További Üzlet cikkek
Az elmúlt évben a Coca-Cola neve a szakértők becslése szerint 13 százalékot veszített értékéből, és 72,5 milliárd dollárra esett vissza. A hagyományos iparágak reprezentánsainak többsége hasonló gondokkal küzd: a borús növekedési előrejelzések miatt egyre csökken márkanevük értéke.
Ugyanakkor a New Economy, az Új Gazdaság márkanevei szárnyalnak: a Microsoft értéke 24 százalékkal növekedve túllépte a hetvenmilliárd dollárt, és már csak alig kétmilliárd választja el a listavezetőtől - összességében 25 milliárd dollárral csökkent a két ,,brand" közötti különbség 12 hónap alatt.
A Financial Times arra is kitér, hogy minden bizonnyal még a szoftvergyártó elleni antitröszt-per sem ingathatja meg a Microsoft brandjének értékét, így valóban jó esély van arra, hogy a presztízscsatában a redmondi óriáscég megelőzze az atlantai üdítőitalgyártót.
A márkaértékbecslés szabályai
A márka értékét olyan becslésekre alapozva állapítják meg, amelyek a jövőbeni várható bevételeket veszik figyelembe - a cég saját közleményeire és az elemzők véleményére támaszkodva. Az éves ,,márkaértékbecslést" az Interbrand nevű szakcég végzi, a Citibankkal együttműködve.
A felmérést másodszor végezték el idén, s ez azt mutatja, hogy - a Coca-Colát leszámítva - a technológiai cégek vették át az uralmat: a másodiktól az ötödik helyig ugyanis olyan vállalatok találhatók a listán, mint a Microsoft, az IBM, az Intel és a Nokia.
Visszaesnek a hagyományos iparágak
Tavaly még az első ötbe bekerült a General Electric (4. helyen), amely mára azonban csak a hatodik helyet szerezte meg, míg a Ford autógyár is két hellyel esett vissza, az ötödikről a hetedik pozícióba.
Ami a lista egészét illeti, ott is szembetűnő az informatikai cégek előretörése (azon kívül, hogy az összeállításban közreműködő Citibank kilenc helyet ugrott előre, a felmérést közlő Financial Times pedig bekerült a listára...). A Yahoo! például az 53-ról a 38. helyre jött fel, a tavaly nem is jegyzett SAP (vállalatirányítási szoftvercég, az ágazat negyedik legnagyobbja) idén már a 39. pozíciót foglalja el, az Amazon.com az 57.-ről a 48.-ra ugrott.
A lista két legfigyelemreméltóbb újdonsága azonban, hogy felkerült a brandek közé a Cisco Systems (14. helyen) és a Compaq (21. pozíció).
Persze nem minden számítástechnikai cégre igaz, hogy sikerült javítania helyzetén: a PC-gyártók közül a Dell két helyet visszaesett (a huszonnyolcadikra), az Apple változatlanul harminchatodik, a Hewlett-Packard pedig csak egyet lépett előre (most a tizenharmadik). Ugyancsak visszaesett a mobiltelefonjairól ismert Motorola (a 39.-ről a 49. helyre) és az AOL (a 35.-ről a 47.-re).
|