További Üzlet cikkek
A szórakoztató elektronikai kiállításokban a legjobb dolog a hangulat, a levegőben tapintható feszültség a nagy meglepetések vagy éppen a hónapok óta biztosra vett pletykák megerősítései előtt. A legjelentősebb videojáték-ipari expón, az E3-on ez a feszültség a Sony sajtótájékoztatóján különösen sűrű volt, mindenkit az érdekelt, hogy a cég megemlíti-e majd történetének talán legnagyobb botrányát, a PlayStation Network feltörését és az onnan ellopott adatokat.
Játssz, ahogy akarsz
Nos, megemlítette. Jack Trenton, a cég amerikai vállalatának elnök-vezérigazgatója a Los Angeles-i sajtótájékoztatón a botrány miatti kötelező bocsánatkérést a következő szerencsétlen poénnal vezette fel: „Újságíró barátaimtól tudom, hogy a szerkesztők napját semmi nem aranyozza be jobban, mint egy rossz hír. Ezért a most itt ülő újságíróknak ennyit üzenek: Szívesen.” A viccet a közönség szórványos nevetéssel fogadta, de inkább csak a fogát szívta – ritka kínos pillanat volt. A 100 millió érintett júzerből bizonyára a rendezvényre kibérelt arénában is ült pár ezer.
Az sem sült el jól, amikor később a cég bejelentette, hogy új kézikonzolja 3G-kapcsolatának ellátásához a lehető legjobb és legmegbízhatóbb partnert akarta megtalálni Amerikában, így esett a választása... az AT&T-re. Az Egyesült Államokban nem túl népszerű cég nevét fújolókórus követte a közönségből.
A két közjátékot leszámítva a Sony hardverfronton tisztességesen megállta a helyét. A legnagyobb dobás az említett kézikonzol, a Vita volt, amiről szinte minden kiszivárgott előre, de mégiscsak most jelentették be hivatalosan. A kütyü még idén érkezik (legalábbis Amerikába), lesz belőle wifis és 3G-s modell is, és szinte mindennel telepakolják, amit a játékiparban irányítás terén kitaláltak: két analóg joystick, gombok, 5 colos OLED multitouch kijelző, kamera, mozgásérzékelők, és még egy touchpad is odafért a konzol aljára.
Máris nyolcvan játék fejlesztése folyik a PlayStation Vitára, a cég ars poeticája a kütyünél nagyjából az, hogy mindenki játsszon úgy, ahogy jólesik neki. Ha akar, gombokkal, ha akar, érintőkijelzővel. Ezt az Uncharted: Golden Abyss demójában meg is nézhettük: a kaland-akciójátékban a főhős a függeszkedve kapaszkodott egyik kiálló tégláról a másikra – hol gomboknak köszönhetően, hol pedig azért, mert a játékos a kijelzőn végighúzta az ujját egyszerre több téglán. A Vita-játékok közül még a Street Fighter és a Tekken nászából született verekedős játék tűnt érdekesnek, illetve az, hogy a Little Big Planet és a ModNations Racers is próbát tesz a kézikonzolon. És persze a kütyü ára, ami a sajtótájékoztató egyetlen igazi meglepetése volt: a 3G-s modell 299 dollárba fog kerüli, a wifis 249-be – ez pedig éppen a Nintendo 3DS ára.
PlayStation monitor
A hagyományos konzoloknál a Sony azt hangsúlyozta, hogy mennyire élen jár a 3D-élményben. Ezt bizonyítandó bejelentett egy PS3-hoz optimalizált 3D kijelzőt (gyakorlatilag egy monitort). 24 colos, tunerrel 3D tévéként is használható, és két megfelelő szemüveggel ugyanazon a monitoron akár ketten is játszhatnak vele, például kooperatív módban (a képfrissítési frekvencia úgy van a szemüvegekhez igazítva, hogy mindegyik játékos a saját képét lássa csak). A kijelző a két szemüveggel, a Resistance 3 játékkal és hdmi-kábellel együtt 500 dollárba fáj majd.
