra a zizis, vacak 4K-ra.

„És mégis, mit fogunk ezen nézni?” – kérdezhetik. A színpadon Greg Peters, a Netflix munkatársa; igen, többek között ők fogják tolni a nagy felbontású tartalmat. Picit furán veszi ki magát, hogy Peters nem konkrét címeket említ, hanem a HDR-t (High Dynamic Range) isteníti – ennek alapján szuperlátványos mozgóképekre számíthatunk. És aki A tizedes meg a többieket akarja újranézni, az hugyozzon a konnektorba? kérdezhetik, de hát honnan tudjam, mi vagyok én, tartalomszolgáltató?

A kivetítőn a Musicflow, az intelligens zenelejátszó rendszer jön. Hogy ez mire jó? Hát például arra, hogy a rendszer érzékeli a zsebünkben hordott okostelefont, és ha az a zeneforrás, mindig abban a szobában fog szólni a zene, ahová éppen megyünk. Már ha van ott is egy Musicflow-hangszóró, mert egyébként nem. De miért mászkálna valaki zenehallgatás közben? Nyilván azért, hogy betegyen egy mosást.

Ez nem vicc: a hátsó falak megnyílnak, és a színpadra gördülnek az LG ultramodern háztartási gépei, Okosmosógép, Okosszárítógép és Okoshűtő. Dave VanderWaal, a cég marketingigazgatója nem győzi tapogatni őket. Nyugodtan teheti: a hűtő ujjlenyomatbiztos.

Az LG Twinwash System (tényleg ez a neve) tulajdonképpen két mosógép egyben: az alsó egység fiókként húzható elő a mosógép aljából, és egy kisebb adag szennyest pakolhatunk bele, hogy különböző mosóprogramokat indítsunk rajta. A hatásszünetet halálos csend követi; nem értik a bunkók, hogy így külön lehet mosni az asszony Victoria's Secret fehérneműit és a dögkúttakarító kezeslábast. A működési mechanizmus ismertetése a sok intelligens molekulával kezd egy mosóporreklámra emlékeztetni; jótékony kapaszkodót kínál, hogy a mosó- és szárítógépek természetesen okostelefon-kompatibilisek.

Az alélt lelkesedés hiánya annak is betudható, hogy mindenki az LG G Flex 2 bemutatására vár, ami biztos felkerül A CES 10 legrosszabbul őrzött titka toplistára. Úgy tűnik, a görbületmánia nemcsak az LG tévéin figyelhető meg, hanem a telefonon is: a Flex 2 nem is egy, hanem kapásból négy helyen hajlik.

Hát, le a kalappal: 64 bites Snapdragon 810 processzor, 5,5 hüvelykes, 1080p-s képernyő (természetesen OLED), lézeres autofókusz a kamerában, strapabíró képernyőüveg, Enhanced Selfies néven futó gesztusvezérelt szelfiapp, és villámgyors töltési sebesség. De nem is ez a legjobb, hanem az öngyógyító burkolat: a demonstrációs videón látszik, hogy a telefon burkolatán ejtett karcolás magától regenerálódik. Ezt addig nem is vagyok hajlandó elhinni, amíg saját kezűleg végig nem köszörültem flexszel a hátlapot.

SAMSUNG – Mindenből még több

Két dél-koreai cég, amik tévéket, okostelefonokat és háztartási gépeket gyártanak  vajon mi lesz a különbség a Samsung és az LG víziója között? Mindenki erre kíváncsi: a harmadik emeleti bálterem előtt már félórával a konferencia előtt akkora tömeg kígyózik, mintha ingyen okosmosógépet osztogatnának. Na jó, sokkal nagyobb.

Nyilván nem véletlenül: a Samsung mindenki másnál több tévét és okostelefont ad el, érthető a kíváncsiság. Mit csinál a Piacvezető? Hát fürdik a sikerben. Tim Baxter, az amerikai divízió vezérigazgatója büszkén újságolja, hogy az UltraHD-piac 60 százalékát ők uralják. A jelek szerint a görbetévébiznisz eléggé beüthetett, mert minden második készülékük hajlított képernyős lesz. És ez még nem minden: az idei évre négyszeres növekedést várnak a 4K tévék eladásaitól.

