A becsúszó szerelés fizikája
További Szoftver cikkek
A legnagyobb játékkiadók egyike, az Electronic Arts a Los Angeles-i Electronic Entertainment Expo előtti napon, hétfőn minden különösebb cicoma és showelem nélkül tartotta meg sajtótájékoztatóját. A puritánság oka valószínűleg az volt, hogy a cégnek idén elég erős játékokat sikerült kiállítania az E3-ra, és nem akarta, hogy a külsőségek elvonják a figyelmet a lényegtől.
A vállalat standja is egyszerű volt, akárcsak az a helyiség, ahol a Battlefield 3 zárt ajtók mögötti bemutatója zajlott. A játék a cég legnagyobb reménysége most, évek óta az első olyan név, aminek esélye lehet felvenni a versenyt az egyik rekordot a másik után döntő Call of Duty szériával.
A párizsi metró visszafoglalása
A Battlefield sorozatot 2002-ben indította útjára a svéd Dice fejlesztőcsapat. Az első rész, a Battlefield 1942 nagyon hardcore játék volt: online multiplayer lövöldözés második világháborús helyszíneken, csapatmunkát és odafigyelést kívánt. A folytatás is hasonló volt, a 2008-ban indult Battlefield: Bad Company játékokkal viszont a cég a kocagémerek felé nyitott. Úgy tűnik, hogy ez a törekvés és az eredeti online többszemélyes játék koncepciója most egyszerre teljesedik ki a Battlefield 3-ban.
A játék termékmenedzsere, Tommy Rydling a bemutatón röviden elmondta, hogy melyek a játék újdonságai, aztán többedmagammal kipróbálhattam egy pályát. A játék új motorja, a Frostbite 2 egészen elképesztő grafikát jelenít meg, a környezetben pedig szinte minden tárgy rombolható – cserébe valószínűleg elég magas lesz a játék gépigénye, ha majd ősszel megjelenik.
Az indexes CS-partik után szokatlanul összetettnek tűnt a játék, és nem csak azért, mert most kétszer öt ember helyett sokkal többen küzdöttünk. Négyféle egységtípust ismer a játék: egy gyógyítani is képes gyalogost, egy járművek javítására és sötét helyeken fénycsiholásra bevethető mérnököt, egy nehézfegyveres támogató katonát és egy mesterlövészt. Ezen kívül minden fegyverre háromféle toldalékot is lehet szerelni – mindez elég sok variációs lehetőséget ad, és a feladatok is elég változatosak - ez nem olyan, hogy beállok a Dust 2-n a kapu aljába, és küldöm Anarki kollégának a menetrendszerű fejlövést. Az általam kipróbált Rush módban például folyamatosan változott a frontvonal, ahogy a pályán található bázisokat elfoglalták és visszafoglalták a csapatok.
A kiállított pálya nagyon bejött: Párizs utcáin kellett küzdeni, illetve a város metróalagútjaiban, ahol a nyílt téri lövöldözésből gyors taktikaváltással klausztrofóbiás lopakodás lett. Sajnos járműves pályát nem lehetett kipróbálni, pedig a széria múltja miatt azok talán még érdekesebbek. Azt sem láttam még, milyen lesz a konzolos verziók grafikája (a show-ra érthető okból a pc-verziót tették ki), illetve azt, hogy az egyszemélyes pályák eléggé mozgalmasak és filmszerűek-e. A Battlefield 3 nagyon jó játéknak ígérkezik, de ezeket az akadályokat – főleg az utóbbit – még vennie kell, ha meg akarja szorongatni a Call of Dutyt.
Valós idejű cselek
A standon a Mass Effect 3-at is láttam működés közben, a rövid bemutatóból az derült ki, hogy a sci-fi trilógia záró részében minden korábbinál jobban rámegy a fejlesztő Bioware a drámára és a látványra. Játéktechnikailag annyi változott, hogy a képességek és fejleszthető statisztikák részletesebbek lettek (ennyiben a szerepjátékok felé húzott a program), a harctéri jelenetekbe pedig bekerült a lopakodás (ennyiben pedig az akciójátékok felé). Sajnos márciusig kell várnunk arra, hogy Shepard parancsnokkal megmentsük a Földet.
Az EA harmadik E3-as zászlóshajóját, a FIFA 12-t viszont már ősszel kipróbálhatjuk. Őszintén szólva a sorozatnál én már kicsit elveszítettem a fonalat, nem tudom, melyik rész miben különbözik a többitől, de az volt a benyomásom, hogy már csak apróságokban. A 12-essel viszont jön egy nagy újítás, a játékosok fizikájának teljes lemodellezése. Eddig ugyanis, ha történt valamilyen ütközés a pályán, például egy becsúszó szerelés, a FIFA néhány előre letárolt animáció közül választott egyet és azt jelenítette meg. Az idei folytatásban viszont már valós időben számolja ki a program, hogy a játékosnak hogyan kell mozognia, így elvileg nem lesz két ugyanolyan becsúszó szerelés a játékban.
A játékosok tehetetlenségét, tömegét a cselekben is ki lehet majd használni, ezt támogatja egy új cselrendszer, a brandet pedig általában támogatja az EA egy induló online közösségi oldallal, a Football Clubbal. Nekem úgy tűnik, évek után a FIFA 12 lesz az első olyan folytatás, ami kicsit felrázza a sorozatot. És persze jön még több 12-es sorszámú sportjáték az EA-tól a Maddentől az NHL-ig.
Milyen lehet Alderaan?
A cég többi kiállított játéka közül talán a Star Wars: The Old Republic és a Kingdoms of Amalur: Reckoning dobogtatja meg legjobban a hardcore játékosok szívét. Az előbbi egy online szerepjáték, Star Wars témában volt ilyen pár éve, de ez már nyilván szebb és többet tud. A Mass Effecteket is jegyző szerepjáték-atyaúristen Bioware készíti, a fejlesztők nyolc választható foglalkozást és több száz játékórát ígérnek, mielőtt a játék a műfajból következően önismétlő tápolásba fullad. A játék univerzumában több száz bolygót látogathatunk meg, többek között az Alderaant, mielőtt még kipipált tétellé vált volna Darth Vader to do listáján. A The Old Republic valószínűleg csak jövőre jelenik meg, de idén már lesz bétatesztje.
A Reckoning szintén szerepjáték, de nem online, hanem egyszemélyes, és nem sci-fi, hanem fantasy. Ebben a zsánerben a show legjobb szerepjátékának az Elder Scroll széria új része, a Skyrim ígérkezik, de a Reckoning befoghatja még, mert impozáns csapat készíti. A sztorit a ponyvafantasy egyik sokat foglalkoztatott iparosa, R. A. Salvatore írja, a látványba a Spawn képregényrajzolója, Todd McFarlane szól bele, a fejlesztést pedig az a Ken Rolston vezeti, aki az előző két Elder Scroll játék munkáit irányította.
Végül, az alkalmi játékosokat a szokásos éves Sims-kiegészítőkkel próbálja megnyerni az EA, de ebben a szegmensben a sikeres brandet és a Facebookot összekapcsoló Sims Social lesz az igazán nagy dobás, ezt viszont még nem lehetett kipróbálni a cég standján.