További Üzlet cikkek
Be nem vált jóslatok
Érdekesség, hogy az új eszköz nem a meglévő modell kárára terjedt el: az iPod merevlemezes változata lényegében továbbra is konkurencia nélkül áll, kilencven százalékos amerikai részesedése egyértelmű győzelem. Pedig a Shuffle bejelentésekor sokan gondolták úgy hogy az új verzió komoly kockázatot jelenthet házon belül: kérdéses volt, hogy harmincezer forintos, hét órányi jó minőségű mp3 tárolására alkalmas lejátszó mennyiben nehezíti meg a hetvenháromezres iPod mini eladásait.
Sokan problémának látták a kijelző hiányát, de végül a jelek szerint ez a legkevésbé sem vette el a vásárlók kedvét, és kiderült, hogy nem is olyan fontos tudni, melyik lesz a következő dal.
A cél teljesül
A kis lejátszó a hazai piacon is szép sikereket ért el: az Apple Hungary igazgatója szerint az éves cél 12 ezer eladott iPod, ebbe a hagyományos és a flashmemóriás darabok is beletartoznak. Emanuele Massimo szerint áprilisban már megközelítették az eladások a betervezett havi ezres szintet, bár igazi ugrásra majd novemberben és decemberben lehet számítani.
Nagyjából minden második vásárló a Shuffle-t választja, ráadásul ezek új vevők, akik nem a merevlemezes iPod, hanem egy másik flashmemóriás termék helyett választják a lejátszót. Bár a hazai piacról meglehetősen kevés adat áll a rendelkezésre, Massimo szerint van olyan kereskedelmi lánc, ahol bizonyítottan piacvezetők, és nagyjából a hazai piac harmadát-negyedét adhatják az Apple termékei.
Félmilliárd a nyáron
De a többi területen is jól alakulnak az Apple ügyei: az Egyesült Államokban a legálisan letöltött zenék hetven százaléka az iTunes zenei áruházon keresztül jut el a felhasználókhoz. Előző hónapban töltötték le a 350 milliomodik dalt, szakértők szerint júniusra meglesz a félmilliárd.
De nem csak otthon sikeres a társaság. A Japán piac negyven százaléka már az Apple-é, a konkurensek rovására sikerült növelni az eladásokat. Míg a nagy vetélytárs, a Creative kétmillió dollárért értékesített a japán piacon az első negyedévben, az Apple 18 százalékkal 5,3 millióra növelte eladásait.
Mindeközben több mint hatszorosára növelte profitját az Apple Computer. A kaliforniai számítógépgyártó három hónap alatt 290 millió dollár nettó eredményt ért el, szemben az egy évvel korábbi 46 millióval, árbevétele pedig 70 százalékkal 3,24 milliárd dollárra emelkedett. A várakozásokat meghaladó eredményt természetesen javarészt az iPodoknak köszönheti a cég: a digitális zenelejátszóból 5,31 milliót adtak el, ez hozta az árbevétel 31 százalékát, ugyanakkor a Mac mini megjelenése óta a számítógépek eladása is megugrott.