A Mercedes már a XXII. században jár
További Szemlemorzsa cikkek
Az Audi A7 Sportback prototípusa 880 kilométert tett meg robotpilótával a Szilícium-völgy és Las Vegas között, amihez külön engedélyt kellett kérni a Kalifornia és Nevada közlekedési hatóságaitól. Hogy a "Jack" névre keresztelt autó a csúcsforgalomban araszolva és 110 km/órával is önállóan tudjon közlekedni, az Audi, a Volkswagen és a Stanford Egyetem által közösen kifejlesztett műszereket kellett beleépíteni: radarokat, lézerszkennereket és 3D videokamerákat.
Az Audi A7 inkább a mai autókra hasonlít, még az a látványos dudor is hiányzik a tetejéről, amit a Google használ a robotvezérelt autóin. Ezzel szemben a Mercedesnél azt akarták kihangsúlyozni, hogy nekik már a következő évszázadra is vannak terveik.
Nézzék csak meg az alábbi videót, amit nem egy steril autószalonban vettek fel, hanem Las Vegas sugárútján. A F015 Luxury in Motion fantázianevű elektromos autóval a forgalomban haladtak, miközben az első széksorban is mindenki menetiránynak háttal ült, mintha csak egy luxushintón furikáznának.
Az autóban hat érintőkijelző van, és a hűtőrács mögé épített lámpák kirajzolnak egy zebrát, amikor gyalogos biztonságosan átkelhet. Az F015 hátsó két kerekét egy-egy 136 lóerős villanymotor hajtja meg, és a hidrogéncellás energiatárolásnak hála több mint ezer kilométert megtehetünk, mielőtt újra kellene tölteni az autót. Ez nem is egy Mercedes lenne, ha gond lenne a gyorsulással: 6,7 másodperc alatt elérhető a 100-as tempó.
Kicsit veszélyesnek tűnik, hogy a hidrogént 700 bar nyomáson tárolják, de a luxusautó milliárdosokból álló célcsoportja már hozzászokhatott az efféle kihívásokhoz. Láttunk már lángoló Lamborghiniket a hazai sztrádákon is.
A hidrogéncellák nagy fejlődés előtt állnak, mert a Toyota volt olyan jó fej, hogy ingyen elérhetővé tette 5680 darab ezzel kapcsolatos szabadalmát. A CES-en bejelentett szabadalmi csomag az üzemanyagcellák, a nagy nyomású hidrogéntartályok, a rendszervezérlő szoftverek és a hidrogéngyártás területét érintik.
Kedvező feltételekkel indulnak
A Ford cégvezetői földhözragadtan beszéltek a robotautókról, szerintük még öt évet kell várni, hogy megjelenjen a világ első teljesen autonóm járműve. Ők pedig nem akarnak ebben elsők lenni. Raj Nair műszaki vezérigazgató-helyettes beszédében kihangsúlyozta, hogy a fokozatos bevezetés híve. A robotautók először azokon helyeken fognak megjelenni, amelyekről már készültek nagy felbontású térképek, és kedvezők a feltételek. (Ez egybevág azzal, amit a Nokia mond: a cég térképészeti részlege, a HERE már elkészítette néhány város nagy felbontású térképét, de még sok munka van előttük. Ezeken a térképeken pontosan láthatók a sávok, és az utak más, vezetést befolyásoló jellemzői.)
Nem biztos, hogy a világ nyüzsgő nagyvárosai, New York vagy Tokio lenne az ideális terep a robotautók bevezetéséhez, ahol sok százezer autó és gyalogosok ezrei közt kell biztonságosan ellavírozni. A BMW megközelítése is hasonló, most még csak nyugisabb környezetben, a parkolóházakban merik szabadjára engedni az autójukat. A BMW i3-as elektromos autó egyedül keres egy helyet a parkolóházban, és be is áll oda. A Cnet riportere ennél extrémebb szituációban is kipróbálta a BMW ActiveAssist robotpilóta rendszert: elindult egy fal felé, és hagyta, hogy az autó az akadályt érzékelve magától lefékezzen.
Állandó kapcsolat
Az okosautók szoros szimbiózisban lesznek majd a hordható okoseszközökkel. A BMW, a Volkswagen és a Hyundai is kimondott parancsokat értelmező okosórával oldotta meg az autók távvezérlését. Csak bemondjuk a parancsot, és felkapcsol a reflektor vagy beindul a motor.
A Volvónál már arra is gondoltak, hogy az autóknak nem ártana kapcsolatban lenni a környezetükben lévő biciklisekkel is, ha el akarják kerülni az utóbbiakra nézve életveszélyes koccanásokat. Kifejlesztettek egy bukósisakot, amely egy beépített jeladóval kommunikál a közeli autókkal.
Az OnStar fedélzeti ajánlórendszere pedig az útba eső boltok ajánlataival fogja bombázni a sofőröket, hátha megállnak egy akciós oldalasért, és ezzel a lendülettel elintézik a hétvégi nagybevásárlást is.
Apple vagy Google?
Az autós médialejátszóknak erre a kérdésre kell választ adniuk, mert mindkét cégnek saját fedélzeti rendszere van: az Apple Carplay és a Google Android Auto. A Parrot válasza: mindkettő jöhet. A cég eddig csak a drónjairól és a fejhallgatóiról volt ismert, amivel úgy látszik elég tapasztalatot szerzett arról, hogy miként kell együttműködni a két rivális rendszerrel. A Parrot RNB6 nevű rendszeren egyébként Android 5.0 fut, és navigációs szolgáltatást, kihangosítást és hangvezérlést kínál a felhasználóknak.
Az Automatic kocsiba beszerelhető modulja is platformfüggetlen: az IFTTT online szolgáltatásával lehet beállítani, hogy amikor az autó a lakás közelébe ér, akkor égesse porrá az egészet, izé, akarom mondani: kapcsolja be a cirkót.