A játékbejelentések terén már kevesebb újdonságot hozott a cég. Trenton elsorolta, milyen játékokhoz jönnek ki csak PS3-as tartalmak, egy-egy plusz pálya vagy multiplayer opció (a fontosabbak: Battlefield 3, Saints Row: The Third, Bioshock Infinite), de kevés exkluzív, kizárólag a PlayStation 3-ra megjelenő címet tudott bejelenteni. Ilyen például a már említett Resistance 3, az Eve Online című online sci-fi szerepjáték alkotóinak új játéka, a Dust 514 (szintén csak online, de ez lövöldözős) vagy a konzol mozgásérzékelős kontrollerével, a Move-val működő kardozós-varázslós Medieval Moves.
A kissé híg játékfelhozatalt egy celeb, Kobe Bryant igyekezett feledtetni a jelenlétével, kiderült, hogy a virtuális kosárpályákon nem akkora ász, mint a valóságban. A legjobban várt Sony-játékra, az Uncharted 3-ra pedig számítani lehetett, hónapokkal ezelőtt bejelentették. Most játék közben is láthatunk belőle egy szűk terekkel operáló pályát egy süllyedő hajóban – izgalmasnak nagyon izgalmas volt, de a látvány bemutatására nem volt éppen ideális.
Kinect áll ez érdekében?
A Sony előtt pár órával a Microsoft nyitotta az E3 nulladik, sajtótájékoztatókkal zsúfolt napját. A redmondiak hardverben nem mutattak semmi újat – tavaly már elég nagyot villantottak a Kinecttel, a mozgásérzékelős kütyü lendülete idén is kitartott. A bemutatón minden erről szólt, bár annyi millióm lenne, ahányszor Don Mattrick, a Microsoft interaktív szórakoztatásért felelős elnöke kimondta a „Kinect” szót.
Nem meglepő módon Kinecttel fog működni a Dance Central második része (ebben már egyszerre két ember is táncolhat), és a Kinect Sports 2. A nappaliban hadonászva mutathatunk be a Star Wars előzménytrilógiáján alapuló játékban jeditrükköket, és a Disney és a Microsoft új együttműködésének hála a Kinecttel röpködhetünk Pán Péterként a Disneyland Adventuresben. Kinect-támogatást kap a Minecraft című, underground pécés sikerjátékként indult virtuális legózás. Az Xbox Live-ba költözik a YouTube és a Bing, utóbbiban a Kinect hangvezérlésével is lehet majd keresni. És ha így folytatjuk, remélem, majd a Wordben is a Kinect előtt csapkodva lehet fémforgáccsá verni azt az idegesítő gemkapcsot, ami mindig felugrik.
A Kinect Fun Labsot maga Cunoda Kudo, a kütyü kitalálója jelentette be, ez a kis ingyenes programcsomag az értelmetlen baromkodást intézményesíti Xboxon: be lehet szkennelni például egy kedvenc tárgyunkat, amiből virtuális 3D tárgyat készít a konzol, pózolhatunk, majd a rögzített képünket felcicomázhatjuk, és hasonló okosságok. Aztán Kudo után megjelent Tim Schafer, és elmesélte, hogy cége, a Double Fine is egy kinetes minijátékcsomagon dolgozik, amiben a Szezám utca lakói szerepelnek. Schafer hosszú évekig zseniális, de anyagilag sikertelen játékokat készített – Grim Fandango, Psychonauts, Brütal Legends –, szomorú volt látni, hogy kénytelen volt így beadnia a derekát. Akárcsak Peter Molyneux-nek, aki a Fable szériához készít egy kinectes mutációt.
A platform húzónevei közül a Halo 4 bejelentése vitte a pálmát (egy új trilógia első darabja lesz), de a legelső, 2001-es Halo remake-je is megjelenik a tízéves évfordulóra, a jelenlegi konzolgenerációhoz igazított grafikával. A másik sikeres Xbox-exkluzív shooter, a Gears of War harmadik részét is megcsodálhattuk, Ice-T-vel együtt, aki köztudottan nagy játékos – annyira nagy, hogy régi bandája, a Body Count a játékhoz készít is pár tracket. Ez csak azért furcsa, mert a Body Countból már többen nem élnek.