Ilyen babérokon kényelmes az ücsörgés, de a Samsung is tudja, hogy hiába övék a viselhetőtechnológia-piac 60 százaléka: az Apple Watch igenis komoly ellenfél lesz. Megint belecsúszunk egy kis internetofthingsezésbe is, úgy látszik, ez tényleg elkerülhetetlen; pedig mennyivel izgalmasabb a Portable SSD-T1, névjegykártyányi adattároló, egy terabájt kapacitással!

Már csak azért is, mert ez könnyebben felfogható dolog, mint a szoftveres ökoszisztéma ismertetése. A Samsung Milk zeneáruház hamarosan videoszolgáltatással is bővül – ez lesz a Milk Video. A Milk Music a Samsung okostévéin és számítógépeken is futtatható lesz, illetve a Samsung Gear virtuális szemüveghez megjelenik a Milk VR, ami virtuálistartalom-szolgáltatást biztosít a szemüvegnek, heti frissítésekkel. Teccikérteni?

Mielőtt mindenki elvesztené a fonalat, a cég ügyvezető igazgatója, Joe Stinziano veszi át a színpadot, és az UltraHD-ökoszisztéma egységesítéséről kezd beszélni – az UHD Alliance célja ugyanis a szabványosítás. Megtudjuk, hogy a Samsung már gőzerővel dolgozik a kvantumképpont-technológián; ebben talán az LG-től kéne tanácsot kérniük, mert nekik is ez az agylövésük, csak ők nem SUHD-nek hívták, a Samsung meg igen.

A Samsung okostévéinek a Tizen operációs rendszere adja az észt, ami egy Linux-alapú operációs rendszer, egy csomó készüléken futtatható, és a Samsung tévéin pont úgy néz ki mint az LG webOS-e. De fölösleges a rosszmájúság: a Tizen alapú okostévé Playstation Now-kompatibilis is lesz, vagyis ha kedvünk tartja, a felhőből játszhatunk vele Playstation 2- és Playstation 3-játékokat. Aki nem éri be ennyivel, lője össze QuickConnecttel a tévét és az összes okos és félhülye eszközét – elvégre a készülékek azért vannak, hogy átjárhatók legyenek, nem?

A dél-koreai polip nem éri be ennyivel: Stinziano elmondja, hogy az okostévés rendszeren belül ők maguk is nyitnának a játékok felé. Hogy ez pontosan mit jelent, arra nem tér ki  saját fejlesztések? mobiljátékok a tévé képernyőjén? , de arra igen, hogy a hangtechnika világa felé is tapogatóznak. A Los Angeles-i kutatás-fejlesztési részlegük már gőzerővel dolgozik a WAM7500 és a WAM6500 hangsugárzókon. Úgy tűnik, a sztereónak bealkonyult: mindkét modell omnidirekcionális, vagyis egyszerre több irányba sugároz.

A színpadra lépő John Herrington, a Samsung amerikai alelnöke büszkén bejelenti, hogy a cég háztartási eszközeit hamarosan felszerelik a

virtuálisláng-technológiával,

aminek az az értelme, hogy könnyebben megmondhassuk, mennyire forrósodott fel az okostűzhely. És ha ettől nem élveznénk el azonnal, jó ha tudjuk, hogy a Samsung Powerbot okosporszívó hatvanszor jobban szív, mint az elődje, és van hozzá távirányító is. Oooké.

SONY – hasít a PlayStation 4

A Sony konferenciája egy piszok jó trailerrel indít  ez el is várható attól a cégtől, akiknek David Lynch és Chris Cunningham is rendezett reklámfilmet. A show-t Kazuo Hirai, a Sony vezérigazgatója kezdi. Az Interview-botrányról beszél egy keveset, és köszönetet mond azoknak, akik a vakáció alatt megnézték a filmet egy moziban vagy az interneten valamelyik tartalomszolgáltatónál.

Ha már úgyis itt tartunk, szóba kerül a Playstation Vue (view-nak kell ejteni): ez egy kábeltévészerű szolgáltatáscsomag lesz a Playstation konzolokra. Hirai olyan meggyőződéssel beszél arról, hogy magunk választhatjuk meg, mit nézünk és milyen ütemben, mintha még sose hallott volna a Betamaxról. De van új információ is, szerencsére: az, hogy még 2015 első negyedévében beindul a szolgáltatás.

