Auguszta
-3 °C
2 °C

Állati nyomozók

2006.11.20. 11:45
A hagyományos, egérkurzorral irányított (szaknyelven: point-and-click) kalandjátékokkal úgy vagyunk, mint a fekete-fehér filmekkel: aranyosak, értékeljük antik bájukat, ám ma már nem rúghatnak labdába a tempósabb és színesebb látványorgiák mellett. De mint ahogy a filmiparban is jön néha egy Good Night, and Good Luck, és két vállra fekteti a kritikusokat, úgy átmenetileg egy kihaltnak hitt játékműfaj is feltámadhat. A kalandjátékok történetének legidiótább és legviccesebb párosa 13 év után tért vissza, ráadásul folytatásos játékban.

A két címszereplő magándetektív 1987-ben pattant ki Steve Purcell grafikus-író agyából, és először képregényekben, majd rajzfilmsorozatban indultak hódító útjukra (Purcell egyébként azóta a Pixarhoz került). A magukat csak szabadúszó rendőröknek nevező karakterek közül Sam a jó zsaru, a snájdig privát kopó - és a kopót akár szó szerint is lehet érteni, elvégre kutyáról beszélünk. Társában, Maxben a rossz zsaru sztereotípiája találkozik a nyuszikás viccekkel: aranyos, pszichopata, és esetében a nyúlcipő legfeljebb egy Martens bakancsként értelmezhető, amivel hősünk a gyanúsítottakból rugdossa ki a beismerő vallomásokat.

Indul a kutya s a nyúl nyomozni

Purcell képregényei a korlátok nélküli idiotizmus jegyében fogantak, így nem volt meglepő, amikor a vicces kalandjátékok fénykorában, a Day of the Tentacle és az első Monkey Islandek kortársaként a Lucasarts a Sam & Maxet is videojátékra vitte. Az 1993-as Sam and Max Hit the Road óriási sikert aratott, elsősorban humora miatt, ami nem riadt vissza a film- sőt, játékklisék kigúnyolásától.

A folytatás a műfaj későbbi hanyatlása miatt nem készült el, de 2002-ben, amikor már senki nem számított rá, a Lucasarts bejelentette, hogy újra előveszi a nagy sikerű duót (akinek addigra a rajongók olyan oldalakat szenteltek, mint a savesamandmax.com). A projektet 2004-ben leállították, de egy, a cégből kivált új fejlesztőcsapat tovább vitte a zászlót. A sok kavarás után végül 13 év után jelent meg a Hit the Road folytatása, a Sam & Max Episode 1: Culture Shock.

Az Episode 1: Culture Shock trailere

Folytassa, Sam & Max!

A címben szereplő "epizód" szó igényel némi magyarázatot. A fejlesztők viszonylag új üzleti modellt követve folytatásokban adják ki az új Sam & Max-kalandot. A Culture Shock a pilot epizód, amit januártól májusig öt további rész követ. A teljes első évadot 35 dollárért lehet megrendelni, az egyes részek pedig 9 dollárért lesznek elérhetőek. Ez azt jelenti, hogy egy epizódban legfeljebb 3-4 óra a tiszta játékidő, de ezt az interaktív filmet két mozijegy áráért megkaphatjuk.

Úgy tűnik, a sorozat nem a Veronica Mars-, hanem a Columbo-iskolát követi: egyelőre nincs nyoma részeken átívelő fő sztorinak, hőseink az első epizód végére el is kapják az aktuális főgonoszt. Talán jobb lett volna, ha a sorozatkoncepció a történetben is éreztette volna magát, így ugyanis kicsit egyszerűnk tűnik a - point-and-clickből adódóan amúgy sem bonyolult - játék. A cselekmény rejtélyeinek és feladatainak megoldása viszont logikus, így sikerült elkerülni a műfaj nagy játékmenetbeli hibáját: nincs olyan, hogy a biciklipumpát használni kell a lexikonon, és akkor megkapjuk a ruhacsipeszt.


Nézegessen agresszív állatokat!

Humor, érzékkel

A grafika a 3D-t és a rajzfilmek látványvilágát elegyíti egész pofásan, és a hetvenes évek zsarusorozatainak zenéit idéző aláfestés és a szinkronhangok is jól sikerültek. A játékot mégis a humor viszi el a hátán. Képi poénok is akadnak szép számmal, de legtöbbet a frenetikus párbeszédeken és a filmes sablonokat parodizáló kommentárokon röhöghetünk (a discokorszak ízlésficamát idéző főellenfél például állandóan gonosz kacaját gyakorolja).

A feladatok és a karakterek sem kímélik a rekeszizmot. A játék egyetlen akciójelenetében a városban száguldva kell kilőnünk egy autó hátsó lámpáit, és ezután már megbüntethetjük a sofőrt - természetesen a nem működő hátsó lámpák miatt. Hasonlóan vicces, amikor vallatáskor kiderül, hogy nyúl patkánynak farkasa, vagy amikor Bosco, az összeesküvés-elméletekbe beleőrült vegyesboltos egy hagymadobó gépet próbál eladni hőseinknek könnygázgránát-vetőként. A legelképesztőbb feladatot pedig Sam kapja, akinek egy botcsinálta lélekgyógyász rendelőjében egy Rorschach-teszt és egy álomanalízis során kell flepnit szereznie arról, hogy pszichiátriai eset.

Az ötletek és a nagyszerű poénok feledtetik a cselekmény egyszerűségét, így végül azt mondhatjuk, megérte 13 évet várni erre a folytatásra - akinek tetszett a Hit the Road, annak kötelező darab. Azoknak is érdemes kipróbálni, akik nem riadnak vissza egy ma már túlhaladott játékstíluson, a Battlefield-partik tempójához szokott adrenalinfüggők viszont nyugodtan kihagyhatják.

Sam & Max Episode 1: Culture Shock

Egy kutya, egy nyúl, és egy 1960-as DeSoto Adventurer kalandjai hat epizódban - Sam és Max méltó, bár kissé egyszerű visszatérése PC-re.

 

Hivatalos Honlap