További Szoftver cikkek
Jensen Harris, az Office 2007 új interfészéért felelős csoport egyik vezető dizájnere őszinte vallomással indította előadását: az Office túlságosan összetett lett, és egyszerűen nem maradt hely a további növekedéshez. A legfőbb problémát az okozta, hogy a szokványos menürendszert évtizedekkel ezelőtt találták ki, amikor sokkal kevesebbet tudtak a szoftverek. Az 1989-ben bemutatott Word 1.0-ban például még csak két eszköztár volt és ötven menüpont, öt évvel később, a Word 6.0-ban már nyolc eszköztár volt. A Word 97-ben több száz új funkció jelent meg, és az eszköztárak száma tizennyolcra duzzadt, de legalább átrendezhetővé váltak a gombok.
Nagyon rejtett funkciók
Először az Office 2000-ben próbálták átláthatóvá tenni a menüket, vajmi kevés sikerrel. Bevezették a menük késleltetett megjelenítését (amikor először csak a leggyakrabban használt menüpontok jelennek meg), így azonban minden egyes számítógépen másképp néztek ki a menük, és összezavarodtak a felhasználók. Az Office XP harminc eszköztára egyszerre megnyitva már a fél képernyőt elfoglalja, és az írásra használható hely e verzióban már oldalsó panelekkel is szűkíthető.
Az Office 2003-ban harmincegy eszköztár, tizenkilenc oldalsó panel, háromszáz menüpont és több mint háromezer különféle parancs van. Nincs ember, aki képes lenne ezt mind megjegyezni, és ezt a statisztikák is megerősítik: Harris szerint a felhasználók jelentős része olyan funkciók hiánya miatt panaszkodott, amelyek rég benne voltak a szoftverben. Csak éppen nem találták meg. Talán ott rontotta el a Microsoft, hogy eddig menedzserek és dizájnerek vitatkoztak arról, hogy melyek az Office fontos funkciói, és nyilvánvalóan személyes érdekek és vagy élmények hatására érveltek. Ezzel szemben az Office 2003-ba beépített "felhasználói élmény fokozása program" konkrétan kiderítette, hogy melyek a leggyakrabban használt menüpontok. Már csak azt kellett kitalálniuk, hogy ezeket miként jelenítsék meg.
Hosszú tanulmányi idő?
A hajmeresztő ötleteket félredobták, így a végeredmény nem valami térhatású vizuális csoda lett, hanem egy viszonylag egyszerű és átlátható eszközszalag. Persze még mindig kérdéses, hogy a felhasználók milyen gyorsan szoknak hozzá az új felülethez. Harris elmondta, hogy bekamerázott szobákban figyelték meg önkéntes tesztelők viselkedését, volt például egy dizájner, aki gyakorlatilag a teljes irodáját beköltöztette a Microsoft szobájába. A kísérletek eredménye azonban nem volt bíztató: az Office 2007 első bétáját csak hosszú hónapok múltán tudták ügyesen használni a tesztelők. (Arról nincs adatunk, hogy az Office 2007-ben mennyi parancs van.)
A fejlesztő többféleképpen próbálja enyhíteni a váltás következményeit. Van egy weboldaluk, amelyen az Office 2003 és 2007 kezelőfelületét szimulálják, és animáció mutatja meg a parancsok régi és új helyét. (Állítólag magyarul is elérhető lesz.) Emellett – bár Harris szerint elsősorban egérrel hatékony az eszközszalag – megoldották, hogy ugyanazok legyenek a Ctrl és Alt billentyűkkel használható gyorsgombok, mint az Office 2003-ban, azaz billentyűzettel minden könnyen elérhető legyen.
Harris hivatalos blogja szerint az alig két hete kiadott béta 2 kinézete még nem teljesen végleges. Az eszközszalag általános modellje, a személyre szabható mini eszköztár, és a galériák valószínűleg nem változnak. A béta 2 megjelenése óta azonban már változtattak egy kicsit a gombok kinézetén, hozzáadtak egy új kinézeti színsémát, az eszközszalagon pedig több mint ezer kisebb változtatás történt. Egyelőre nincsenek hivatalos információk az Office 2007 béta 2 használhatóságáról, de a szoftver nálunk van, és hamarosan átfogó teszttel jelentkezünk.