A következő adag ajnározás az Alpha 7S kamerának jut, ami sosem látott dinamikatartományú képeket készíthet, még pocsék fényviszonyok mellett is. Jobban lát, mint az emberi szem; még azokat a finom részleteket is rögzíteni tudja, amik az emberi szemnek láthatatlanok  mondja Hirai. „Már csak egy olyan műszemet kéne fejleszteni hozzá, amivel ezek az árnyalatok láthatók is lesznek” – mondja csendesen a mellettem ülő holland újságíró a kollégájának, mire az majdnem a Macbookjába köpi a sörét.

Rövid kitérő az autógyártás irányába: a Sony számára ez új terület, de Hirai készséggel biztosít mindenkit, hogy készségesen telepakolnának minden autót szenzorokkal. Viszont a CD-szabvány feltalálásában oroszlánrészt vállaló Sony, úgy tűnik, ma már köp a kétcsatornás hangátvitelre. A sztereó a múlt, a jövő a látványos dizájnhifié – legalábbis ezt az irányvonalat viszik a tömeghifi-gyártók. A Sony most bemutatott hangsugárzója, a Symphonic Light Speaker inkább emlékeztet egy futurisztikus petróleumlámpára, mint egy hangszóróra, de a Harman Kardon Soundstickek után tíz évvel ezen nincs miért csodálkozni.

A Sony legnagyobb sikersztorija még mindig a Playstation-üzletág. A Playstation 4-ből a karácsonyi szezonban több mint 4,1 milliót vásároltak, a világszintű összeladások már a 18,5 milliót is meghaladták. Aki látott már Sony-konferenciát, tudja, hogy ez a szokásos műsor része: a jobb kéz nem tudja, hogy a bal veregeti a saját vállát. Erre rímel, hogy az óriáskivetítőre gyorsan rápréselik az Alpha 7S-ről megjelent összes pozitív kritika kulcsmondatát, hogy szép átkötéssel bemutathassák  legalábbis a kivetítőn  az Alpha 7 Mark II-t.

A továbbfejlesztett szuper-fényképezőgép olyan profi optikai képstabilizáló rendszert kapott, ami fölöslegessé teszi a kameraállványt, mert még egy Parkinson-kóros is újraforgathatná vele Tarr Béla életművét. És akkor a 4dfocus-funkciót még nem is említettük. Aki ennyivel nem éri be, a 64 darabos tavaszi kollekcióból választhat testhez illő optikát a fényképezőgéphez.

A dél-koreai riválisokhoz képest a Sony olyan szempontból helyzeti előnyben van, hogy ők nem várnak a sült galambra, hanem maguk is állítanak elő tartalmat. Van videojátékos divíziójuk, zenekiadójuk, illetve film- és sorozatgyártással foglalkozó stúdiójuk is. Hirai a saját gyártású tévéműsorok sikerét ecseteli, amiket természetesen 4K felbontással forgattak le, és kedves fejsimogatást kap a Sony Music is – igaz, a mai lemezeladási statisztikák mellett Billboard-helyezésekkel büszkélkedni, hát, legalábbis kétes dicsőség. 

Hirait Mike Fasulo, a Sony USA ügyvezető igazgatója váltja a színpadon, hogy a 4K-ról beszéljen. Ő is. Megint. De a prezentáció abszolút meggyőző: a kivetítőn mutatják, amint az egyik kamera lassan rázoomol az egyik tévére a standon. Szemből semmi különös, aztán a kamera fölemelkedik – és a tévének nincs vastagsága.

Itt már kiszalad belőlem egy hűha  a legvékonyabb pontján a tévé alig 0,2 hüvelyk vastag. „Vékonyabb, mint az Xperia telefonom”  büszkélkedik Fasulo. A tévében a Sony új 4K processzora, az X1 lapul, ami profin skálázza a képernyő felbontásához a megjeleníteni kívánt tartalmat.

Mivel a Sony összes okostelefonján Android fut, nem akkora meglepetés, hogy a cég összes, 2015-ben piacra kerülő tévéje az Android TV platfomra épül. A Google-t mindenki ismeri, és a felhasználóknak is jobb, hogy ismerős környezetben böngészhetnek a kedvenc tartalmaik között – magyarázza Fasulo. A böngészéshez ajánlott eszköz egy érintésérzékeny távirányító, a Oneflick Entertainment, de nyugodtan hívjuk csak okostapipadnak – ugyanazt jelenti.