A rapper másik nagy kedvence, a Call of Duty széria is bővül, a Modern Warfare 3-mal. A bemutatott demó akár a második részből is lehetett volna: szuperlátvány, előre bedrótozott jelenetek, linearitás.
A bejelentésekbe befért még az autóversenyek egyik trónkövetelője, a Forza 4, a Crysist fejlesztő Crytek új kinectes akciójátéka, a Ryse, az új Tomb Raider-játék (minden eddiginél esendőbb Lara Crofttal, és a túlélőhorrorok felé hajló játékmenettel) és az utóbbi évek legjobb szerepjátéka, a Mass Effect harmadik része is. Ennél a Kinect hangvezérlését használták ki: a harcokban utasíthatjuk csapattársainkat, de ennél is jobb poén, hogy a feleletválasztós dialógusokat is saját szavainkkal irányíthatjuk (és mennyivel jobb tényleg elküldeni a fenébe egy szemétkedő űrlényt, mint rányomni gombbal a „Menj a fenébe” válaszra).
A bemutatón még az Ubisoft vezére, Yves Guillemot is tiszteletét tette, hogy elárulja, minden Tom Clancy nevével fémjelzett játék Kinect-támogatású lesz a jövőben. Ennek bizonyítékaként megmutatta, hogy a Ghost Recon: Future Soldierben miként lehet gesztusokkal szétszerelni a fegyvereinket és alkatrészenként megnézegetni, esetleg fejleszteni. Ha illusztrációt kellene keresnem egy szótárba a „parasztvakítás” szócikkhez, ennek a videónak a linkjét tenném be.
Ubi or not ubi
Ha már Ubisoft: a cég külön sajtótájékoztatót is tartott, már csak azért is, mert éppen 25. születésnapját ünnepli. Egy rövid bevágás erejéig Steven Spielberg és Peter Jackson is beszélt a sajtótájékoztatón, a készülő Tintin-játékot méltatták. A születésnap alkalmából a cég néhány snitt erejéig megmutatta, milyenek lettek volna mai sikerjátékai a Commodore-érában. A mellettem ülő újságírók között általános vélemény volt, hogy a látott 8-bites kamujátékokkal simán játszanánk ma is.
De azok az idők már elmúltak, kénytelenek vagyunk a közeljövőben olyan gyönyörűségekkel játszani, mint a Borgiák korában játszódó Assassin’s Creed: Revelations (a sorozat negyedik részében végre összeér majd az előző három sztorija) vagy a Far Cry 3, ami igen jó demóval debütált, nekem meggyőzőbbnek tűnt, mint a Modern Warfare 3. Ebben a zsánerben egyébként még a Brothers in Arms: Furious Four is nagyot dobhat – bár ordít róla, hogy a második világháborús kommandó tökös stílusát a Becstelen brygantikból nyúlták a fejlesztők.
A cég egyik legrégibb sorozata, a Rayman is új darabbal gyarapodik, maga Michel Ancel, az első játék alkotója vezeti a munkát. Az elmúlt pár évben volt pár raklapnyi ötletes és/vagy őrült platformjáték, de a Rayman Origins mégis rá akar licitálni ezekre. Egyszerre bájos és szemét, ez csak a legnagyobbaknak megy. A Raving Rabbids: Alive and Kicking például egyelőre csak szemét – az idétlen nyulakkal büntető minijátékcsomag a Ubisoft egyik kinectes próbálkozása.
Az E3 nulladik napja végén nehéz volt nem észrevenni, hogy a bemutatott játékok többsége folytatás vagy legalábbis egy sikeres brand újragondolása. Ennek szellemében folytatjuk holnap, további folytatásokkal, és várhatóan a Nintendo új konzoljával, amit magyar idő szerint kedd este mutatnak be.