Mindenki kereshet pénzt a YouTube-on
A Google a YouTube-bal kapcsolatos problémák egyik megoldásának szánta a másfél évvel ezelőtt elindított Partner Programot, melynek keretében felajánlották a nagy kínálattal rendelkező és népszerű tartalomszolgáltatóknak, hogy a YouTube-os megjelenésből befolyt reklámjövedelmeket megosztják a videomegosztó és a tartalom tulajdonosa között. Ezzel két legyet igyekeztek ütni egy csapásra: lecsillapítani a szerzői jogok megsértése miatti kritikákat, illetve odacsábítani és megtartani azokat a vállalkozásokat, akik a masszívan veszteséges YouTube-nak is termelnek pénzt.
Ám ez a lehetőség csak a nagy vállalkozások számára volt nyitva, pedig a YouTube videóinak többségét nem ők töltik fel. Enek most vége: a vállalat kedden bejelentette, hogy mostantól bárki beléphet ebbe a programba, vagyis a magánfelhasználók is részesülhetnek a Google reklámbevételeiből a feltöltött videók után.
A YouTube a jövőben folyamatosan figyeli majd, hogy mely videók válnak hamar népszerűvé, és ha a nézettség elér egy adott szintet, akkor a feltöltőt meghívják a partnerek közé. A meghívottak videója mellett megjelenik egy link, ahol beléphet a programba (Enable Revenue Sharing). Ha az illető elfogadja az ajánlatot, akkor a YouTube reklámokat helyez el az oldalon, az ezután járó jövedelmet pedig havonta a felhasználó Google AdSense számlájára utalják.
A Google egyelőre nem tett világossá, hogy pontosan milyen feltételekkel lehet majd csatlakozni (letöltésszám, népszerűség, a felhasználási feltételek betartása), de egyébként a Partner Program előírásai, szabályai vonatkoznak a felhasználókra és feltöltött anyagaikra, például az, hogy várhatóan a bevétel nagyobb része (70-90 százalék) a feltöltőt illeti. Tom Pickett, a YouTube online értékesítésért felelős vezetője mindenesetre azt nyilatkozta, hogy nemcsak az új, mostantól feltöltött videókra vonatkozik az új lehetőség, hanem a régebbi népszerű anyagokra is, és arra számítanak, hogy a mostani partnerek ezres nagyságrendje robbanásszerűen emelkedik tízezrekre.
Az új lehetőség egyelőre csak az amerikaiaknak lesz elérhető, de az ígéret szerint hamarosan kiterjesztik az egész világra.