A színpadon Greg Peters, a Netflix munkatársa; igen, többek között ők fogják tolni a nagy felbontású tartalmat. Picit furán veszi ki magát, hogy Peters nem konkrét címeket említ, hanem a HDR-t (High Dynamic Range) isteníti  ennek alapján szuperlátványos mozgóképekre számíthatunk.

Igen, tudom, hogy sok bekezdéssel feljebb már leírtam ezeket a mondatokat, de ha ugyanaz a tartalomszolgáltató egy ugyanolyan profilú elektronikai gyártóval működik együtt, az nemcsak a deja vu-t, hanem a kopipésztet is indokolja. Annyi a változás, hogy ezúttal nem monológként, hanem párbeszédes formában adják elő az előadnivalót. Verdikt: a monológ jobb, mert ugyan szokás ilyen alákérdezős-föléfelelőset játszani, csak hát akkor is ott az érzés, hogy a Ceausescu-házaspár kivégzésében több volt a spontaneitás.

Újabb ügyes átkötést láthatunk: a Sony nemcsak 4K-kompatibilis eszközöket gyárt, és nemcsak 4K-s tartalmat biztosít hozzá, hanem a felhasználót is 4K-gyártóvá teszi. Az új 4K-s Handycam tenyérbemászó, csinos kis kézikamera, és az ezer dolláros bevezető ár kapcsán el lehet sütni a „4K for 1K” szóviccet is.

Fasulo egy parányi fehér kamerát kap elő – igen, ez egy 4K-s akciókamera, amit szerénytelenül a snowboardozó Tony Hawkkal demóznak. A közvetített kép tényleg eszméletlen; az újságírók közül valószínűleg csak nekem tűnik föl, hogy az öregecskedő gördeszkabajnok egyre jobban hasonlít Orbán Viktorra. Legalábbis a bemutatott videón, mert amikor személyesen is feltűnik a színpadon, a szőkített haja azonnal szétzúzza az illúziót. Újabb spontán beszélgetés bontakozik ki: hű, Sony, de jó kamerákat csináltok! Hű, Tony, de jó, hogy lesz egy újabb gördeszkás játékod Playstationre, kár, hogy még nem mondhatsz róla semmit! A többit el tudják képzelni.

Nagyjából ezen a ponton sikerül túllépni a konferencia eredetileg meghirdetett, 45 perces időtartamát, szóval már csak kutyafuttában kerül szóba az új digitális walkman, a karakteres nevű NW-ZX2. Pedig tavasztól Európában is kapható lesz; a Telegraph már azt is kiderítette, hogy a briteknél 949 fontot fognak kérni érte. Mármint az alapmodellért, mert ebben még nincs benne a walkmanhez ajánlott MDR027 fejhallgató (549 font), sem az USB-s fejhallgató-erősítő (719 font). Az összesen 2217 font, mai árfolyamon alig több mint 900 ezer forint. Igen, egy walkmanért. Úgy tűnik, a Sony valahol mégis komolyan gondolja ezt a hifi-dolgot. Erre utalnak a röptében megemlített nagyfelbontású audiokodekek, a Hi-Res-kompatibilis eszközök is.

Az új telefonok, mint az Xperia Z3 és a Z3B is csak futólag kerülnek szóba. Majd tessék őket megtapogatni a standokon, illetve jövő hónaptól a boltokban. A viselhető okoskütyük, a futóknak tervezet vízálló headset már csak egy-egy Powerpoint-dia erejéig tűnnek fel; az utolsó öt percben több bejelentés hangzik el, mint a konferencia első húsz percében.

A tömeg kihömpölyög; megrohamozzák a terített asztalokat és a minibárt, fotózzák a vitrineket, én pedig keresek egy mosdót, hogy szabadjára engedjek négy doboz energiaitalt. Nem merek benyitni egyik fülkébe sem, mert félek, hogy az ajtó mögött ott találnám a HDR-ről evangelizáló Greg Peterst. Inkább a piszoárba tolom a kontentet.