További Szoftver cikkek
A Windows Vista az utolsó monstre operációs rendszer, új kor következik, legalábbis a Businessa Week elemzése szerint. A lap úgy tudja, hogy az öt és fél évig készülő szoftver elképesztő mennyiségű pénzt zabált fel. Közel tízezer ember dolgozott rajta, átlagos fizetésük eléri az évi 200 ezer dollárt, azaz negyvenmillió forintot. Kis osztás után kijön, hogy a Vistának csak a munkaerőköltsége elérte a tízmilliárd dollárt. A társaság vezérigazgatója, Steve Ballmer nem tudta megmondani, hogy pontosan mennyi ment el az operációs rendszerre. "Lehetetlen megbecsülni" - mondta, de elismerte, hogy egy rakás pénzről van szó.
Recycle Bin
Ballmer szerint a probléma az volt, hogy a Microsoft túl sokat akart újítani, de az ötletek túlnyomó többsége a kukában végezte. Ezért kellett újraindítani az egész projektet 2004-ben. A végeredmény viszont egy olyan operációs rendszer lett, ami nem különbözik számottevően a Windows XP-től.
Az Inquirer szerint bár a Microsoftnál bőven van tartalék, nehéz elképzelni, hogy a cég újra ekkora fába vágná a fejszéjét. Főleg, hogy az elmúlt években megváltozott a piac. A Linux megerősödött, és alapvetően megváltoztatta a szoftverkészítés mikéntjét. Megjelent a Google, és a keresőcég rengeteg olyan szolgáltatást kínál ingyen, amelyen a Microsoft programozói hosszasan dolgoztak, dollármilliókat dobva ki a már létező funkciók újraalkotására. Aztán ott az Apple: a cég sikerre vitte az internettel és az iPoddal szoros barátságot ápoló iTunes zenelejátszót, így a Vista egyes szoftverei késve érkeztek, vagy feleslegesek: van már helyettük más, akár jobb.
Kettő kell neki
Az Inquirer azért letesztelte a Vista nevű dinoszauruszt, hogy kiderítse, mennyi memória kell neki. Kipróbálták az operációs rendszert 800 megahertzes, 512 megabájtos modullal, aztán 1, 2 és 4 gigabájtnyi, immár 1066 megahertzes rammal.
Mint az várható volt, 512 megabájt memória kevés a Vistának, az operációs rendszer is többet akar, és akkor még nem indítottunk el egyetlen szoftvert sem. Egy gigabájt memóriával már annyival jobb a helyzet, hogy a puszta számok alapján a Vistának nem is kell több: a legtöbb játékban 1 százaléknyi sebességkülönbség sem jött össze a négy gigabájtos géphez képest.
Munka közben azért már érezhető a különbség, a tesztelő szerint az egy gigabájtos gép nagyon sokat tölt, nem elég gördülékeny a munka. A cikk szerzője szerint két gigabájt memória az optimális a Vistának, ezzel már elég gyors, sosem kell várakozni, négy gigabájt meg csak azoknak kell, akik szeretik az egész életüket a memóriában tartani.
Van de nincs
Mai Vista-utazásunk utolsó mérföldköve az Nvidia Geforce 8800-as, a világ első DirectX 10-es grafikus kártyája. Az új DirectX a Vistával mutatkozik be, és a Microsoft szerint annyira különbözik elődjétől, a 9-es verziótól, hogy képtelenség beletenni a Windows XP-be. Akinek tehát a 10-es kell, az telepítse a Vistát.
Jelenleg csak a Geforce 8800-as támogatja a szabványt, a mókás az, hogy ehhez a kártyához meg még nem készült el a Vista driver, így csak Windows XP-n fut tökéletesen. Ezzel a kör bezárult: van ugyan DirectX 10-kompatibilis operációs rendszer, és van DirectX 10-kompatibilis videokártya, ezek viszont nem kompatibilisek egymással. Az ügy azért nem ennyire súlyos, mert egyrészt még nincsen egyetlen olyan alkalmazás sem, amelyik használná az új szabványt, másrészt az Nvidia azt ígéri, hogy 1-2 héten belül itt a driver. Kivéve, ha megint elhalasztják a megjelenés időpontját.